Jag har en Audi A4 tdi som har gått en bra bit över 30 000mil. Problemet är som rubriken antyder en stor effektförlust när man kommer upp i motorvägshastigheter. Om man har kört över 110km/h känns det som om man tappar 50 hästar. Problemet löser sig om man stänger av bilen väntar några sekunder och startar igen. Ett annat tecken på at något inte står riktigt rätt till är att bilen ryker ovanligt mycket när man gasar men även på tomgång (något bättre när bilen är varm). Bilen har alltid varit väldigt lättstartad men när kylan kom har den blivit like kinkig att starta. Om detta hör ihop med det andra låter jag vara osagt men problemen startade ungefär vid samma tidpunkt. Vad kan det vara Luftmassemängdsmätaren eller något annat skoj. Tacksam för svar!
Förlåt min okunnighet men borde jag inte märka av en effektförlust så fort jag trycker på gasen även i lägre hastigheter. Bilen är pigg och rapp (hur rapp nu 110hk kan vara) i hastigheter upp till 100km/h.
Är den rapp hela vägen upp till 100? eller är den orkeslös på höga varv? för är den slö på höga varv och ryker mer än vanligt så tror jag nog att pumpen är påväg att ge sig.
Är den rapp hela vägen upp till 100? eller är den orkeslös på höga varv? för är den slö på höga varv och ryker mer än vanligt så tror jag nog att pumpen är påväg att ge sig.
Den är rapp på höga varv i lägre hastigheter det är det som är det konstiga.
Det är väl det som jag misstänker är problemet. Frågan är bara hur jag undersöker om den är trasig. Det stod på något forum att man skall koppla ut den och då går bilen in i felsäkert läge. Om bilen gick lika bra eller bättre är den trasig. Men jag märker ju bara problemet i högre hastigheter. Finns det något annat sätt att kolla att den fungerar riktig. Om det skulle sig visa vara den är den svår att byta ,samt måste man ha en felkodsläsare för att radera felkoderna.
Det är väl det som jag misstänker är problemet. Frågan är bara hur jag undersöker om den är trasig. Det stod på något forum att man skall koppla ut den och då går bilen in i felsäkert läge. Om bilen gick lika bra eller bättre är den trasig. Men jag märker ju bara problemet i högre hastigheter. Finns det något annat sätt att kolla att den fungerar riktig. Om det skulle sig visa vara den är den svår att byta ,samt måste man ha en felkodsläsare för att radera felkoderna.
Inte svårt att byta men den kostar några tusen.... Du måste nog ha en felkodsläsare för att radera koderna
Har skaffat mig Vag-Com med tillhörande sladd. Kopplade i den i bilen och tankade ut lite felkoder. Det visade sig vara magnetventilen n75 som kärvade- Den samma är nu rengjord och funkar utmärkt. Problemet är nu bara att nu ryker bilen ännu mera. Dock tappar den inte effekt i höga hastigheter jippi. Men den är som sagt väldigt rykig och har svårt att starta. Vad kan detta vara???
Jag läste någonstans att det bildas mer vatten om man tar korta turer med bilen. Den går sällan längre än 7 kilometer åt gången. Jag skall kolla kylarvattnet men jag har för mig att det är rätt bra volym. Men den ryker verkligen som en tok. Jag skall ut om varmköra den ordentligt i morgon och se om det blir bättre.