jonash skrev:
Det är ingen skillnad alls! Det är låtar, som är inspelade i en bra studio, och som är GJORDA FÖR ATT ANALYSERA ljud och hitta brister i en ljudanläggning. Förstår man inte att det är ett ANALYSVERKTYG för at kunna rangordna bilar, och inte ett musikalbum, så har man inte begripit vad en ljudtävling går ut på.
Låtarna som var på EMMA-skivan 2007/2008 saknade i princip 3 saker från att vara "perfekt" som analysverktyg
1. Subbasinfo under 35Hz
2. Dynamik i bas
3. Hade varit bra med ett spår där det fanns djup i både mans- och kvinnoröst.
Den nya skivan för 2009/2010 är bättre på alla de tre ovanstående punkterna.
Den som sitter och tror att en billjudstävling - som går ut på att hitta brister i anläggningar samt för att kunna rangordna bilarna korrekt - skulle gå att genomföra med nån random Metallica, Scooter, AC/DC, Bo Kaspers eller nåt annat, ja då tar man fel.
Sen, när tävlingen är över tar man sina favoritskivor, och lyssnar i de bilar man tycker är intressant, och det är ALLTID så att de bilarna som får bra resultat i tävlingarna, de låter också bra med musik. Det finns inte en enda "dålig" bil (dvs en som kommer lpångt ned i resultaten på en tävling) som låter bra sen med "vanlig" musik eller vad man nu vill kalla det. Däremot kan det vara så att en bra bil får vissa skivor att låta rätt illa, men den "dåliga" bilen inte alls avslöjar detta.
mvh Jonas
Tack för ditt bra svar! Nu vart man vettigare vad det är för skillnad då man funderat ett tag på vad det är som skilljer igentligen trodde det var något helt annat.
dimitri skrev:
LILL NAISARN du är verkligen inte fel ute om du köper en anthem bas från n-core. Köp den hellre än Hertz !
Hur kan du vara säker på att Hertz funkar bättre än Anthem basen ?
dimitri skrev:
Men en sak nu. Vad har du för framsystem och steg samt dämpning i dörrar osv idag? Innan du tänker ens på finlir bas ska du ha riktigt fin lir framsystem! Först av allt tror jag att du behöver ett Seas framsystem och Celestra steg från N-core innan du får nytta av en sån bas! Sen ska du oxå tänka på att din bil bör ha bandpasslåda! Tror inte Anthem är rätt bas för det ! Med andra ord hur ska du bygga så du får en Anthem bas låta som den är tänkt?`
Nu förstår jag inte varför du skriver detta? Nu handlade ju inte tråden om detta men iaf.
Jag har i dagsläget Kicker KS 5,25 kitt. Sen vad spelar det för roll i vilken ända man börjar att köpa saker?
Jag vet med så gott som till 100% vad det blir för saker jag ska ha så ser inget måste med att köpa allt i någon specifik ordning.
Ang dämpningen så är den ingen utöver org iom att jag har inte sätt det nödvändigt iom att jag har inte byggt något seriöst förut och tänkte börja med det nu i vinter/våren/sommaren bygga allt eftersom att man har tid och pengar.
Ang bandpass och hur Anthem låter i en sån låda har jag inte en susning, det är ju tänkt så att OM jag köper från N-Core hoppas jag att dom kan hjälpa mig och komma med tips och idér.
dimitri skrev:
Mitt tips är en tia och såga bort hela hatthyllan! förstärka den med genomgående smala stål pinnar ca 6st. Då kan du skippa bandpasslåda. Bygga en låda och få den låda som Anthem basen önskar och få den spela in i bilen!
Sen kommer du även behöva 2-3 omgångar dynamat i bagaget så hela bagaget är tight och inte skramlar
2omgångar i utrymme 3på bagageluckan
Som jag skrev i ett inlägg härföre: Så kommer tanken mm att flyttas för att man ska få in ljudet i bilen så gott som det går, och hatthyllan kommer att göras om tills jag anser att det låter så bra som det är möjligt.
Och kommer att dämpa hela bilen dörrar,tak,golv mm för att få så bra ljud som möjligt.
dimitri skrev:
Det finns fina grejjer men jag vill att du ska få nytta av dom oxå! Det krävs mkt av ett framsystem samt montering och modifieringar samt dämpning innan det ens finns chans att du får det du drömmer om just nu av dessa fina produkter! Först och främst hur ska du göra med framsystemet? vilket steg har du tänkt till Anthem basen? du kan inte köra nått Sinuslive på sånt väl-ljudsbas! Sen bör du ha minst ett extra batteri. Riktigt grova strömkablar. Skit fina rca kablar. Grymt bra huvudenhet är oxå viktigt! Eclipse eller Pioneer 88 eller liknande! och DÄMPNING osv
berätta lite hur du tänkt dig. Det räcker inte med att köpa ett väljudsbas bara som sagt!
Ja det förstår jag. Och jag uppskattar att folk vill hjälpa en och besvara ens frågor då jag är rätt "nybörjare" inom allt med billjud.
Som sagt som jag även skrev iförsta inlägget: Allt annat kommer att köpas till EFTER sub, det är itne precis så att jag tror att jag får riktigt bra ljud genom att köpa "värsta" SQ basen som pengar kan ge.
Ang batteri: Just nu har jag ett Optima Red top (Start) Och tänkte nu då man börjar bygga mera ljud även köpa ett till dock ett Yellow Top och ha det i bageget.
Ang HU så kommer det att bli Eclipse 8445SE (om det finns någon kvar då det blir dags att köpa)
Ang RCA så tror jag mina nuvarande Chord kablar duger gott
Ang steg så kommer det att bli DLS OM jag ska köpa nytt dvs om man inte lyckas hitta ngt Genesis eller annat välljudande bättre steg begangnade.
Ang dämpning så kommer jag att dämpa så gott som jag kommer att kunna och hoppas på ett bra resultat.
Sen om du undrar ngt mera så kan jag alltid skriva ner ens funderingar ang "system skiss"
dimitri skrev:
LILL NAISARN. jag ska till luleå och happis i sommar med min w124 . Skulle va kul ses och höra hur en w124 låter med SEAS och anthem bas. Hoppas du går hela vägen ut med N-CORE . skulle va jäkla kul höra sen hur du fått till det. Sen så behöver du givetvis få höra min bil! Den största Skillnaden är att jag har V8 i bilen mot din diesel
. Du kunde få testa hur han går oxå:) underbart med V8 när kickdown hugger till!
Hehehee W124 bästa MB byggt i historien right=?
Det är bara du hör av dig du är uppåt krokarna.
Ang gå hela vägen N-Core tror jag inte, det lutar åt Anthem suben från dom det andra kommer att bli DLS/Focal/Genesis beroende på vad som erbjuds då man ska se över den specifika delen.