2240
Sök

Tips på välljudande "Bas/basar"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 januari 2009
TT-Avant skrev:
jonash skrev:
[Sen kan jag säga att det som jag sa om TT-Avants bas tex, så skulle jag aldrig uttrycka mig normalt sett, och det är första gången jag ens använder just dem orden. Men jag vet att han förstår vad jag menar när jag säger så, och jag vet samtidigt att han vet min åsikt om hans bas och att den faktiskt är helt okej! Men för att beskriva de här nyanserna som gör att TT Avant får kanske 20-22poäng för sin subbas, medans J:son får 25 eller högre för sin så använde jag de uttrycken. (och när jag nu ändå pratar i poäng, så kan det sägas att 20-22 är bra poäng! - jag har givit 10poäng till vissa iår, det är mindre bra..) 

mvh Jonas

Ja jag vet vad du menar Jonas..Men jag har fortfarande min uppfattning av J-Sons bil.
Men, den må vara HiFi, men inte HiEnd..(som jag refererar till)
Men för att få försvara mej lite eng. min bas..jag har 5 eller om det är 7 band på EQ kurvan jag kan justera..J-Son har väl ca 30band/kanal att justera. Det finns endel saker jag skulle viljat ändrat på i min bil som inte gick pga. att min EQ va begränsad..så man fick göra det bästa av det, vilket gick ganska bra ändå med tanke på att jag har vunnit över bilar med både dyrare anläggningar och bättre inställningsmöjligheter i form av tidskomp och EQ.

Absolut.
Nu har jag inte lyssnat i din bil på senare tid. Dock är inte det ljudet du hade när jag lyssnade riktigt i MIN smak.

TT-Avant skrev:
Måste bara skriva en sak till. J-Sons bil låter absolut inte dåligt, detta har jag inte sagt eller skrivit.
Men i mina öron är det vissa saker som saknas eller vissa saker som är för mycket av, obsavera MINA öron.

Just för att alla människor är olika och uppfattar saker olika och som kaka på allt.....har olika smak wink
j:sons bil faller helt in i min smak.
Jag tycker att den låter väldigt välbalanserat och dessutom går det att rocka på rätt hårt med den. smile
Basen i ahsn bil sitter som en smäck, djup, fast, detaljerad men INTE dominerande utan.....den finns bara där på...rätt sätt i mina öron....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
15 Inlägg
29 januari 2009
are you all dead? vart hade ni öronen när ni lyssna på J.s bil .spec du Matte, hade du feber?

När jag blir stor ska jag ha ett Audison HV VENTI slutsteg :)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 januari 2009
TT-Avant skrev:
Orkar inte tjata om detta..Men HiFi anläggningar har jag lyssnat på en hel del och jag är själv HiFi nörd..inte billjudsnörd.
Sedan har jag inte sagt att mina bas är bättre än eran är som J-Son har..inte alls, finns många som låter bättre än min.
Men om man har en skiva som man har lyssnat på i ganska många dyra anläggningar och man tydligt kan höra detaljer i dessa, sedan sätter man sig i J-sons bil och dessa detaljer knappt exiterar.Vilken anläggning/ar anses då mest "rätt"?

Den som du själv tycker är mest rätt.

Vilka detaljer pratar du om?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 januari 2009
dimitri skrev:
OJ jävlar . jag litar på allt du säger  Matte. nu får N-CORE förklara sig duktigt! har själv misstänkt mygel på domarna ! men jag hoppas jag drömmer om allting bara!

Det handlar inte om att förklara sig. Alla har vi våra referenser. Hur mycket detaljer skall man höra på skivan? Tja, så mycket som de var inspelade med, eller, så som det är tänkt att låta när de spelar live framför dig. Inte som de lät i en extremanläggning i hemmet.

TT Avant har säkert High-end referenser. Vi på Ncore har absolut inte mindre referenser det kan jag lova. Vi pratar om rätt ordentlig mängd erfarenhet samlad i teamet. Och, man kan snacka om superduperanläggningar hit och dit. Sure, jag har också lyssnat extremt dyra anläggningar i 2 miljoner + klassen. Kablarna var förmodligen dyrare än det värsta som TT Avant lyssnat på.... Betyder det nåt? Nej.

Jag har hört dessa hemma HiFi anläggningar på mässor och uppställda på "det ideala" sättet i butiker som kostat en bra bit över 2 miljoner, och de har varit färgade....(och lustigt nog nämner han detaljer - inte så sällan är det detaljer i just mellanregister som är hissade för att imponera på lyssnaren...kan dra rätt många exempel på det..)

Det finns faktiskt bilar inom EMMA SQ som låter bättre än många utav 1 miljons systemen för hemmabruk på många punkter. För att ta ett exempel så B&W Nautilus...låter..faktisk inte så bra som många andra för 1/10 av priset....Men många avgudar dem. Urk säger jag för vad man får betala. Andra gillar NAD, nån gillar Rotel. Skit om du frågar mig...

Sen så finns det åt andra hållet absolut anläggningar för hemmaHiFi som låter en bra bit bättre än Sveriges bästa ljudbil (dvs J:sons). Och, det säger något om att J:son kan förbättra sin. Det säger lika mycket om hur långt alla andra har att gå...

/Jonas
Senast redigerat av jonash (29 januari 2009)

Avstängd
15 Inlägg
29 januari 2009
men det man får i en bil ska inte jämföras med hem
båda är lika svåra. bara att i hemmet kommer det kosta 5gånger mer om inte mer! Jag har erfarit hemma ljud för 500k då är rummet halva pengarna- Det knäcker jag med 50 tusen kr i en golf klass bil! Man kommer mkt närmare ljudet i en bil. Hemmet har stora ytor det råder inte brist på antal liter i lådor och antal högtalare. i ett rum måste man plasera hängande högtalare mitt i rummet riktat mot soffan anser jag- men det blir fel säkert för andra! därför får jag inte ihopp hembio med riktigt ljud hemma. pga att jag vill ha en stolpe ner mitt i rummet med ex antal diskanter och en mid. det stör duken som ni fattar. jag kan inte ta ett rum med element från hörnorna. jag behöver mitten närmare soffan. när jag blundar ögonen får jag endast magi känslan med detta

i bilar är det enklare. jag ska visa hur jag vill ljudet skall vara. det är nått ingen annan här tidigare provat på . men jag ska presentera det i år

go hard

6 851 Inlägg
29 januari 2009
jonash skrev:
[TT Avant har säkert High-end referenser. Vi på Ncore har absolut inte mindre referenser det kan jag lova. Vi pratar om rätt ordentlig mängd erfarenhet samlad i teamet. Och, man kan snacka om superduperanläggningar hit och dit. Sure, jag har också lyssnat extremt dyra anläggningar i 2 miljoner + klassen. Kablarna var förmodligen dyrare än det värsta som TT Avant lyssnat på.... Betyder det nåt? Nej.

Nja..den jag har lyssnat på och tycker låter som bäst ligger runt 1.3 mille. Har även lyssnat på dyrare, men dessa har inte fallit mej helt i smaken.
Så jodå, jag har lyssnat och testat endel ganska så dyra Hi End anläggningar oxå wink
Men jag håller med dej om en sak..B&W Natilus låter inte så bra som endel vill påstå..

Men men..skit samma, vi kommer aldrig komma någon vart på detta forum ändå, detta för att alla har olika smak,uppfattningar och referenser (även om just ljudminnet är ganska så kort).
Dock så hör man ju om man gillar ljudet eller ej. Detta kan jag nog svära på att båe jag och Jonas är ganska så överens om..

1 058 Inlägg
29 januari 2009
dimitri skrev:
båda är lika svåra. bara att i hemmet kommer det kosta 5gånger mer om inte mer! Jag har erfarit hemma ljud för 500k då är rummet halva pengarna- Det knäcker jag med 50 tusen kr i en golf klass bil! Man kommer mkt närmare ljudet i en bil. Hemmet har stora ytor det råder inte brist på antal liter i lådor och antal högtalare. i ett rum måste man plasera hängande högtalare mitt i rummet riktat mot soffan anser jag- men det blir fel säkert för andra! därför får jag inte ihopp hembio med riktigt ljud hemma. pga att jag vill ha en stolpe ner mitt i rummet med ex antal diskanter och en mid. det stör duken som ni fattar. jag kan inte ta ett rum med element från hörnorna. jag behöver mitten närmare soffan. när jag blundar ögonen får jag endast magi känslan med detta

i bilar är det enklare. jag ska visa hur jag vill ljudet skall vara. det är nått ingen annan här tidigare provat på . men jag ska presentera det i år
go hard

men gör det då förihelvete!

PoLoud =D

Avstängd
15 Inlägg
29 januari 2009
vw_performance skrev:
dimitri skrev:

go hard

men gör det då förihelvete!

what the fuck>=? ta en flaska vodka idiot

JAG BETALAR!

NU TAR JAG INGEN MER IDIOTI. jag hjälper trådskaparen bara . sorry l nais
dom här djuren förstör . men vi ska kämpa. ÄR DU REDO L NAS?
Senast redigerat av dimitri (30 januari 2009)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 januari 2009
Jag är med så satans trött på denna skit.
Visa dina jävla byggen som du säger du ska göra hela jävla tiden.
Annars dra tillbaka till lunarstorm och håll dig där.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 januari 2009
TT-Avant skrev:
Men men..skit samma, vi kommer aldrig komma någon vart på detta forum ändå, detta för att alla har olika smak,uppfattningar och referenser (även om just ljudminnet är ganska så kort).
Dock så hör man ju om man gillar ljudet eller ej. Detta kan jag nog svära på att båe jag och Jonas är ganska så överens om..

Sant. Jag tror nästan vi fick det att framstå som att vi vore ovänner på nåt sätt. Inte direkt så va?! smile

mvh Jonas

Mr Kock =)
199 Inlägg
30 januari 2009
Jaaa, Jonas e förvånansvärt trevlig IRL..smile  För att vara gotlänning då wink

Sen kommer vi alla ha skilda meningar, och jag säger absolut inte emot att N-core dominerar SQ sidan av tävlingsverksamheten, för så är det..smile
Jag är mkt spänd på att se er bil som kommer ut i ESPL, o kanske få möta den.. wink
Vad jag har hört så har jag väl storleken på bil till min fördel iaf=)

Om vi inte ses på mötet (har för mig du inte kunde..) så ses vi på Elmia=)

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
31 januari 2009
Morre_W skrev:
Jaaa, Jonas e förvånansvärt trevlig IRL..smile  För att vara gotlänning då wink

Sen kommer vi alla ha skilda meningar, och jag säger absolut inte emot att N-core dominerar SQ sidan av tävlingsverksamheten, för så är det..smile
Jag är mkt spänd på att se er bil som kommer ut i ESPL, o kanske få möta den.. wink
Vad jag har hört så har jag väl storleken på bil till min fördel iaf=)

Om vi inte ses på mötet (har för mig du inte kunde..) så ses vi på Elmia=)

Dessvärre inget Elmia för oss......och mer info kommer om både det ena och det andra...

6 851 Inlägg
31 januari 2009
jonash skrev:
TT-Avant skrev:

Sant. Jag tror nästan vi fick det att framstå som att vi vore ovänner på nåt sätt. Inte direkt så va?! smile

mvh Jonas

Nej nej Jonas..vi är absolut inte ovänner på något sätt, Vi tycker bara lite olika på vissa punkter och tur är väl det..Tänk om alla bilar skulle låta exakt lika..då är det ingen sport eller tävling längre wink

336 Inlägg
31 januari 2009
LillNaisarn skrev:
Som rubriken lyder så vill jag få lite åsikter ang bra sub/subar som spelar välljud.

Jag har funderat en hel del på HERTZ HX serien eller JL W6 eller högre serien.
Eller finns det några bättre mera prisvärda? Dela gärna med er då nytt ljud är tänkt att köpas snarast.

Steg och resten av ljudet kommer att väljas ut efter Sub/Subar är köpt(a).
Max pris på sub/subar:12 000:-

HERTZ HX hade jag testat om jag var du, dock har jag ej testat den men dem jag har snackat med som har gjort det tala mycket positivt om den.

//
Roe

LillNaisarn
2 februari 2009
Trådstartare
jonash skrev:
Det är ingen skillnad alls! Det är låtar, som är inspelade i en bra studio, och som är GJORDA FÖR ATT ANALYSERA ljud och hitta brister i en ljudanläggning. Förstår man inte att det är ett ANALYSVERKTYG för at kunna rangordna bilar, och inte ett musikalbum, så har man inte begripit vad en ljudtävling går ut på.

Låtarna som var på EMMA-skivan 2007/2008 saknade i princip 3 saker från att vara "perfekt" som analysverktyg

1. Subbasinfo under 35Hz
2. Dynamik i bas
3. Hade varit bra med ett spår där det fanns djup i både mans- och kvinnoröst.

Den nya skivan för 2009/2010 är bättre på alla de tre ovanstående punkterna.

Den som sitter och tror att en billjudstävling - som går ut på att hitta brister i anläggningar samt för att kunna rangordna bilarna korrekt - skulle gå att genomföra med nån random Metallica, Scooter, AC/DC, Bo Kaspers eller nåt annat, ja då tar man fel.

Sen, när tävlingen är över tar man sina favoritskivor, och lyssnar i de bilar man tycker är intressant, och det är ALLTID så att de bilarna som får bra resultat i tävlingarna, de låter också bra med musik. Det finns inte en enda "dålig" bil (dvs en som kommer lpångt ned i resultaten på en tävling) som låter bra sen med "vanlig" musik eller vad man nu vill kalla det. Däremot kan det vara så att en bra bil får vissa skivor att låta rätt illa, men den "dåliga" bilen inte alls avslöjar detta.

mvh Jonas

Tack för ditt bra svar! Nu vart man vettigare vad det är för skillnad då man funderat ett tag på vad det är som skilljer igentligen trodde det var något helt annat.
dimitri skrev:
LILL NAISARN du är verkligen inte fel ute om du köper en anthem bas från n-core. Köp den hellre än Hertz !

Hur kan du vara säker på att Hertz funkar bättre än Anthem basen ?

dimitri skrev:
Men en sak nu. Vad har du för framsystem och steg samt dämpning i dörrar osv idag? Innan du tänker ens på finlir bas ska du ha riktigt fin lir framsystem! Först av allt tror jag att du behöver ett Seas framsystem och Celestra steg från N-core innan du får nytta av en sån bas! Sen ska du oxå tänka på att din bil bör ha bandpasslåda! Tror inte Anthem är rätt bas för det ! Med andra ord hur ska du bygga så du får en Anthem bas låta som den är tänkt?`

Nu förstår jag inte varför du skriver detta? Nu handlade ju inte tråden om detta men iaf.
Jag har i dagsläget Kicker KS 5,25 kitt. Sen vad spelar det för roll i vilken ända man börjar att köpa saker?
Jag vet med så gott som till 100% vad det blir för saker jag ska ha så ser inget måste med att köpa allt i någon specifik ordning.

Ang dämpningen så är den ingen utöver org iom att jag har inte sätt det nödvändigt iom att jag har inte byggt något seriöst förut och tänkte börja med det nu i vinter/våren/sommaren bygga allt eftersom att man har tid och pengar.

Ang bandpass och hur Anthem låter i en sån låda har jag inte en susning, det är ju tänkt så att OM jag köper från N-Core hoppas jag att dom kan hjälpa mig och komma med tips och idér.
dimitri skrev:
Mitt tips är en tia och såga bort hela hatthyllan! förstärka den med genomgående smala stål pinnar ca 6st. Då kan du skippa bandpasslåda. Bygga en låda och få den låda som Anthem basen önskar och få den spela in i bilen!
Sen kommer du även behöva 2-3 omgångar dynamat i bagaget så hela bagaget är tight och inte skramlar
2omgångar i utrymme 3på bagageluckan

Som jag skrev i ett inlägg härföre: Så kommer tanken mm att flyttas för att man ska få in ljudet i bilen så gott som det går, och hatthyllan kommer att göras om tills jag anser att det låter så bra som det är möjligt.

Och kommer att dämpa hela bilen dörrar,tak,golv mm för att få så bra ljud som möjligt.
dimitri skrev:
Det finns fina grejjer men jag vill att du ska få nytta av dom oxå! Det krävs mkt av ett framsystem samt montering och modifieringar samt dämpning innan det ens finns chans att du får det du drömmer om just nu av dessa fina produkter! Först och främst hur ska du göra med framsystemet? vilket steg har du tänkt till Anthem basen? du kan inte köra nått Sinuslive på sånt väl-ljudsbas! Sen bör du ha minst ett extra batteri. Riktigt grova strömkablar. Skit fina rca kablar. Grymt bra huvudenhet är oxå viktigt! Eclipse eller Pioneer 88 eller liknande! och DÄMPNING osv

berätta lite hur du tänkt dig. Det räcker inte med att köpa ett väljudsbas bara som sagt!

Ja det förstår jag. Och jag uppskattar att folk vill hjälpa en och besvara ens frågor då jag är rätt "nybörjare" inom allt med billjud.

Som sagt som jag även skrev iförsta inlägget: Allt annat kommer att köpas till EFTER sub, det är itne precis så att jag tror att jag får riktigt bra ljud genom att köpa "värsta" SQ basen som pengar kan ge.

Ang batteri: Just nu har jag ett Optima Red top (Start) Och tänkte nu då man börjar bygga mera ljud även köpa ett till dock ett Yellow Top och ha det i bageget.
Ang HU så kommer det att bli Eclipse 8445SE (om det finns någon kvar då det blir dags att köpa) wink
Ang RCA så tror jag mina nuvarande Chord kablar duger gott big_smile
Ang steg så kommer det att bli DLS OM jag ska köpa nytt dvs om man inte lyckas hitta ngt Genesis eller annat välljudande bättre steg begangnade.
Ang dämpning så kommer jag att dämpa så gott som jag kommer att kunna och hoppas på ett bra resultat.

Sen om du undrar ngt mera så kan jag alltid skriva ner ens funderingar ang "system skiss"
dimitri skrev:
LILL NAISARN. jag ska till luleå och happis i sommar med min w124 . Skulle va kul ses och höra hur en w124 låter med SEAS och anthem bas. Hoppas du går hela vägen ut med N-CORE . skulle va jäkla kul höra sen hur du fått till det. Sen så behöver du givetvis få höra min bil! Den största Skillnaden är att jag har V8 i bilen mot din diesel smile . Du kunde få testa hur han går oxå:) underbart med V8 när kickdown hugger till! smile Hehehee W124 bästa MB byggt i historien right=?

Det är bara du hör av dig du är uppåt krokarna.
Ang gå hela vägen N-Core tror jag inte, det lutar åt Anthem suben från dom det andra kommer att bli DLS/Focal/Genesis beroende på vad som erbjuds då man ska se över den specifika delen.

Biltekniker
6 Inlägg
18 februari 2009
Ojojoj.. Här var man omtalad.

Det fina med potenta anläggningar/bilar är att man kan forma dom lite efter vad man gillar. Eller om man demar för många olika, ändra lite efter smak och ideal.
Möjligheten finns, krutet finns och anläggningen finns.

EMMA-skivan 07/08 lämpade sig inte för demo och ej heller den rena tävlingsinställningen som blir resultatet i en så udda skiva.
Betydligt bättre 09/10.

Och TT-avant. Efter att ha dömt din bil strax innan så hade jag verkligen inte en susning om vad det egentligen var som var ditt ljudideal. Och vad jag minns så var det över 30 grader i skuggan den dagen du lyssnade och det fanns just ingen skugga.

Vidare så tycker jag nog du ska ta och göra rätt för dig rent ekonomiskt innan du sitter här och tycker/vet bäst.

Sök