3131
Sök

Tillverka egen ljuddämpare

19 Inlägg
19 januari 2006
Trådstartare
#1
..
Senast redigerat av Kongratul (26 maj 2008)

32 Inlägg
19 januari 2006
#2
Jag byggde en egen av ett 7" syrafast rör som jag drog ett 3" perforerat rör igenom och en svetsat och en bultad gavel. Ett 4" urblås och en 3" anslutningsfläns. Och fyllde den med glasull tror jag, nån isolering var det ialla fall. Den tålde då värmen bra. Sen satte jag upp den i svarven och polerade den.
Och den fungerade då väldigt bra.

Dom man köper kan inte vara mer avancerade, men jag vet inte hur det där med insatsen fungerar? om den leder om avgaserna genom nån kammare eller hur det fungerar.

Lycka till!

12 086 Inlägg
19 januari 2006
#3
Stenull brukar man dämpa med.

ingen aning
687 Inlägg
19 januari 2006
#4
använd stål ull

även zebran har sina fläckar

21 761 Inlägg
19 januari 2006
#5
När Volvo tjatar om att man bara ska välja originaldämpare så brukar de bla säga att det ska vara långfibrig ull, kortfibrig ull kan tydligen lossna och täppa till rörena och dessutom drar kortfibrigt till sig kondens så att dämparen rostar fortare.

Enligt Volvo alltså.

19 Inlägg
19 januari 2006
Trådstartare
#6
omega4ever skrev:
Jag byggde en egen av ett 7" syrafast rör som jag drog ett 3" perforerat rör igenom och en svetsat och en bultad gavel. Ett 4" urblås och en 3" anslutningsfläns. Och fyllde den med glasull tror jag, nån isolering var det ialla fall. Den tålde då värmen bra. Sen satte jag upp den i svarven och polerade den.
Och den fungerade då väldigt bra.

Dom man köper kan inte vara mer avancerade, men jag vet inte hur det där med insatsen fungerar? om den leder om avgaserna genom nån kammare eller hur det fungerar.

Lycka till!

Okej, då finns det alltså folk som provat göra egna istället för att punga ut åtskilliga 100 lappar på färdiga dämpare big_smile

En fråga! Hur och vars ska man igentligen sätta den dära isoleringen? är det bara att fylla hela dämparen med den? (så klart inte i inneröret!)

Har du någon bild så man får se hur det blev?

433 Inlägg
19 januari 2006
#7
Du behöver väl ingen ljuddämpare till 240?! Bara dra raka 3" rör å gasa wink mina gamla sånna maskiner hade jag en volvo orginal dämpare (eller biltemas =P men ändå standard modellen) fram i och sen som jag hade på den sista, dubbla cromade 3" från bakaxel å bakåt..lät inte allt för mkt..bara lite dovt muller..men Japsdämpare är snyggt..får du till det snyggt så är ju det coolare smile

539 Inlägg
19 januari 2006
#8
xBjorlingx skrev:
Du behöver väl ingen ljuddämpare till 240?! Bara dra raka 3" rör å gasa wink mina gamla sånna maskiner hade jag en volvo orginal dämpare (eller biltemas =P men ändå standard modellen) fram i och sen som jag hade på den sista, dubbla cromade 3" från bakaxel å bakåt..lät inte allt för mkt..bara lite dovt muller..men Japsdämpare är snyggt..får du till det snyggt så är ju det coolare smile

eller så gör man som jag=)...ta bort sista dämparen å montera stupränna=)..låter gott..mycket gott å ännu bättre det smäller goooott=)

men sen är ju 240.n som den är åsså=)


433 Inlägg
19 januari 2006
#9
Mazda6needspeed skrev:
xBjorlingx skrev:
Du behöver väl ingen ljuddämpare till 240?! Bara dra raka 3" rör å gasa wink mina gamla sånna maskiner hade jag en volvo orginal dämpare (eller biltemas =P men ändå standard modellen) fram i och sen som jag hade på den sista, dubbla cromade 3" från bakaxel å bakåt..lät inte allt för mkt..bara lite dovt muller..men Japsdämpare är snyggt..får du till det snyggt så är ju det coolare smile

eller så gör man som jag=)...ta bort sista dämparen å montera stupränna=)..låter gott..mycket gott å ännu bättre det smäller goooott=)

men sen är ju 240.n som den är åsså=)

Hade jag på en 245:a med D24 dieslmotor wink fy fan vad illa det var..usch..kände mig som nån långtradarchaffis med allt dieselmuller å dieselrök =P

19 Inlägg
19 januari 2006
Trådstartare
#10
Jag ska montera bort den bakre ljuddämparen och sen dra rakt resten ut till Japsen wink
Senast redigerat av Kongratul (19 januari 2006)

1 432 Inlägg
26 januari 2006
#11
*skrattar*
Och själv så brukar jag sitta och fundera på hur jag ska bygga mitt system som för jag vill montera en extra ljudämpare och gå upp i tumstorlek alt. dubbla rör för att inte få förmycket motstånd i systemet med den extra ljuddämparen... Bara för att jag ska kunna ha ett stort slutrör men inte höja ljudvolymen något nämnvärt.

Men åter till frågan...
Tillverka en egen burk, en japsburk är en fullflödes burk och beroende på vad du har för system för övrigt så kan du tappa effekt om du inte har en turbomotor som brukar vilja ha lättare att andas om de inte är trimad då de ofta vill ha ett fullflödessystem om inte jag har fåt allt om bakfoten smile Just so you know smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 januari 2006
#12
volvo_240_tic skrev:
använd stål ull

Stålull rostar väldigt fint av komdensen som blir...
Inget negativt om "volv240tic" utan bara ett tips / en kommentar...


27 januari 2006
#13
svetsa igen hålet då har jag fattat att det blir ett jävla tryck med fina rök och ljuddefekter som följd.
seriöst så jävla dyra är inte en japsdämpare kolla http://www.pl-tuning.se/ 950 spänn låter skitgott
vill inte göra nån förbannad men det går inte att snåla hur mycket som helst.


1 Inlägg
16 februari 2006
#14
du åker till ett företag som svetsar och bygger saker , därbruka dom ha rostfritt billigt wink

Häj Häj
90 Inlägg
13 juni 2006
#15
funkar det inte bra med bärgull då? så himla varmt blir det inte i en ljudddämpare, ja menar de blir varmt, men bergull tål mycke   .

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N

1 Inlägg
16 juni 2006
#16
Så honken ska bygga ljuddämpare:)



Sök