3264
Sök

Bilen startar inte efter att ha kopplat bas?

121 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#1
tjenare wink har köpt en bas med slutsteg som jag kopplade idag när jag sen skulle starta bilen så går den inte igång (nästan som att batteriet är dött). Dock kollade jag och multimetern visar 11.24 V på batteriet så det är inget fel på batteriet. Vad kan felet vara :S? kopplade bort sladdarna som ska till slutsteget... Men fortfarande funkar inte bilen den går bara inte igång och kontrollpanelen lyser skit svagt. Central låset e också as segt. Någon som har nån ide?

Bil-> Volvo 740 sedan 1988


Obs: Bilen funkade innan jag kopplade bas/slutsteg!

1 353 Inlägg
21 februari 2009
#2
kanske ska prova o få starthjälp från en annan bil? annars har du troligtvis bränt nån säkring..


20 Inlägg
21 februari 2009
#3
Går motorn runt då


121 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#4
nepp ingenting händer när jag försökter starta..

184 Inlägg
21 februari 2009
#5
Hittade detta på denna sida: http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt

Så ett bra laddat batteri ska ge 12,6-12,7 volt när du mäter spänningen när bilen är avstängd.


121 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#6
kom dock nyss på att jordningskabeln från  slutsteget hade åkt ur när jag skulle sätta på tändningen.. kan det ha något med saken och göra? :S
Senast redigerat av Dustguy91 (21 februari 2009)

140 Inlägg
21 februari 2009
#7
Crille88 skrev:
kanske ska prova o få starthjälp från en annan bil? annars har du troligtvis bränt nån säkring..

Jopp låter som du ska testa detta.
Hände mig ngt liknande då behövdes bara en liten startknuff av en annan bil!
MvH


Elektriker
139 Inlägg
21 februari 2009
#8
Du har troligtvis kortslutit ngt när du drog kabeln, testa att ladda batteriet. Även om det är spänning på batteriet kan det gå segt, specielt nu när det är kallt:)

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

121 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#9
Hochland skrev:
Crille88 skrev:
kanske ska prova o få starthjälp från en annan bil? annars har du troligtvis bränt nån säkring..

Jopp låter som du ska testa detta.
Hände mig ngt liknande då behövdes bara en liten startknuff av en annan bil!
MvH

Okej! Men tror ni det kan ha något med att jag inte hade någon Jord kabel på slutsteget?

1 353 Inlägg
21 februari 2009
#10
nej de hade inte me de o göra.. för de ända som händer när inte gjorden sitter i är att de inte kommer nån ström till steget.. precis som att du kan hålla i plussladden utan att få dig en kyss.. men ta samtidigt tar i minussladden o vioala 12v genom kroppen..


121 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#11
ah ok tongue.. Konstigt då att bilen blev så konstig efter att jag kopplade bas sladdarna till sterion yikes

remote till remote
12 V sladd till 12 V sladd bakom sterion
Högtalarna i kopplade
osv


Aja får testa med starthjälp.. och hoppas på att det funkar smile

1 353 Inlägg
21 februari 2009
#12
Dustguy91 skrev:
ah ok tongue.. Konstigt då att bilen blev så konstig efter att jag kopplade bas sladdarna till sterion yikes

remote till remote
12 V sladd till 12 V sladd bakom sterion
Högtalarna i kopplade

osv


Aja får testa med starthjälp.. och hoppas på att det funkar smile

eh ja remoten kopplas från remote på baksidan av stereon----->remote på steget.
sen ska du ta 12v direkt från batteri till steget.
och - (jord) ska du ta i karossen/chassit..

och sen kopplas högtalarna till steget osv.. men du ska inte ha 12v från stereon direkt till steget.. utan steget ska matas med 12v direkt från batteriet...
remote sladden e också 12v men meningen med hela remoten är att steget ska starta när du startar stereon.. egentligen så kan man säga att steget behöver 2st 12v matningar för att gå igång..

och anledningen till att den blivit konstig nu när du kopplat in allt e för att den troligtvis käkat ström från batteriet.. eller så har du bränt en säkring.. men som sagt prova o ge bilen starthjälp så ska du se att den snurrar igång..
MVH


1 488 Inlägg
21 februari 2009
#13
Kolla bilens huvudsäkringar till att börja med tycker jag smile

1 585 Inlägg
21 februari 2009
#14
Testa ladda batteriet eller få starthjälp av någon för 11.24 volt när bilen är avstängd är väldigt lite. Tror inte bilen startar med så lite volt, För när du drar runt nycklen och försöker starta bilen så kommer den säkert sjunka ner till 9-10volt, om inte änu längre. Kolla även huvudsäkringen i bilen så den är hel. Och sen ska + kabeln från steget inte gå till stereon utan direkt till batteriet med en säkring imellan. Max 30cm ifrån batteriet ska säkringen sitta annars gäller inte försäkringen om det skulle hända något.

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 februari 2009
#15
Man får väl inte rätt värden om man mäter med en multimeter rakt över batteriet eller?
Brukar själv ta nån lampa imellan när jag provar.
Rätta mig om jag har fel. smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

21 761 Inlägg
21 februari 2009
#16
Om det visar 11,24 V på batteriet fastän allting är avslaget, då är antingen batteriet vääldigt urladdat eller så ligger det någonting och drar mycket ström. Med tanke på att motorn inte startar fastän kablarna till steget är bortkopplade så lutar det dock åt att batteriet är rejält urladdat.

Batteriet MÅSTE laddas upp med en batteriladdare, det kan ta uppåt ett dygn innan det är fulladdat igen. Visst kan man ge starthjälp för att få igång bilen, men batteriet måste fortfarande laddas upp med en laddare för att det inte ska ta alltför mycket stryk. Så är det. smile


Sök