Tjena, har nyligen köpt en volvo 855 t5 automatare 94:a. Lådan var bytt för 3 veckor sen av förra ägaren. Eftersom den tidigare hade rasat för honom. Men när jag kommit 2 mil slutade växellådan att driva. Fick reda på dagen efter att det var slangen i lådan som gått sönder så fick hjälp med att byta slangen, fylla på olja och byta packningar.
Men nu är jag lite orolig för om lådan pallar 300 hk. Det sitter ett steg 3 chip i bilen. Har nämligen hört att automatlådan äldre än 96:ans modell ska vara klen men den borde väl klara 300 hk så länge man inte börna för fullt eller?
Automatlådorna av den variant som sitter i 850 är lika klen oavsett årsmodell. Se till att montera en extra kylare till lådan så har håller den lite bättre. Men meded steg 3 så blir tillvaron tuff för lådan, speciellt om milen tickat iväg.
aha okej, har precis bytt packningar, olja och slangen nu. Men tycker ni jag ska våga fortsätta köra med den lådan eller hur mycket kostar det att montera sån extra kylare till lådan? är inte så jättehändig när det gäller sånt. Eller är det enklare och billigare och bara trimma ner den lite eller ska jag fortsätta köra som den är nu?
Kylarsatsen finns på volvo, in där och fråga vad de vill ha. Det beror på hur långt lådan gått, är det en låda som gått långt så kommer den säga upp sig även om du trimmar ner.
aha okej, får kanske in och kolla de då. När lådan rasade för förra ägaren satte han in en begagnad från en annan t5: a. Detta var 3 veckor sedan. Den lådan hade gått hela 30000 mil men den t5:an som den suttit på innan var inte trimmad så jag vet inte. Nu är ju ialla fall oljan, packningarna och slangen bytt så jag hoppas den håller.
aha okej, får kanske in och kolla de då. När lådan rasade för förra ägaren satte han in en begagnad från en annan t5: a. Detta var 3 veckor sedan. Den lådan hade gått hela 30000 mil men den t5:an som den suttit på innan var inte trimmad så jag vet inte.
Med en låda som gått 30000 mil så kan man inte vänta sig att den kommer hålla hur länge som helst, möjligen om den kommer från en taxi eller liknande så den varit servad hela vägen. Ska man byta låda så lär man leta på en som gått så lite som möjligt, annars är risken uppenbar att man får göra om jobbet rätt snart igen.
Mm okej, men ung och bilkåt som jag är så tror jag inte jag kommer köra mer än kanske 2000 mil med den. Sen kommer jag förmodligen vara sugen på att testa nått annat. Så dom milen hoppas jag lådan håller nu med nya packningar, slang och olja bytt. Man kan ju aldrig veta säkert men bara man inte börna och leker allt för vilt med den borde den hålla tycker jag. Kanske eventuellt trimma ner den lite med för att slita mindre på lådan.
har kört 3000mil eller nått sånt med min med autotech steg3 har lekt som en galning gjort många rullande burnisar och allt sånt där som dom säger man ska undvika har inte märkt en enda kostig sak med lådan utan den växlar lika mjukt och fint som när jag köpte drivlinepaketet
var bara nogrann med oljan så den inte går tom och inte blir missfärgad