Nehe skrev:
Jill hur tror du att det kommer upp en fråga om kränkning från första början då? Hur tror du att det blir en rättegång eller att en domstol ens tar upp målet? Jo för att någon har anmält det (kränkning).
Inte tar du en bild på en person och lägger upp på internet och sen anmäler dig själv för att du anser att du kränkt en person? Det är ju personen själv som anmäler att han har känt sig kränkt.
När du kallar en person för jävla idiot så inte är det kränkande för dig som säger det utan det är personen du sa det till som uppfattar det som kränkande och anmäler det.
Inte när du lägger upp en bild på mig (där jag inte ens är naken eller berusad utan en helt vanlig bild) som du tagit på allmän plats på en vänstersida/högersida/politisk sida/muslimsk extremism sida/sexkontakt sida med mitt ansikte som annons bild, osv osv osv som du tycker att det är kränkande utan det är jag som individ som inte vill bli förknipppad med innehållet på sidan som anser det vara kränkande och anmäler samt förtal.
När du snor en bil varför blir det då stöld? Varför går det till rättegång? Jo för att förmodligen så anmäler personen du tog bilen ifrån eftersom han anser att du stal den från honom, precis så funkar det med kränkning, det är en person som uppfattat det som att du har kränkt honom.
Jag trodde att detta var uppenbara saker.
Men om du nu vill läsa på mer så kan du kolla BRB 5kap 1§, för grovt förtal 2§ kränkning 3§, i 5§ kan du läsa att det är målsäganden som anmäler samt leder sin egen talan i rätten om man är myndig.
Detta står för övrigt på sidan 1421 i röd lagbok 2008 12:e upplagan.