3185
Sök

Byta ut originaldörrhögtalare i dörrar på Lastbilen jag kör,funkar vanliga bilhögtalare!?

77 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Kanske en dum fråga,men ställer den ändå till er på forumet som vet mkt om billjud.

Har fått en alldeles ny lastbil som jag är mkt stolt över att köra:)..den har rätt stora högtalare i dörrarna(5,25 tummare) men tyvärr är de väl inte mkt att hänga i granen ljudmässigt då det är simpla dubbelkonshögtalare med väldigt sladdrig och mjuk konrörelse då man trycker på konen med fingrarna,det borde ju gå att få bra mkt bättre ljud bara genom att istället köpa ett par skapliga koaxialer av samma storlek men behålla stereon som sitter monterad,den borde väl klara av att driva ett par sådana då den är tillverkad 2009!!??.

Stereon är en Mercedes originalstereo som heter Truckline CD70,vet ej vad den petar ut i effekt men den är säkert inte lika kraftig som en märkesstereo som tex Pioneer,Sony,Kenwood..dock borde den väl klara av att driva ett par koaxialer i storlek 5,25 tum!?

Min huvudsakliga fundering gäller dock hur det funkar med 24v spänningen som finns i en lastbil,den borde väl omvandlas med omvandlare till 12 v!!??..eller finns det 24V bilstereo??.

OM det skulle vara en 24V stereo vilket jag inte tror,kan man då ansluta högtalare som man använder till en helt vanlig 12v bilstereo???...det borde väl inte spela någon roll eller???

Hoppas det inte låter som en alltför dum fråga,är ju ingen expert på området så jag tänkte höra ifall nån här på forumet kan kasta lite ljus över detta:)

Tack på förhand!

7 275 Inlägg
26 februari 2009
Spänningen till stereon spelar ingen roll för högtalarna smile

660 Inlägg
26 februari 2009
Klart det finns 24v stereoprylar! Dock inte ens i närheten av lika mycket som till 12v..

Jag skulle ha köpt ett par riktigt lättdrivna högtalare om du tänkte driva dom med bara stereon!

Mitt tips är http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16405 då du kan driva dom på huvudenheten och dom låter fortfarande bra!

Ska du dock ha ett steg till sakerna så tycker jag du ska gå upp på kraftigare högtalare..

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Larssa91
26 februari 2009
högtalarna spelar ingen roll. å förmodligen sitter det en omvandlare i som gör att stereon går på 12volt. har mekat lastbilar i 2 år nu och har aldrig sett en 24volt stereo.
Senast redigerat av Larssa91 (26 februari 2009)

77 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Tack för alla vettiga svar jag fått på min lilla fråga:)

Misstänkte nästan att det inte spelar någon roll med högtalarna,högtalarna jag funderar på har en känslighet på 92 Db så de är väl hyfsat lättdrivna men ni har alldeles rätt i att om man verkligen skall få en stor skillnad i ljud skulle man nog kopplat in nåt slutsteg samt kanske försökt klämma in 6,5 tummare vilket nog är möjligt då det är väldigt gott om utrymme inåt i dörrsidorna och hålet i plastpanelen nog går att göra större men det får nog duga med 5,25 tummare till att börja med,vill ju inte göra alltför stor åverkan på lastbilen som inte jag äger utan bara får äran att köra:)

Skall kika in på DBAKUTEN och se vad de har för högtalare innan jag slutgiltigt väljer vilka jag skall ha,vill ju få så bra ljud det bara går att klämma ur originalstereon....Dubbelkonhögtalare är väl direkt ingen högtalarkonstruktion som ger högsta kvalitet på ljudet så genom att byta till ett par bra koaxialer har jag nog kommit en bit på vägen;)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 februari 2009
Just enheten borde ha 12V, det har iaf Volvo (vet med SÄKERHET), Renault, Scania och Mack såvitt jag vet....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

660 Inlägg
26 februari 2009
Family_man skrev:

Misstänkte nästan att det inte spelar någon roll med högtalarna,högtalarna jag funderar på har en känslighet på 92 Db så de är väl hyfsat lättdrivna men ni har alldeles rätt i att om man verkligen skall få en stor skillnad i ljud skulle man nog kopplat in nåt slutsteg samt kanske försökt klämma in 6,5 tummare vilket nog är möjligt då det är väldigt gott om utrymme inåt i dörrsidorna och hålet i plastpanelen nog går att göra större men det får nog duga med 5,25 tummare till att börja med,vill ju inte göra alltför stor åverkan på lastbilen som inte jag äger utan bara får äran att köra:)

Skall kika in på DBAKUTEN och se vad de har för högtalare innan jag slutgiltigt väljer vilka jag skall ha,vill ju få så bra ljud det bara går att klämma ur originalstereon....Dubbelkonhögtalare är väl direkt ingen högtalarkonstruktion som ger högsta kvalitet på ljudet så genom att byta till ett par bra koaxialer har jag nog kommit en bit på vägen;)

Jag tycker du ska ringa till dBakuten och berätta precis hur du vill ha det så kommer dom ge dig ett par alternativ och så vidare, Vilka högtalare du än väljer så kommer dom vara bättre än orginalarna låter det som...

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

260 Inlägg
26 februari 2009
Jag monterade åt min polare i sin tradare så tog vi Dls reference 6.3kit ett 3vägskit då vi satte 6"i dörren o midden o diskanten i intrumentpanelen sen la vi till en goo 8"bas från RF som min polare ägt sen innan och  detta drev vi med ett dls Cat 31 24v steg..
O jag kan säga att det blev bra party i den bilen det lirade rent ,högt o med ett jävla annanma..
Så detta kan jag varmt rekomendera..
Och björn tar nog fram ett fint paket till dej med...

Lycka till

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

77 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Black-Angel skrev:
Jag monterade åt min polare i sin tradare så tog vi Dls reference 6.3kit ett 3vägskit då vi satte 6"i dörren o midden o diskanten i intrumentpanelen sen la vi till en goo 8"bas från RF som min polare ägt sen innan och  detta drev vi med ett dls Cat 31 24v steg..
O jag kan säga att det blev bra party i den bilen det lirade rent ,högt o med ett jävla annanma..
Så detta kan jag varmt rekomendera..
Och björn tar nog fram ett fint paket till dej med...

Lycka till

Ja nu blev man ju riktigt sugen på att göra lite mer än att bara byta ut högtalarna:).....man tillbringar ju ändå nästan mera tid i lastbilen än i den egna bilen så det är klart att man vill ha schysst ljud,att kunna lyssna på favoritmusiken och att det låter bra förgyller ju verkligen även den stressigaste dag:)...fast om jag skall bygga nåt lite mer avancerat måste jag nog fråga chefen om lov:lol:...tänker inte tala om att jag bytt högtalarna då det inte kommer att synas,originalgallren monterar jag dit igen och då döljs dom.
Kollegorna komer väl dock att undra varför det dunkar lite mer i min bil jämfört med deras:)

77 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Soderqvist skrev:
Family_man skrev:

Jag tycker du ska ringa till dBakuten och berätta precis hur du vill ha det så kommer dom ge dig ett par alternativ och så vidare, Vilka högtalare du än väljer så kommer dom vara bättre än orginalarna låter det som...

//Soderqvist

Det borde jag kanske göra,de verkar ha väldigt många högtalare att välja bland och skulle väl rekommendera den ultimata högtalaren för installationen jag vill göra,det viktigaste är att de är lättdrivna så att originalstereon inte får värmeslag:D....samt att  de inte bygger mer än 60 mm på djupet för då tar de i sidorutorna då de hissas ned...sedan måste de såklart låta rätt bra också=)

7 241 Inlägg
27 februari 2009
Nu vet jag inte hur Mercedes dörrar ser ut men Volvos placering av midbasen är helt förkastlig då de sitter alltför långt bak i dörrarna....idiotiskt nog.

77 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Nu vet jag inte hur Mercedes dörrar ser ut men Volvos placering av midbasen är helt förkastlig då de sitter alltför långt bak i dörrarna....idiotiskt nog.

Mercedes har högtalarna monterade väldigt lågt ned på dörrarna,i höjd med fötterna nästan...men de sitter dock ganska långt fram så det är väl bättre än volvos lösning....men det blir lite knepigt med ljudbilden pga den låga placeringen....den blir väldigt lågt ned,bäst vore nog ett tvåvägs kit så man kunde sätta diskanten högt upp på dörrsidan riktad mot lyssningspositionen...blir säkert bättre ljudbild med koaxial kontra dubbelkons original högtalaren men man kommer säkert inte undan känslan av att ljudbilden finns nere vid fötterna istället för i öronhöjd...var bättre placering av  högtalarna på min gamla Mercedes lastbil där de satt uppe på instrumentbrädan.

7 241 Inlägg
27 februari 2009
Family_man skrev:
Lonefox skrev:

Mercedes har högtalarna monterade väldigt lågt ned på dörrarna,i höjd med fötterna nästan...men de sitter dock ganska långt fram så det är väl bättre än volvos lösning....men det blir lite knepigt med ljudbilden pga den låga placeringen....den blir väldigt lågt ned,bäst vore nog ett tvåvägs kit så man kunde sätta diskanten högt upp på dörrsidan riktad mot lyssningspositionen...blir säkert bättre ljudbild med koaxial kontra dubbelkons original högtalaren men man kommer säkert inte undan känslan av att ljudbilden finns nere vid fötterna istället för i öronhöjd...var bättre placering av  högtalarna på min gamla Mercedes lastbil där de satt uppe på instrumentbrädan.

Hur ser instrumentbrädan ut? Sitter det ngr högtalare där?
Sitter ju 3½" plus diskant (fast utrymmet räcker för mer....5" GÅR nog att tråckla ner) på Volvobilarna...
Tänkte om det finns möjlighet för 3-3½" o diskant i brädan och sedan middar i dörrarna, för den placeringen är VÄLDIGT vanlig och väl fungerande för trevägssystem. Rätt inställt och monterat bör tilläggas....

77 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Family_man skrev:
Lonefox skrev:

Hur ser instrumentbrädan ut? Sitter det ngr högtalare där?
Sitter ju 3½" plus diskant (fast utrymmet räcker för mer....5" GÅR nog att tråckla ner) på Volvobilarna...
Tänkte om det finns möjlighet för 3-3½" o diskant i brädan och sedan middar i dörrarna, för den placeringen är VÄLDIGT vanlig och väl fungerande för trevägssystem. Rätt inställt och monterat bör tilläggas....

Nä på min nya mercedes lastbil finns inga högtalare alls uppe på instrumentbrädan...har funderingar på att  i sådan fall kunna montera diskanterna högt upp på dörrsidan och låta basarna sitta i originalhålen,men det är klart att skall man börja med mer avancerade saker än att byta ut org högtalarna rakt av mot ett par bättre koaxialer bör man nog bygga seriöst från grunden och använda separat slutsteg.....för en sådan installation kanske inte originalstereon klarar av riktigt,den skulle väl inte överhettas kanske men ljudkvaliten skulle väl inte bli så mkt högre,då behövs det nog lite POWER som driver kitsystemet:).

Stereobilden blir lite knasig pga placeringen nere vid fötterna,man får nästan vrida balansen lite åt vänster för att inte ljudet skall falla ihop,det hörs som att all diskant nästan kommer från höger högtalare pga att man täcker för högtalaren på vänster sida med benen delvis.

573 Inlägg
28 februari 2009
ta en mulitmäter och mät strömmen till steron, då vet du om det är 12v då kanske du skulle kosta på och byta HU oxå.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

77 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Miramithe skrev:
ta en mulitmäter och mät strömmen till steron, då vet du om det är 12v då kanske du skulle kosta på och byta HU oxå.

Det skulle nog funka att byta huvudenheten också då det är DIN storlek på radiouttaget i lastbilen,en märkesstereo som tex Alpine,sony,pioneer har ju mkt kraftigare förstärkare än vad en originalstereo har=)

Har nu idag bytt ut högtalarna mot ett par GAS ALPHA 525X och det blev oerhört stor skillnad och högtalarna är inte ens inspelade ännu så basen kommer nog att djupna ännu lite mer,men det blev väldigt stor skillnad,speciellt på ljudbilden som flyttats mkt uppåt jämfört med innan då diskanterna har spridningslinser...blev mkt positivt överraskad faktiskt.

Köpte dem hos BRL i stan där jag bor,de hade dessutom rea så jag betalade 270:- för ett par,ord pris hade varit 450:-....fick mkt välljud för lite pengar tycker jag.

Denna installation får nog hänga med ett bra tag,tills jag är mogen för att bygga nåt mera avancerat ljudbygge i lastbilen.smile

Fritidsforskare
344 Inlägg
28 februari 2009
Kul att du fick till det!, Köpte också dom högtalarna blev faktiskt precis som du lite överraskad, spelade faktiskt på riktigt bra, inte inspelade heller.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Sök