26 februari 2009
Trådstartare
Kanske en dum fråga,men ställer den ändå till er på forumet som vet mkt om billjud.
Har fått en alldeles ny lastbil som jag är mkt stolt över att köra:)..den har rätt stora högtalare i dörrarna(5,25 tummare) men tyvärr är de väl inte mkt att hänga i granen ljudmässigt då det är simpla dubbelkonshögtalare med väldigt sladdrig och mjuk konrörelse då man trycker på konen med fingrarna,det borde ju gå att få bra mkt bättre ljud bara genom att istället köpa ett par skapliga koaxialer av samma storlek men behålla stereon som sitter monterad,den borde väl klara av att driva ett par sådana då den är tillverkad 2009!!??.
Stereon är en Mercedes originalstereo som heter Truckline CD70,vet ej vad den petar ut i effekt men den är säkert inte lika kraftig som en märkesstereo som tex Pioneer,Sony,Kenwood..dock borde den väl klara av att driva ett par koaxialer i storlek 5,25 tum!?
Min huvudsakliga fundering gäller dock hur det funkar med 24v spänningen som finns i en lastbil,den borde väl omvandlas med omvandlare till 12 v!!??..eller finns det 24V bilstereo??.
OM det skulle vara en 24V stereo vilket jag inte tror,kan man då ansluta högtalare som man använder till en helt vanlig 12v bilstereo???...det borde väl inte spela någon roll eller???
Hoppas det inte låter som en alltför dum fråga,är ju ingen expert på området så jag tänkte höra ifall nån här på forumet kan kasta lite ljus över detta:)
Tack på förhand!