Hej! Jag har nyligen tagit körkort och nyss kopplat in min första bilstereo i en ford mondeo. När jag började spela olika sorters musik upptäckte jag något ganska underligt. Min bas fungerar jättebra när det är djupa eller bara lite längre bastoner men till technomusik med lite snabbare bas funkar det inte alls ( hoppar över de snabba tonerna och tar de djupa i mellanåt).
Som slutsteg använder jag mig av ett usb 3460 (tror jag att det heter) och det driver en Mds 12" audiophile 1290 (kanske hette 1280) bas. Basen sitter i en litet sluten låda. Har prövat ändra fram och tillbaks på frekvensen på slutsteget men det tycks inte hjälpa så undrar jag om det är strömkapaciteten eller nåt som är felet. Mitt batteri är ganska dåligt (var helt dött när jag fick bilen) och jag har hittills laddat det 2 ggr. Jag har en ca 5 m lång strömkabel (25 kvadratmm) och ingen kondning. Är batteriet mitt fel eller kan någon annat vara knas (typ jordning)?? Tycker det är märkligt då vissa bastoner spelas hur bra som helst...
Det första du bör göra är att byta batteri. Det är inte säkert att batteriet är hela orsaken till ditt problem men jag tror ganska säkert att mycket kan bero på det. Även om batteriet bara har varit "helt dött" en enda gång så finns stor risk att det har tagit stor skada och blivit sulfaterat. Du kommer antagligen att få byta det förr eller senare ändå.
Du bör också kolla att jordningen till steget är bra och att baslådan verkligen är ordentligt tät. Det ska inte läcka ut någon luft alls mellan element och baffel, då kan basljudet bli segt och det låter som att den inte hänger med.
Kan ju även vara att den är fasvänd, kolla om den slår på "slagen" i musiken, gör den det men inte låter så spelar den år fel håll (fasvän) ändra plus och minus till högtalaren...
Hej och tack för era svar. Jag tror att lådan är anpassad efter basen. Jag slängde i en annan huvudenhet idag (kenwood med mosfet 4*50w och 3 st 4,5v lågnivå) och det blev som från natt till dag. Använde förut original-cd:n från 95 nån gång. Kanske gjorde också den lite kraftigare lågnivån att det blev skillnad eller bara att den gamla spelaren var helt slut eller att den nya bara var mycket bättre. Ska nog satsa på ett nytt batteri iaf för att få det hela att fungera några veckor till
Har ett usb (us-blaster) 3460 som ger 2x300 w rms i 4 ohm. Jag använder bara den ena kanalen då jag inte tror att det krävs mer effekt (dvs 600 w rms 4ohm i bryggat läge). Frekvensen är korrekt inställd men som jag sa är det mycket bättre nu när jag bytt huvudenhet! Tror dock fortfarande att ett bättre batteri kommer att göra det hela ännu bättre...
Har ett usb (us-blaster) 3460 som ger 2x300 w rms i 4 ohm. Jag använder bara den ena kanalen då jag inte tror att det krävs mer effekt (dvs 600 w rms 4ohm i bryggat läge). Frekvensen är korrekt inställd men som jag sa är det mycket bättre nu när jag bytt huvudenhet! Tror dock fortfarande att ett bättre batteri kommer att göra det hela ännu bättre...
Använd aldrig bara en kanal (om det finns fler.) steget blir snedbelastat. Då är det betydligt bättre att brygga det då du får mer effekt desutom. Om jag skulle vara dig skulle jag kolla upp jordnig, har du skrapat plåtrent? annars kan steget gå m.m.