3394
Sök

Vart tar oljan vägen? Volvo 740 16v.

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare...

fick ett litet ryck för några veckor sen ( 3 ) att byta olja och filter, inför besiktingen... MEN oljan försvinner hela tiden. så vitt jag vet så går inte oljan ut genom avgas och inte i vattnet.. finns de andra vägar oljan kan försvinna på ? börjar bli lite fundersam nu.. och de börjar bli en aning dyrt sad

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

194 Inlägg
23 februari 2009
#2
Du skulle kanske satt tillbaka oljepluggen efter bytet  tongue


Hur snabbt försvinner oljan, hur ofta måste du fylla på?

4 001 Inlägg
23 februari 2009
#4
Läckage någonstans? vad slog du på för olja?

Frozen1985// om du läser rubriken så ser du vilken bil det handlar om.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#5
hmm aa jag tror de kan vara läckage men kan inte hitta något, ny har de blivit ca 2-3 gånger i veckan, de är helsyntet. för starta bilen och den knackade som en diesel och de lät inte bra, kolla olja och den var typ tom, men hittar inget läckage.. :S

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Stabil som fan
304 Inlägg
24 februari 2009
#6
Kollat så att du satt dit filtret rätt? Jag råkade (Hör och häpna) Sätta dit mitt lite halv sett en gång:P


Whatever :)
1 652 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#8
mm de har jag också kollat.. för bilen förbränner oljan eller så finns de ett läckage någonstan som jag inte kan hitta hmm

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 februari 2009
#9
kolvringar eller ventiltätningar?
Spricka i topp?
Spricka i Block?

Bakre packbox mot växellåda?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

2 Inlägg
25 februari 2009
#10
varför hel cyntet den får ju för fan ine upp olje trycket av det + att med en sån motor kör du maxhalv syntet


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 februari 2009
#11
misab-85 skrev:
varför hel cyntet den får ju för fan ine upp olje trycket av det + att med en sån motor kör du maxhalv syntet

varför skulle den inte få upp oljetrycket pga helsyntetolja?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

120 Inlägg
25 februari 2009
#12
helsyntet kan ju leda till att oljan läcker ut om det nu inte ska vara sådan...


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 februari 2009
#13
Töm och byt till delsyntet istället. Hälla i helsyntet i en gammal maskin kan i vissa fall liknas vid en sil tongue

Om det inte blåryker så borde du inte förbränna olja och är det inte grädde i oljan eller olja/avgaser i exptjärlet så borde det inte läcka invärtes.

Låt bilen stå någon så borde du se vartifrån det läcker...

Rock'n Roll

Tottis_vbg
25 februari 2009
#14
16v ska ju ha lite tjockare olja än dom vanliga 8 ventilarna eftersom den har hydraliska tryckare. va nog därför den lät som en diesel när det va dåligt med olja. va mä om en gång en som inte fick bort den gamla gummipackningen från gamla oljefiltret så det läckte ut där. blev dubbla packningar å läckte emellan dom.

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#15
Hmm okej så ni alla tycker att jag inte ska köra med helsyntet då. pga att de är hydraliska lyftare och att den vill ha lite tjockare olja. Blir att jag får köpa nytt filter och olja då hmm men de är värt de.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Avstängd
512 Inlägg
27 februari 2009
#16
Motorn drar olja, men ganska ovanligt på äldre volvobilar, vissa 850 har lätt för att dra olja, och många nya bilar, Vår Focus 2009´ med under 400mil slukade olja!

Om du inte har det i vattnet, kolla i exp.kärlet i botten, svart sörja, Volvomotoerna brukar vara täta, och inte läka speciellt ofta, men när det är så mycket olja skall det synas direkt.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
27 februari 2009
#17
Stå på plan mark, lägg något papper eller dylikt under bilen/motorn.

Varva motorn högt några sekunder ~4-5000rpm. Se sedan om det har droppat olja under bilen och titta i backspegeln om det blåryker.

Kan ochså göra en motortvätt och sedan använda UV lampa för att hitta olje läckage tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Stabil som fan
304 Inlägg
3 mars 2009
#18
MOtor tvätt och uv lampa? Det första kanske, men det andra var något nytt! big_smile har du norra bilder på hur det ser ut isf? Hade varit kul å se! big_smile


Biltokig
310 Inlägg
3 mars 2009
#19
du behöver ju inte byta filtret och oljan, räcker väll att fylla på halv syntet när det behövs
?? då märker du ju också om det är det som är felet.

Harè bra

1 758 Inlägg
3 mars 2009
#20
Det där att helsyntet skulle lösa upp packningarna och det skulle börja pissa olja om motorn bara för att man kört på mineral- eller delsyntet innan är en MYT! Tyvärr en seglivad sådan, men fortfarande en MYT!
Däremot är delsyntet bättre på att lösa upp gammal äckel som satt sig i motorn. Så om en packning är kass, men skadan har fyllts upp med gammalt bös som hållit det tätt, och man sedan byter från mineral eller delsyntet till helsyntet, så kan böset lösas upp med följd att det börjar läcka. Men då var ju packningen också kass från början!

Hur mycket olja är det som försvinner? I volym? Kan du göra en uppskattning?
Antingen droppar oljan ut på utsidan, eller så förbränns den - det är de alternativ som finns. Så om det inte är kladdigt utanför motorn och blir fläckar under bilen så är det bara att börja riva.


Sök