3297
Sök

Trimma Nissan 200sx S13

4 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag är rätt så ny här och detta kommer att bli min första trimning ( på en bil iaf ). Jag kommer antagligen att hämta en Nissan 200sx S13 nästa helg, mitt mål är att få ut 300 - 350 häst utan att motorn tar stryck
(vill alltså att sakerna ska hålla bra!)
Jag får med ett gt28bb turbo aggregat och en ny fmic smile

Skulle vara schysst om man kunde på lite tips om vad man bör byta ut för att sakerna ska hålla. Har bland annat hört att kopplingen inte ska vara så specielt bra i denna bil. Men det jag oroar mig över är att sakerna i motorn inte kommer att hålla, så jag kostar hellre på lite mer än att kör nå jävla bondtrim big_smile

Ha det bra Mvh!!

Weber frälst!
223 Inlägg
1 mars 2009
#2
lagrerna är dåliga i alla s13, kan klara dig undan om du skaffar oljekyl....Om du vill att d ska hålla så köp nya lager, starkare stakar, smidda kolvar...Då har du en fin bottendel, lämna iväg toppen på portning o släng på en större turbo och ett fint grenrör så är du snart uppe i dina driftsäkra 300hk

71 Inlägg
1 mars 2009
#3
_Rydberg skrev:
lagrerna är dåliga i alla s13, kan klara dig undan om du skaffar oljekyl....Om du vill att d ska hålla så köp nya lager, starkare stakar, smidda kolvar...Då har du en fin bottendel, lämna iväg toppen på portning o släng på en större turbo och ett fint grenrör så är du snart uppe i dina driftsäkra 300hk

Tjena! lagrena är det inget fel på, däremot är oljekylningen otillräcklig därav för hög oljetemp vid hårdare körning vilket resulterar i att oljan tappar sin skyddande förmåga så det blir metall mot metall, och du har ett lageras inom en snar framtid. Jag bland många andra har fått erfara detta.

i och med att du måste riva isär motorn bör du ta en titt på hur dina lager ser ut, och ännu bättre byt de nu när du ändå är igång. som ovanstående säger smidda kolvar/stakar är en bra gradering, kör på typ acl calco lager. Du skall inte ens fundera på att starta upp bilen utan en OLJEKYL. Vart du än vänder dig till så kommer folk skrika åt dig att skaffa en oljekyl. Jag tycker ej att du ska ha mindra än "19 raders". gärna adapter med termostat. det finns en jäkla massa mer du kan skaffa dig. gå in på 200sx.nu och leta i trådar där istället. Sen kommer bilen hålla 300-350hk beroende på hur du kör.

4 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#4
Tack för svaren! big_smile, vad kan jag förvanta mig att hamna på i prisnivå? Klarar man det under 10000:- ?

Så det är i princip att byta lager, stakar, kolvar samt ett oljekylare? Sen är det bara att ladda på lite extra? smile
Kommer denna Turbo räcka? gt28bb?

MvH!

Driver
2 111 Inlägg
1 mars 2009
#5
Nu är inte jag nån expert på 200 prylar, men kolvar o stakar brukar kosta en del. Så tror inte du klarar dig under 10k totalt i "trimkostnad".

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

1 661 Inlägg
1 mars 2009
#6
Kolla in på 200sx.nu  så ser du vad som behövs för att motorn ska hålla, vad du behöver köpa & vad kalaset på ett ungefär kommer att kosta.

Det som inte står där om 200:orna behöver man inte veta smile

212 Inlägg
1 mars 2009
#7
under 10 000 blir svårt om du ska köpa bra saker! lager från acl kostar 1400 för ram och vev... oljekylare cika 2500 sen springer d iväg på kolvar och stakar... sen e d alltid lite smått runt omkring som också kostar... du behöver ett större avgassystem också och gärna 3" downpipe och extraktorgrenrör... men allting handlar om hur seriöst du vill göra d ju... en starkare koppling e inte fel d heller... jag körde med en act heavydutykoppling steg 3... 6-puckad sinter med fjädrat centrum... kostar cirka 5000 kr... sen en större soppapump den kostaar cirka 1000 ett chip och ett riktigt bra sådant finns på japtunning för 1500 kr sen e d ju absolut inte fel med större spridare (444cc) som man kan köpa begagnade för cirka 1500kr och en ny lmm (z32) som kostar begagnad runt 1000 kr.... en ny toppackning hade kanske inte heller skadat beroende på hur mycket du ska ladda... detta e dem sakerna jag hade investerat i rent motormässigt om jag varit du... sen finns det massa runt omkring med som e "bra att ha".... till exempel fjäderbenstag coilovers motordämpare och shortshifter.... men d e ju en annan sak smile vet inte vad det sitter på den redan?

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?

71 Inlägg
1 mars 2009
#8
Jo, glömde också tillägga att du kommer aldrig komma undan runt 10 k, du måste nästan lämna in delar på kontroll hos någon renoverare. planing/portning osv, koppling bör du också uppgradera. Avgasystem kan man ju bygga sj. grenrör och downpipe är en bra idé köpa det finns varianter som xs-power som inte kostar mer än kankse 2000kr, men vissa har haft problem med passform, grenrör som spricker men många har klarat sig bra på de. sen beror det på dig om du vill betal närmare 10k för ett "riktigt" grenrör.
jag skulle chansa på runt 20k+ MINST. det beror på mycket hur mycket du väljer att byta ut.

168 Inlägg
1 mars 2009
#9
lär man inte slipa veven så man får större lager-spel samt mätta axial-glappet? dom är väl väldigt tajta org va ja förstått?


4 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#10
Borde det inte gå med orginalkolvarna och stakarna om man sänker kompressionen? Har tyvär lite ont om pengar för tillfället så hmm

Hur mycket effekt borde det gå att plocka ut från motorn utan att byta kolvar+stakar? Kolvarna är ju inte precis designade för högre effekt än orginal.

Tack för alla svar än så länge! Mvh smile
Senast redigerat av Bernis (4 mars 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 mars 2009
#11
för mer än 300hk så behöver du byta en hel del. 300hk kan du snyta fram med ett nödrop utan att modifiera alltör mycket, men under 10kkr är omöjligt skulle  jag vilja påstå.  350hk kostar nog en nolla till om det skall bli bra.

om vi bara tar grunderna med pris som inte är allt för långt från sanningen så behöver du spridare (2000kr) soppapump (1500kr) oljekylare (2000kr) koppling(3500kr) större LMM(1000kr) mappning (10000kr) tändstift (600kr). Fördel att välja till nytt insprut (15000kr) kamaxlar modell vassare (5000kr) vevstakar (4000kr) kolvar (6000kr)  osv.


läs "Shogun"s tråd

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök