To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Blir lättare till sommaren när lärlingar blir fullbetalda då företagen kan börja anställa nya lärlingar, det är extra svårt nu när nästan alla företag har mer lärlingar än vad dom klarar av (tror det måste finnas 8st fullbetalda på en lärling så tror jag det är inom vvs, rätta mig om jag har fel)
Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (26 februari 2009)
MVH Fredrik Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Jo det är saant det ni säger .. Så passar på detta, å väntar på besked på skolan som man har sökt till istället .. Ta USK utbildningen, å jobba natt finns det ngt bättre då ;D
Riktigt surt Men dom tuffa tiderna kommer nog hänga kvar ett bra tag till. räkna med det.. Det är all media mm som är den största boven i dramat, dom skrämmer upp alla, så ingen vågar investera.. Dock har vi mycket jobb. Iaf till årsskiftet..
bygg branschen i övrig går riktigt trögt nu, många blir varslade för de kommer knappt in några jobb.. vi har än så länge, men de är jobb sen tidigare, men de kommer inte in speciellt mkt mer nu..
nu anställer dom inga alls, vänta till denna kris försvinner, om den gör det!
Jo det är klart att det vänder..
Firman jag jobbar på är uppdelad i 2 regioner, och varje region har en 6-7 avdelningar. Och på våran avdelning har vi inte haft så mycket jobb som vi har nu, på många år.. Började på ett nytt bygge i måndags, sen när det ska vara klart i slutet av året så ska vi till ett jättestort jobb, värt 1 miljard. Men det tokiga är ju om inte dom andra avdelningarna har jobb, och firman måste varsla så går det ju på hela Stockholm. Inte regionsvis. Så även fast vi har skitmycket att göra så kan jag få sparken.. Och dom har redan lagt ett varsel på 2000 man.. men det är uppskjutet till i höst..
Sök som malere, men efter kort koll finns det bara 2 jobb i hela Danmark som målare just nu. Bygg/Anläggningssektorn sjunker som en sten, precis som här.
Dock är detta bara "officiella" jobb, typ inom kommuner och stora företag. Nästan alla jobbannonser i Danmark sköts via företagens hemsida, så prova på www.degulesider.dk och klicka på flere søgefelter bredvid den stora søg-knappen, och klicka i vart du vill jobba, exempelvis helsingör eller köpenhamn...
Danmark har ca 2,6% arbetslöshet just nu, dvs 63 000 arbetslösa. Jämför med hur många det är här... Vi är snart uppe i 10%, och då är vi dubbelt så många som danskarna.
Annars får du prova www.platsbanken.se om du jagar jobb i Skåne, eller som föregående talare har sagt, du får knacka dörr hos företagen och fråga...
Senast redigerat av TurbOla (5 mars 2009)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet