2867
Sök

Råd angående Diff till Volvo 940

80 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#1
Kära garagetvänner. Nu är det så att jag har en volvo 940 turbo som har *lagom* hästar. det tråkiga är att det bara spinner på ena bakhjulet. Jag behöver hjälp. Har hört talas om diffbroms, lamelldiff, och aga-diff.. aussi locker och allt möjligt..

Det enda jag vet säkert är att aga diffen är utesluten.

Men sen finns de ju typ 20% diffar och massa skit..

MItt mål är att kunna drifta ordentligt på torr asfalt, samt att kunna lägga en schysst börnis. dessutom är det inte helt fel med grepp på båda bakdäcken när det är race. (just nu drar jag en lakrisrem på ettan och en 2-3 metare på 2:an. det gör att jag halkar efter.. borde bli bättre med båda däcken drivande eller?

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

4 001 Inlägg
30 september 2008
#2
SF, dom håller och är väldigt snälla vid däck/bussningar vid normal körning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 september 2008
#3
AGA är ju nice!  hehe

Kan säga, ang diffat, att största fördelen med det inte är i starten utan hur bilen uppför sig ut ur kurvorna. Då är jag iofs mer för att köra bana än rattlåsrace. Detta gäller BÅDE fwd & rwd!
Senast redigerat av MrTurbo (30 september 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Troligen galen...
567 Inlägg
30 september 2008
#4
0rr3 skrev:
Kära garagetvänner. Nu är det så att jag har en volvo 940 turbo som har *lagom* hästar. det tråkiga är att det bara spinner på ena bakhjulet. Jag behöver hjälp. Har hört talas om diffbroms, lamelldiff, och aga-diff.. aussi locker och allt möjligt..

Det enda jag vet säkert är att aga diffen är utesluten.

Men sen finns de ju typ 20% diffar och massa skit..

MItt mål är att kunna drifta ordentligt på torr asfalt, samt att kunna lägga en schysst börnis. dessutom är det inte helt fel med grepp på båda bakdäcken när det är race. (just nu drar jag en lakrisrem på ettan och en 2-3 metare på 2:an. det gör att jag halkar efter.. borde bli bättre med båda däcken drivande eller?

Självklart blir det bättre med drivning på 2 hjul istället för ett hjul som spinner.
Dock brukar endel som monterar diff bli lite ledsna när fästet helt plötsligt blev bra och man inte lyckas riva loss hjulen till en börn. Men det är lungt, bara att trimma mera så är det problemet löst... big_smile

Bacon
162 Inlägg
30 september 2008
#5
en volvo orginal lameldiff som renoveras och skimsas till en 12 till 14 kg är en bra alruond diff tycker jag men ska man drifta så är det väl aga diff eller spolle som gäller för besta efekt men tror att lameldiffen funkar bra den med //bacon

Ha de Bacon

R_Lundstrom
30 september 2008
#6
Esab!!!!

5 Inlägg
9 mars 2009
#7
Hallo.
Jag har en 945 Classic och skulle behöva en diffbroms.
Har inte för ambition att drifta utan vill ha bra grepp på vinter och dåliga vägar.
Vad är att föredra, vem har, vad är ett rimligt pris, kan man renovera en beg och montera själv.
Är även lite trött på höga varv, suck varvar ju ca 2500 vid 90 kmh.
Kan man byta utväxling, vem har, vad är ett rimligt pris.

MVH Stefan.

2 122 Inlägg
9 mars 2009
#8
om du inte vill aga sår är det bara lamell oc aussie som gäller

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

1 758 Inlägg
9 mars 2009
#9
Eftersom diffen är Dana 30, samma som sitter på många Jeepar etc, så finns det en hel del att köpa.
Uppspänd lamelldiff är ett alternativ, men de brukar inte tåla så mycket stryk.
Lockerdiffar funkar bra till rakt-fram-åka och bus, men är inte så roliga att köra med till vardags. På bana är de helt usla, iom att de antingen är helt låsta eller helt öppna beroende på om du gasar eller inte så blir de väldigt "kastigt" och jobbigt uppförande.
Jag skulle rekommendera Torsendiff. Den låser upp helt steglöst och överför kraften till det hjul som har mest grepp.


Sök