3585
Sök

Kan man driva framsystem och 6x9or på 2-kanalssteg?

157 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Kan man göra det eller krävs det ett fyrkanaligt steg för att driva alla fyra högtalare? Kan nån förklara hur man gör isåfall... Nybörjare....

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 mars 2009
Visst kan du det, men det blir inte bra. Dels så kommer du inte kunna ställa balansen mellan fram/bak (om du nu inte kör 6x9orna på en kanal, och framsystemet på den andra, men det blir INTE bra!) och dels så kommer nog ditt framsystem bottna innan 6x9orna. Så ett 4-kanals steg är helt klart att föredra i det fallet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

573 Inlägg
9 mars 2009
fredriko666 skrev:
Kan man göra det eller krävs det ett fyrkanaligt steg för att driva alla fyra högtalare? Kan nån förklara hur man gör isåfall... Nybörjare....

går gör det, men satsa hellre på ett 4 kanal, du kommer få mkt bättre resultat

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

157 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Okej anade det:P
Men om jag köper ett 4 kanalssteg och har dubbla lågnivå utgångar på hu, splittar strömmen till båda stegen med ett delningsblock, och jorden som den ska. Sätter jag då bara in + och - från dom fyra olika högtalarna på dom fyra + och - som finns på steget då?
Hade förut ett fyrkanaligt steg som jag hade bryggkopplat till en 12" bas, men provade att koppla in ena 6x9an på en annan kanal eller vad det heter:P  men fick inget ljud i den då... Jag är verkligen nybörjare och fattar inte så mkt om detta. Har försökt läsa massa inlägg för att lära mig och har väl snappat upp en del, men det är ju en hel del man ska ta in:P

Jag vill ha ett framtida kitsystem 5,25" och två 6x9 kopplade till ett slutsteg. Mina basar till ett monosteg sitter redan i bilen, kopplat o klart.
Kommer behöva dra grövre ström och jord för att kunna dela upp till ett till steg, och skaffa mig en ny huvudenhet med dubbla lågnivåutgångar...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 mars 2009
Hur du gör med lågnivån beror på vad steget har för möjligheter. Om det har en switch där du kan ställa så att du bara använder två lågnivåingångar men får ljud ut på alla så är ju det bra och smidigt. Men alla steg har inte det så det kan hända att du får lov att köpa en Y-split till lågnivån.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök