2376
Sök

Säkerhetskontoll för Lastbil

9 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej ska ha uppkörning för lastbil imorn och börjar nu tveka på hur man utför säkerhetskontrollen i rätt ordning? Finns det någon variant på 1 ½ varv?
Vore tacksam för grymt snabbt svar! wink


20 Inlägg
13 mars 2009
#2
Den här ordningen lärde jag mig i lumpen, har säkert glömt lite granna då det nästan var ett år sedan, men den är nog så gott som komplett...

1. Kolla under bilen efter oljefläckar och skit

2. Starta motorn

3. Pumpa ur all luft ur bromsarna tills lågtrycksvarningen börjar blicka och tjuta

4. Kontrollera tutan, säkerhetsbälte på förarsidan, torkare och spolare

5. Slå på vänster blinkers, halvljus och bromsljus (stoppa varningstriangeln mellan sätet och bromspedalen)

6. Gå ut och kolla på positionsljus, halvljus och blinkers (vänster) i fram

7. Gå längs högersidan och kolla hjul och däck, lastsäkring, sidomarkeringsljus samt lufta lufttankarna.

8. När du kommit längst bak, kolla bakljus, bromsljus (bägge sidor), blinkers (vänster) samt regplåt med belysning

9. Stäng motorn och slå på höger blinkers, helljus samt lägg i backen

10. Gå ut och kolla helljus och blinkers (höger) fram

11. Klättra in på passagerarsidan och kontrollera säkerhetsbältet

12. Gå längs högersidan och kolla hjul och däck, lastsäkring, sidomarkeringsljus osv.

13. När du kommit längst bak, kolla bakljus, backljus (bägge sidor) och blinkers (höger)

14. Hoppa in i hytten och se till att du hunnit få bra tryck, starta motorn och varva på en stund om den inte hunnit komma upp i tryck

15. Gör lilla täthetskontrollen (Med AVSTÄNGD motor och SLÄPPT P-broms, håll bromspedalen i botten i 10-15 sek och lyssna efter läckor och kolla på mätarna så inte trycket sjunker katastrofalt)

16. Starta igång och rulla lite lätt framåt och testa P-bromsen

17. Rulla lite framåt och testa färdbromsen

18. Kör sicksack framåt för att testa att det går att få fulla rattutslag

19. Anmäl att du är klar


Jag har säkert missat nån liten detalj...

Hur som helst; LYCKA TILL


1 863 Inlägg
13 mars 2009
#3
Börja på förarsidan, från front till bak med allt vad det innebär. Kolla lasten och sen går du vidare på passagerarsidan, när du e klar så behöver du bara slå på vänsterblinkers och kolla dom. Sen ska du vara klar med den utvändiga kontrollen. Jag gjorde både in och utvändiga kontrollen på drygt 9 minuter, finns en tidsgräns på runt 10 minuter.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

9 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#4
Tackar smile Klarade Säkerhetskontrollen galant sa dom big_smile


Körv
3 535 Inlägg
13 mars 2009
#5
KarlZ missade den absolut viktigaste grejen.. Man ska kolla oljenivån innan man startar bilen.

Truckdriving Man

1 002 Inlägg
13 mars 2009
#6
decib3L skrev:
KarlZ missade den absolut viktigaste grejen.. Man ska kolla oljenivån innan man startar bilen.

Nått som du kommit på eller?

...

Körv
3 535 Inlägg
13 mars 2009
#7
dahboy skrev:
decib3L skrev:
KarlZ missade den absolut viktigaste grejen.. Man ska kolla oljenivån innan man startar bilen.

Nått som du kommit på eller?

På den Yrkesförberedande skolan jag går på så har vi fått lära oss att ALLTID titta på oljenivån INNAN vi startar den.

Så jäkla lång tid tar det inte..

Truckdriving Man

7 274 Inlägg
13 mars 2009
#8
decib3L skrev:
dahboy skrev:
decib3L skrev:
KarlZ missade den absolut viktigaste grejen.. Man ska kolla oljenivån innan man startar bilen.

Nått som du kommit på eller?

På den Yrkesförberedande skolan jag går på så har vi fått lära oss att ALLTID titta på oljenivån INNAN vi startar den.

Så jäkla lång tid tar det inte..

Jag håller med...
Är väl självklart att man lär kolla oljan innan man startar annars blir nog inte motorn så glad om det är snustorrt.


1 863 Inlägg
13 mars 2009
#9
LenaE skrev:
Tackar smile Klarade Säkerhetskontrollen galant sa dom big_smile

Grattis, hur gick körningen?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 002 Inlägg
13 mars 2009
#10
Brains skrev:
decib3L skrev:
dahboy skrev:

Nått som du kommit på eller?

På den Yrkesförberedande skolan jag går på så har vi fått lära oss att ALLTID titta på oljenivån INNAN vi startar den.

Så jäkla lång tid tar det inte..

Jag håller med...
Är väl självklart att man lär kolla oljan innan man startar annars blir nog inte motorn så glad om det är snustorrt.

Gör du det på din personbil med?

Men det ingår EJ i VV:s säkerhetskontroll. (såvida dom inte lagt till det på sistonde)

...

4 005 Inlägg
13 mars 2009
#11
decib3L skrev:
KarlZ missade den absolut viktigaste grejen.. Man ska kolla oljenivån innan man startar bilen.

Detta är inget krav på uppkörning för C eller D.

När jag körde upp för buss, så behövde jag inte ens öppna motorrummet bak och kolla någonting. "Äh, det är ingen som vet vad som finns där inne ändå, allt är inplastat och automatiskt ändå" fick jag svaret av min uppkörningsgubbe.

Angående säkerhetskontrollen så är detta väldigt svårt att ge ett enda svar, då alla skolor har olika ramsor och tillvägagångssätt. Sålänge du kommer ihåg att kolla det som ska kollas, och varför du gör det så går det bra.
Gör det sättet som passar bäst för dig.

Grattis! Bara DE kvar då?!


putte-p
13 mars 2009
#12
dahboy skrev:
decib3L skrev:
KarlZ missade den absolut viktigaste grejen.. Man ska kolla oljenivån innan man startar bilen.

Nått som du kommit på eller?

Att du ens ifrågasätter en sådan självklar sak. Det borde man greppa utan att det ska ingå ordagrant i en säkerhetskontroll. Kör du med gravt skitiga rutor och backspeglar också?

1 002 Inlägg
13 mars 2009
#13
putte-p skrev:
dahboy skrev:
decib3L skrev:
KarlZ missade den absolut viktigaste grejen.. Man ska kolla oljenivån innan man startar bilen.

Nått som du kommit på eller?

Att du ens ifrågasätter en sådan självklar sak. Det borde man greppa utan att det ska ingå ordagrant i en säkerhetskontroll. Kör du med gravt skitiga rutor och backspeglar också?

Att kontrollera bakspeglarna ingår i kontrollen..
Visst, det e jätte bra att kolla oljenivån. MEN, det ingår inte i kontrollen, det är det ända jag sagt.


btw. det va förmodligen den sämsta jämförelsen jag hört.!

...

putte-p
13 mars 2009
#14
dahboy skrev:
putte-p skrev:
dahboy skrev:

Nått som du kommit på eller?

Att du ens ifrågasätter en sådan självklar sak. Det borde man greppa utan att det ska ingå ordagrant i en säkerhetskontroll. Kör du med gravt skitiga rutor och backspeglar också?

Att kontrollera bakspeglarna ingår i kontrollen..
Visst, det e jätte bra att kolla oljenivån. MEN, det ingår inte i kontrollen, det är det ända jag sagt.


btw. det va förmodligen den sämsta jämförelsen jag hört.!

Det var ett uttryck och inget jag ens förväntade mig att någon aktivt skulle lägga energi att svara på. Jag tycker det var en bra jämförelse! Båda sakerna är självklara även om oljenivån inte ingår i dom "skriftliga rekommendationerna".

78 Inlägg
14 mars 2009
#15
på transport-linjens säkerhetskontroll in gick det iaf när jag gick den att man SKALL kolla oljan innan start även övriga vätskor i motorrummet. ( koppling, kylare, motorolja )

Från dom djupa skogarna i Hedared

9 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#16
666_Beast skrev:
LenaE skrev:
Tackar smile Klarade Säkerhetskontrollen galant sa dom big_smile

Grattis, hur gick körningen?

Den gick sådär.. allt gick bra förutom att jag råkade skvätta lite slask mot trottoaren där det gick en skrynklig varelse, gubbe eller kärring såg jag inte skillnad på. Men då sa läraren att det kunde ha skvätt på personen i fråga så ska visa att jag kan fixa det förövrigt bra kört..


4 005 Inlägg
14 mars 2009
#17
LenaE skrev:
666_Beast skrev:
LenaE skrev:
Tackar smile Klarade Säkerhetskontrollen galant sa dom big_smile

Grattis, hur gick körningen?

Den gick sådär.. allt gick bra förutom att jag råkade skvätta lite slask mot trottoaren där det gick en skrynklig varelse, gubbe eller kärring såg jag inte skillnad på. Men då sa läraren att det kunde ha skvätt på personen i fråga så ska visa att jag kan fixa det förövrigt bra kört..

Vad betyder detta? JA eller NEJ?


9 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#18
Klarade det.. men nästa gång jag kör med släp osv ska dom kolla lite extra på så jag inte skvätter snö eller slask på någon.. Så om det blir som planerat så är kortet mitt nu i veckan big_smile


4 005 Inlägg
15 mars 2009
#19
Grattis smile Välkommen in i C-klubben!

Lilla lappen fungerar ju som körkort tillsammans med vanligt idkort. så det är bara o tuta o kör nu. smile
Tur att all slask smälter idag då!


7 274 Inlägg
15 mars 2009
#20
LenaE skrev:
Klarade det.. men nästa gång jag kör med släp osv ska dom kolla lite extra på så jag inte skvätter snö eller slask på någon.. Så om det blir som planerat så är kortet mitt nu i veckan big_smile

Sålänge dom ser att du vet vad du gör och så kommer du få kortet wink
Misstag gör allihopa.

Min uppkörning var långt ifrån bra men jag fick kortet för han såg att jag visste vad jag gjorde.
Missade vart jag skulle, körde lite agressivt ibland (ovana sen jobbet) och lite småsaker.



Sök