Den här ordningen lärde jag mig i lumpen, har säkert glömt lite granna då det nästan var ett år sedan, men den är nog så gott som komplett...
1. Kolla under bilen efter oljefläckar och skit
2. Starta motorn
3. Pumpa ur all luft ur bromsarna tills lågtrycksvarningen börjar blicka och tjuta
4. Kontrollera tutan, säkerhetsbälte på förarsidan, torkare och spolare
5. Slå på vänster blinkers, halvljus och bromsljus (stoppa varningstriangeln mellan sätet och bromspedalen)
6. Gå ut och kolla på positionsljus, halvljus och blinkers (vänster) i fram
7. Gå längs högersidan och kolla hjul och däck, lastsäkring, sidomarkeringsljus samt lufta lufttankarna.
8. När du kommit längst bak, kolla bakljus, bromsljus (bägge sidor), blinkers (vänster) samt regplåt med belysning
9. Stäng motorn och slå på höger blinkers, helljus samt lägg i backen
10. Gå ut och kolla helljus och blinkers (höger) fram
11. Klättra in på passagerarsidan och kontrollera säkerhetsbältet
12. Gå längs högersidan och kolla hjul och däck, lastsäkring, sidomarkeringsljus osv.
13. När du kommit längst bak, kolla bakljus, backljus (bägge sidor) och blinkers (höger)
14. Hoppa in i hytten och se till att du hunnit få bra tryck, starta motorn och varva på en stund om den inte hunnit komma upp i tryck
15. Gör lilla täthetskontrollen (Med AVSTÄNGD motor och SLÄPPT P-broms, håll bromspedalen i botten i 10-15 sek och lyssna efter läckor och kolla på mätarna så inte trycket sjunker katastrofalt)
16. Starta igång och rulla lite lätt framåt och testa P-bromsen
17. Rulla lite framåt och testa färdbromsen
18. Kör sicksack framåt för att testa att det går att få fulla rattutslag
19. Anmäl att du är klar
Jag har säkert missat nån liten detalj...
Hur som helst; LYCKA TILL