Diesel för att det är den överlägset bästa motorkonstuktionen. Högsta verkningsgrad d.v.s mest pang för pengarna. Dieselmotorns svaga sida är just det smala register som beskrivits. det går att komma för bi detta med ett riktigt chip och anledningerna till att biltillverkarna inte gördet är för att kolvkrafterna riskerar att bli för stora (hög komp + högt varvtal).
En normal diesels karaktär är att den börjar dra från ca 1200rpm för att komma ordentlig vid 1600rpm och dra viligt upp till ca 3200rpm där dalar det mot 4000rpm och över 4000rpm är den ungefär lika varvvillig som en sten.
Det är det som skiljer. Dieseln kräveren lite annorlunda körteknik än en bensinare, man kan inte köra på varvet lika mycket utan behöver köra på vridet. Därför passar en diesel bäst med en 6 växlad låda gärna ganska högt växlad.
Audin min boxad till ca 140hk går landsvägskörning att få ner på ca 0,45l/mil och det längsta jag kört är 148mil på en tank (80l i tanken). Normalt när jag normalkör/sportkör ligger jag runt 120mil/tank eller ca 0,65. Jag har fått den att dra litern också, men då måste man dra tungt, t.ex. husvagn eller båt/bilsläp
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...