2296
Sök

Automatlådans hållbarhet Volvo 740 turbo -88?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjena.

Hittade en Volvo 740 turbo -88 med automatlåda.
Hänger den med om man trimmar upp till ca. 300 hk?

Jag har sökt men lyckas inte hitta något om detta ni får gärna länka till en annan tråd.

MVH. Alex

1 893 Inlägg
17 mars 2009
#2
Finns åtminstånde två olika lådor...
Lådan på min nyinköpta (Några år sedan nu.) 745a rasade strax efter köp...
Som tur var för mig, visade det sig, hade jag köpt en med den billigare lådan. Gick att hitta en beggad på skroten, jag fick bilen fixad för 2800 ink lådan. Verkstaden sa att om det varit den andra lådan, skulle det gått på det fem dubbla.
Brydde mig inte om att undersöka närmare. Men det finns alltså mera än en låda att välja på.


EDIT: Bilen var en 90a...
Senast redigerat av Kristian_V (17 mars 2009)


99 Inlägg
17 mars 2009
#3
de finns ju zf lådan o sen aw71 finns fler tror ja tongue


2 271 Inlägg
17 mars 2009
#4
Hade ZF i min 740 16V och AW71 i 745:an (GL).
Skillnad ser du i kupén, ZF är 4 stegad medans AW71 är 3 stegad med överväxel.
Och vad jag hört är det ZF som tål lite mer stryk, dock hur mycket vågar jag inte svara på.


99 Inlägg
17 mars 2009
#5
lingua skrev:
Hade ZF i min 740 16V och AW71 i 745:an (GL).
Skillnad ser du i kupén, ZF är 4 stegad medans AW71 är 3 stegad med överväxel.
Och vad jag hört är det ZF som tål lite mer stryk, dock hur mycket vågar jag inte svara på.

zf tål mycke mer om man ska jämnföra dom två aw71 tål inge alls tyvärr


2 271 Inlägg
17 mars 2009
#6
container_johan skrev:
lingua skrev:
Hade ZF i min 740 16V och AW71 i 745:an (GL).
Skillnad ser du i kupén, ZF är 4 stegad medans AW71 är 3 stegad med överväxel.
Och vad jag hört är det ZF som tål lite mer stryk, dock hur mycket vågar jag inte svara på.

zf tål mycke mer om man ska jämnföra dom två aw71 tål inge alls tyvärr

Då va det som jag trodde, det goda man kan säga om AW71 är att den faktiskt växlar mjukare.


99 Inlägg
17 mars 2009
#7
lingua skrev:
container_johan skrev:
lingua skrev:
Hade ZF i min 740 16V och AW71 i 745:an (GL).
Skillnad ser du i kupén, ZF är 4 stegad medans AW71 är 3 stegad med överväxel.
Och vad jag hört är det ZF som tål lite mer stryk, dock hur mycket vågar jag inte svara på.

zf tål mycke mer om man ska jämnföra dom två aw71 tål inge alls tyvärr

Då va det som jag trodde, det goda man kan säga om AW71 är att den faktiskt växlar mjukare.

De tycker inte jag haha mycke skönare med zf lådan tongue


blacken
17 mars 2009
#8
Något som "äter" automatlådor så är det vrid och hastighet. ZF är nog den stryktåligaste, enda som är "värre" är TH 350-TH400. AW är dom "smoothaste", men förmodligen inte lika hållbara för grymt turbotrim..

99 Inlägg
17 mars 2009
#9
blacken skrev:
Något som "äter" automatlådor så är det vrid och hastighet. ZF är nog den stryktåligaste, enda som är "värre" är TH 350-TH400. AW är dom "smoothaste", men förmodligen inte lika hållbara för grymt turbotrim..

nu kom de en som hade svar tongue


602 Inlägg
17 mars 2009
#10
om du ändå ska trimma o ha dej till 300hk så skulle jag satsat på att bygga om till manuell iaf:)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone


Sök