linuslinje skrev:
Stefan Varberg skrev:
linuslinje skrev:
Vad menar du, är min dämpare monterad upp och ner? är detta möjligt?
kan va att den e monterad på fel håll.
det e olja i dämparna som ska pumpas till kolven så att man får rätt höjd.
Kommer inte oljan dit så blir det ingen reglering.
Ungefär som att man skulle vända upp och ner på en hydraulisk domkraft det går inte att använda den.
Dom nivomatdämparna som jag har sett på volvo e monterade med bälgen neråt oavsett modell.
Ser du detta på bilden? Kan du kopiera in bilden i paint o markera på något sätt?
Vore riktigt intressant om de har monterat den fel....!
DKWpontus skrev:
När du köper en fälg så ska man alltid kolla fälgoffset som har betäckning ET och desto mindre i ET ju längre ut från bilen kommer fälgens mittpungt att vara t.ex ET35 menas med att det är 35mm ifrån fälgens mitt och om det är ET45 så är det 45mm till fälgens mitt och det jag tror du ska satsa på är en fälg med mer i ET så att hela hjulet kommer längre in i hjulhuset.
Mvh Pontus
Tack för beskrivningen, just nu kan jag inte kolla upp exakt vad fälgen har då det är mörkt. Men jag ska kolla imorgon.
När jag kollar på en bultcirkeldiagram på
http://www.dahlinsdack.se/bultcirkel.htm så har V70 och S90 exakt samma. Alltså E43. Ser att S80 har E49. Kanske dessa skulle passa bättre för mig?
hoppas att den e begriplig
dämarfel
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.