Jag har ett slutsteg MDS GTi F3002 som jag vill montera i min volvo 745 GLT -91. Men vill montera det på ett mycket diskret ställe så nära batteriet och motor utrymmet som möjligt för att få så korta strömkablar som möjligt men att det ändå inte skall synas. Några förslag eler ideér på plats och monterings sätt?
Men vart ska du ha basen då? Om du ska ha den där bak så borde du även sätta steget där.. annars kan man ju sätta ned det i reservhjulsbaljan med en del modifiering med luftflöde, fästen osv. men då blir det ju inte så nära motorrummet precis.
det där låter inte alls som någon bra idé. mycket bättre att du har det där bak vid basen.
jag tycker det är lika bra att kosta på dig en bra tjock plus kabel. kostar inte många kronor. har sjävl aldrig hört talas om att folk ska ha steget så nära batteriet?
Det blir ju isf längre tjockare högtalarkablar du behöver. och de blir ju dessutom fler att dra då. Om du nu iof inte ska ha det till framsystemet. Då är det en bra idé om du hittar någonstans att ha det på.
Så, ska du ha steget till bas eller framsystem, placering av högtalarna?
Enligt SLS-audio norrköping så ska man ha så kort ström kabel som möjligt i förbindelse med batteri. därför vill ja ha det så långt fram som möjligt. men om högtalar kabeln e lång spelar mindre roll beroende på tjocklek. har ganska så grova högtalarkablar så det är ett mindre problem. Men under instrumentbrädena kan bli svårt med tanke på att allt är så kompakt. men vet inte ritkigt hur mycket plats man kan få någonstan från framsätena ooch framåt. vill inte ha bakom någonstans i vilket fall som helst. Baslådan kommer stå i skuffen.
Faniskogen skrev:
Men vart ska du ha basen då? Om du ska ha den där bak så borde du även sätta steget där.. annars kan man ju sätta ned det i reservhjulsbaljan med en del modifiering med luftflöde, fästen osv. men då blir det ju inte så nära motorrummet precis.
ska ha till baslåda i skuffen. en kicker L7 15" men högtalarbablarna är e ett mindre problem som sagt.
Faniskogen skrev:
Det blir ju isf längre tjockare högtalarkablar du behöver. och de blir ju dessutom fler att dra då. Om du nu iof inte ska ha det till framsystemet. Då är det en bra idé om du hittar någonstans att ha det på.
Så, ska du ha steget till bas eller framsystem, placering av högtalarna?
om du är så noga med att ha steget nära batteriet så är väl det bästa att montera batteriet i bagagen? för övrigt räcker ett friskt batteri jävligt länge om du drar en 50mm2 kabel från batteriet till bagaget.
tror knappast du tjänar något på att ha kort strömkabel och lång högtalarkabel
okej. så du tror inte det spelar någon roll vilet man gör? lång plus eller lång högtalarkabel. violket som i stort sett eller? men i det stora hela är det lixom att gömma stegt så att ingen hittar det utan att anstränga sig riktigt mycket. och då har min största tanke varit. korta strömkablar och framför framsätena någonstans =P.
eferm skrev:
om du är så noga med att ha steget nära batteriet så är väl det bästa att montera batteriet i bagagen? för övrigt räcker ett friskt batteri jävligt länge om du drar en 50mm2 kabel från batteriet till bagaget.
tror knappast du tjänar något på att ha kort strömkabel och lång högtalarkabel
lättare att sätta de upp och ned under skivan till reservhjulet... de gjorde jag iallafall... tror inte du märker någon skillnad på om kabeln är 2meter eller 5
aha okej. ja testa kan man juh alltid göra =P. Vad kanman hitta på därefter så det inte syns någonting? Täcka o nita över med nåt tyg
snoddas skrev:
lättare att sätta de upp och ned under skivan till reservhjulet... de gjorde jag iallafall... tror inte du märker någon skillnad på om kabeln är 2meter eller 5
annars riv ut handskfacket och bygg om det eller något, men själv så tror jag nog det är bättre om du drar strömmen bak och sätter det i tex reservhjulsbaljan.
ska jag riva ut det o bygga om det blir det juh knappast diskret
Inget får synas. idén med att bygga in det så det inte syns är för att förminska risken för inbrott i bieln. baslådan kommer inte alltid stå i bilen. den kommer jag plocka ur o bara sätta in när jag inte ska ha in mina 2 barn med 2 barnvagnar i bilen. hehe Det är lite kul att ha lite extra kräm i skuffen om man ska te.x ut en fredag eller lördag ibland.
låter så trist att spela techno trance harsstyle eller nåt med bara 4.25kit från DLS. hehe. kul o ha lite PUSH i ryggen samtidigt =P
Rätta mig gärna om jag har fel
Faniskogen skrev:
annars riv ut handskfacket och bygg om det eller något, men själv så tror jag nog det är bättre om du drar strömmen bak och sätter det i tex reservhjulsbaljan.
ska jag riva ut det o bygga om det blir det juh knappast diskret
Inget får synas. idén med att bygga in det så det inte syns är för att förminska risken för inbrott i bieln. baslådan kommer inte alltid stå i bilen. den kommer jag plocka ur o bara sätta in när jag inte ska ha in mina 2 barn med 2 barnvagnar i bilen. hehe Det är lite kul att ha lite extra kräm i skuffen om man ska te.x ut en fredag eller lördag ibland.
låter så trist att spela techno trance harsstyle eller nåt med bara 4.25kit från DLS. hehe. kul o ha lite PUSH i ryggen samtidigt =P
Rätta mig gärna om jag har fel
Faniskogen skrev:
Åhå, så du ska ha ett väldigt flexibelt system alltså. Ja då kanske inte handsfacket är bra om du ska ha det diskret också
Men jag tror nog på reservhjulsbaljan eller under något säte. Och sedan fixar du någon sorts kontakt så det går lätt och smidigt att ansluta baslådan och även ett lätt fäste för denna i skuffen.