2503
Sök

Volvo 740 går kass misständer LÖST FELET!!

23 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Som rubriken lyder jag har en volvo 740 b230f 89  Det hela började med att när man kört en stund och stängde av bilen och sedan startade igen så  misstände den när man gasade. Men nu är den så hela tiden jag har bytt fördelare rotor stift kablar o jag har gnista. Sen har jag prova en kompis luftmassemätare , knacksensor. nu lyser lamda lampan kan man mäta upp lamdan på något sätt?? felkoder jag får fram är 131 ,  312,  221    har kollat lite men det säger mig inte så mycket.   ska jag byta tändboxen?   alla tips är bra då bilen ska bes om en vecka..
Senast redigerat av ristarpen (22 mars 2009)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 mars 2009
1-3-1 Varvtalssignal
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
3-1-2 Knacksensorsignal saknas

Har du kollat så att knacksensorn är riktigt ikopplad? Är den det så leta efter kabelbrott.

Lambdan kan man mäta genom att leta reda på den kabeln som är ensam. Du ska ha ett värde mellan 0.1v och 0.9v.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

23 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
tjena jag har bytt vevaxelgivaren nu efter som att den mäter varvtal men det hjälpte inte dok så släcktes lamd lampan. men som sagt bilen går kanon när den är kall o när jag kört en sväng o stänger av och startar så går den kass ????? knacksensorn lånade jag av en kompis och provade men det hjälpte inte...  får mäta upp lamdan

23 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
felet på bilen va att styrboxen va dålig så nu går den riktigt.

Sök