3450
Sök

Volvo 240 turbo, b21et slutat att ladda som den ska

101 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Hejsan, idag så sluta bilen ladda som den skulle. Brukar ladda 1 bar, men ladda bara upp till 0.3. Så jag gick igenom tryckrör och bla bla och kom fram till att de va slangen till dumpen som va kass. Bytte den och sen gick de som hejsan igen.

Sen så stod jag vid stoppljuset och som vanligt drar man iväg, men så sa de poff och den börja blöddra som skam. Växla upp och gasa lite till men så fort turbon ladda de minsta så blöddra den. Stanna och öppna huven så såg jag att grenrörsflänsen och flänsen på turbon va illröda. Men jag va tvungen att komma hem, så jag starta och åkte. Så prova jag att gasa lite grann så turbon jobba lite, och nu ladda den utan att blöddra men verka inte gå som hon skulle.

Nån som har någon idé på vad som kan ha hänt ? Olja finns och va inte speciellt vrål varm, och koka gjorde de inte heller.

101 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
jag förstår inte vad felet är. Idag så skruva jag och pella med allt möjligt, så fick jag henne till att gå, sen så börja hon blöddra på ladd igen. Då gick jag igenom kablar, och de hade brunnit i härvan till blinkers och lampor. Fixa de, och nu går de som de ska verkar de som :S Men en b21et har väl inget med el att göra så den skulle bluddra vid ladd pga av de ? :S

Tacksam för alla seriösa svar

101 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Nån här inne borde väl varit ute för samma sak och vet hur dom motoerna är uppbyggda. Ska tillägga att de är ett k-jet också.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 mars 2009
kollat kamrem ? tändningen?  att inget blivigt krökt i fördelaren ? inge luftläcka nånstans?  att bränsletrycksregulatorn funkar? att bälgen sitter ordentligt + inge hål?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

101 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Vart sitter regulatorn på k-jet ? Och vilken bälg ? Ska kolla tändning i morgon, och luftläcka har jag kollat

101 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Och den som ändra rubriken kan ju ändra tillbaka, för laddar gör den precis som den ska. De är när den laddar som nått annat inte går som de ska.

bonntrimmare
655 Inlägg
21 mars 2009
kan nog va intecoolern wink

51 Inlägg
21 mars 2009
K-Jetronic .... Där har du felet ! smile

Inte ens han som uppfann sprutet vet hur de funkar..

Hårdast
143 Inlägg
21 mars 2009
luktar styrtrycksventil. smile     Som någon sa.... K-jet är felet.. smile

10 Inlägg
22 mars 2009
jag har varit ute för liknande på min b230et men då hadde en slang från ic sprukit

101 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
Har bytt intercooler och grejat och donat. Tror felet är löst. Har inte krånglat på ett par dagar nu iaf. Fast nu är jag mitt uppe i att dra om elsystem på högersidan i motorutrymmet.

Någon som har elschema ? smile

21 761 Inlägg
22 mars 2009
Vilken årsmodell?

101 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
En 84 smile

21 761 Inlägg
22 mars 2009
www.volvoturbo.net/schema81-84.pdf

Borde väl fungera tycker jag.