Hej, jag har en volvo 740 med en d24 i som inte startar. jag har kollat alla glödstift så de glöder. men startar fortfarande inte. Jag provade med att ta bort luftfiltret och spraya startgas då tuffade han igång. sedan funkar den hela tiden när den är varm. men när den har kallnat igen så går det inte. Då får jag ta stargas igen. vad kan felet vara?
de glöder alltså när du försöker starta, och om den får diesel men inte tänder, så ska det kommma en vit dimma ur avgassystemet. Så frågan är alltså kommer det vit dimma?
hade ett liknande problem och då hade magnet ventilen på pumpen pajat som har en grön/svart tråd bytte den och motorn startade utan att ens glöda! men du kan ju lyssna om den klickar till och gör den det så är det inte det felet iaf men det är iaf värt ett försök, lycka till
Lägg ström direkt från batteriet till magnetventilen och starta sedan. Fortfarande problem så skruva loss oljelocket när du fått igång den och har du rejält med kompression i toppen så kan man misstänka slut maskin..?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!