2950
Sök

Högtalarna tjuter i takt med gasen

360 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Hej!
Jag har fått lite problem med mitt bil ljud. Det är så att högtalarna tjuter i takt med gasen. Ett väldigt ljus tjut.
Det har inte varit så hela tiden, utan det kom helt plötsligt en dag. 
Jag har 1 framsystem med 5.25" högtalare + diskanter, 2 slutsteg som är kopplade till hatthylle högtalare och en bas. Och det låter som att tjutet bara kommer bakifrån, från basen och hatthylle högtalarna.
Jorden sitter under reservdäcket och där har jag varit och flyttat på saker m.m. Men jorden har jag kollat och den verkar sitta helt ok. Lacken är slipad så jorden får direkt kontakt med karossen.
Jag har för mig men vet inte riktigt att tjutet också påverkas när jag reglerar bilens lyse.
Vore väldigt tacksamt om jag kunde få ett svar som kunde hjälpa mig att få bort det där tjutet. Jag börjar bli riktigt trött på det där ljudet.

Mvh Victor

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
1 mars 2009
Generatorvin. vet dock inte riktigt hur du ska få bort det
Senast redigerat av THEBADGUY (1 mars 2009)

Allt för den där jävla hatten!

360 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
THEBADGUY skrev:

Vad är det för något?

80 Inlägg
1 mars 2009
Fritzeen skrev:
THEBADGUY skrev:

Vad är det för något?

Det är ett vinande ljud som följer motorns varvtal .. Du har inte dragit ström&lågnivån brevid varandra?
Kolla även så du har bra jord .. Brukar oftast vara nått av dem smile
Lycka till!

Volvo & Audi!

360 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
roadii skrev:
Fritzeen skrev:
THEBADGUY skrev:

Vad är det för något?

Det är ett vinande ljud som följer motorns varvtal .. Du har inte dragit ström&lågnivån brevid varandra?
Lycka till!

Lågnivån och strömkabeln är dragna på varsin sida.
Och jorden har jag kollat och det verkar inte vara något tokigt med den.
Så jag har slut på ideér.

Driver
2 111 Inlägg
1 mars 2009
Kolla så att lågnivå kablarna sitter helt rätt. Dvs att det inte blivit som för mig, de drogs ur lite när jag satte i stereon. Satt fortfarande i men skulle tryckas "i" 5 mm till. Tjöt precis som för dig innan jag såg det.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

119 Inlägg
1 mars 2009
Fritzeen skrev:
roadii skrev:
Fritzeen skrev:

Vad är det för något?

Lycka till!

Hade liknande som du, Då köpte jag en jordisolater, då försvann mitt ilande/tjutande ljud. Prova de..

Ska det va så ska de va på skånska!

360 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Janken skrev:
Kolla så att lågnivå kablarna sitter helt rätt. Dvs att det inte blivit som för mig, de drogs ur lite när jag satte i stereon. Satt fortfarande i men skulle tryckas "i" 5 mm till. Tjöt precis som för dig innan jag såg det.

MVH Janken

Det ska jag kolla, tack för tipset smile
Så det kan påverkas om man skiftar left/right?
Senast redigerat av Fritzeen (1 mars 2009)

360 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
reggae skrev:
Fritzeen skrev:
roadii skrev:

Lycka till!

Hade liknande som du, Då köpte jag en jordisolater, då försvann mitt ilande/tjutande ljud. Prova de..

Vad är det för något? tongue

119 Inlägg
1 mars 2009
Fritzeen skrev:
reggae skrev:
Fritzeen skrev:

Vad är det för något? tongue

Gör så att tjutet försvinner.

Ska det va så ska de va på skånska!

1 581 Inlägg
1 mars 2009
har du splitters?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 mars 2009
Antingen så är din jord inte riktigt bra, eller så har du bränt signaljorden i din huvudenhet/steg. Testa att hålla en kabel mellan hylsan på lågnivån (den yttre ringen på själva RCA kontakten) och den andra änden på kabeln mot jord. Gör det testet både på steget och huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
1 mars 2009
har du kollat så att jorden sitter rätt på generatorn
det är nåt med jorden / oredentligt dragna kablar, har varit en massa snack om det här på garaget.org...
kolla så alla kabelskor sitter ordentligt fastklämda, kolla så alla skarvar sitter som dom ska på kablarna osv,
då ska det försvinna tror jag
Senast redigerat av kalle_kalle (1 mars 2009)

66 Inlägg
8 mars 2009
En liten fortsättningsfråga på den här tråden.

Om man vet att det är lågnivå jorden som e bränd kan man jorda den själv då på nått vis? eller är det å köpa nya kabel som gäller?

varför åka på asfalt när man kan skapa stigar

457 Inlägg
8 mars 2009
AlexN skrev:
En liten fortsättningsfråga på den här tråden.

Om man vet att det är lågnivå jorden som e bränd kan man jorda den själv då på nått vis? eller är det å köpa nya kabel som gäller?

är ju inte säkert de är kabeln, kan ju va i huvudenheten eller i steget med... Dock vet jag inte hur man fixar de..

5 Inlägg
25 mars 2009
Har själv ett likande problem i min bil. Har kopplat en "pa-11 vol" till min original volvo stereo i en S60. Nu på senare tid har det börjat brumma när det inte spelas någon musik, det hörs även när motorn är avslagen. Vad kan vara fel? Har jag bränt lågnivå på stereon om det nu finns någon sådan att bränna (kan nada om sånt) För lågnivå från datorn är kopplat till "pa-11 vol" som sedan är kopplat till stereon via melbus, så kan stereon ha tagit skada tro? tacksam för svar

3 Inlägg
27 mars 2009
Jag hade precis samma j*vla fel och visste absolut inte vad det satt i. Men tillslut så provade jag att kortsluta de två lågnivåhöljerna mot varandra + mot stereons chassi, DÅ blev jag av med vinandet direkt. Troligen har jag bränt lågnivåjorden i stereon min. Men pröva så som jag gjorde så borde det ge med sig! big_smile

4 005 Inlägg
27 mars 2009
Huvudenhetens lågnivåsignaljord är nog bränd. Välkommen in i klubben!

Sök