3396
Sök

Tips på hur man kan vinkla bilmekande som ett steg mot "egen försörjning" (AMS-tjabbel)

Inte Feltema
156 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Tjena!

Jag har via arbetsförmedlingen hamnat på något som heter "Job collage", inte via egen vilja alltså. Visst, det är faktiskt rätt givande för att vara något sånt där AMS-tjosan, men jag hade planerat att spendera kommande månaden(-arna) i princip helt och hållet på bilmek!

Har talat lite med min "coach", han säger att det är okej för honom om jag spenderar några timmar per dag till mekande. Men jag måste ha en bra "anledning" till det. All tid man spenderar på Job collage ska vara något som tar mig ett steg närmare egen försörjning, personlig utveckling och "välmående". Typ söka jobb, utbilda mig, praktik, bryta mönster osv osv osv.

Till saken - vi pratade lite på att det är som att praktisera mitt "drömyrke" och hobby. Men det håller inte riktigt. Eventuellt skulle jag kunna dokumentera det, skriva och fota och försöka göra någon story/projektarbete om det hela.. Vet inte hur jag ska vinkla det..

Någon som har tips? big_smile
Senast redigerat av DiskBengt (26 mars 2009)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

Egenföretagare
999 Inlägg
26 mars 2009
Starta upp en egen firma (inte så krångligt som det kan verka) och börja göra lite jobb mot betalning!
Kan man inte få lite starta eget bidrag med om via AMS?

624 Inlägg
26 mars 2009
när jag var på ams för ngn månad sen..,på första infomötet sa de att starta eget bidrag endast var avsett för invandrare och handikapade!!??fy faaaaan sånt skitställe,jävla dårar!

who´s the man?

Inte Feltema
156 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
weeeman skrev:
Starta upp en egen firma (inte så krångligt som det kan verka) och börja göra lite jobb mot betalning!

Tack! Grejen är den att jag redan har företag (fotograf, webbutveckling - därav jag skulle kunna dokumentera det). Sen så är det kanske lite väl invecklat för ett par månaders mekande. smile
Senast redigerat av DiskBengt (26 mars 2009)

Inte Feltema
156 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
guwib skrev:
när jag var på ams för ngn månad sen..,på första infomötet sa de att starta eget bidrag endast var avsett för invandrare och handikapade!!??fy faaaaan sånt skitställe,jävla dårar!

Hmm, det stämmer ju inte alls. Så länge man är över 20 år och har en bra affärsidé som blir godkänd så!

Egenföretagare
999 Inlägg
26 mars 2009
guwib skrev:

Fel fel.

Citerar AMS (http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ … stosta.pdf):

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/Documents/faktablad/stosta.pdf skrev:
Vem kan få stödet?
Stödet får lämnas till den som är arbetslös eller riskerar bli arbetslös och är arbetssökan-
de på Arbetsförmedlingen från den dag han eller hon fyller 25 år. Stöd kan också ges till
personer som är bosatta inom ett stödområde även om de inte är arbetslösa.
Unga med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga kan få ta del av stödet
innan de har fyllt 25 år.
Anvisning får även göras för personer som fyllt 20 år, om de uppfyller villkoren för att
få särskilt anställningsstöd i form av instegsjobb enligt förordningen (1997:1275) om
anställningsstöd.
Stödet lämnas endast till den som bedöms ha goda förutsättningar att driva företag och
om verksamheten bedöms få en tillfredsställande lönsamhet och ge varaktig syssel-
sättning. Vidare får stödet inte snedvrida konkurrensförutsättningarna för annan verk-
samhet. Stöd till start av näringsverksamhet får inte lämnas till verksamheten inom
jordbruk- och transportsektorn, dock kan undantag göras för taxiverksamhet.

DiskBengt skrev:
weeeman skrev:

Tack! Grejen är den att jag redan har företag (fotograf, webbutveckling - därav jag skulle kunna dokumentera det). Sen så är det kanske lite väl invecklat för ett par månaders mekande. smile

Ok då är det kanske kört att få Starta Eget bidrag eftersom du redan har firma registrerad. Värt att dubbelkolla dock tycker jag. Annars kan du ju använda din nuvarande firma och göra lite jobb mot betalning.
Senast redigerat av weeeman (26 mars 2009)

Inte Feltema
156 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Kanske, kanske inte smile Om man hade haft någon stabil verkstad/garage att hålla till på.. Hur som helst, även om jag gjort det så hade det inte direkt varit en bra anledning till att få skruva med min egen bil på "arbetstid". tongue

7 276 Inlägg
27 mars 2009
Vill du få pengar när du går hemma och skruvar på bilen eller vad är det du är ute efter?

Inte Feltema
156 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Ptja, i princip. Givetvis skulle jag ju vilja ha ett arbete mest av allt, men det finns ju inget. Söker sommarjobb som en tok, men hade planerat att skruva bilen samtidigt.. Men nu hamnade man helt oväntat på det här som tar så mycket tid..

Sök