3649
Sök

Vevhusventilationen på b20?

41 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
hej!

är det någon som vet de hur stor roll det spelar var man sätter slangarna till vevhusventilationen? för som jag hafft det nu så har jag ju hafft det direkt på insuget.. men nu har jag köpt ett luftfilter med en sån anslutning. är det då bättre att sätta slangen där? och vart ska man hellst dra slangen från styrsnäckan(eller va de nu e) och så finns det ju olika lock till ventilkåpan med eller utan hål i.. vilket är bäst?? big_smile hoppas nån kan nått om sånna här saker big_smile

21 761 Inlägg
1 april 2009
Om jag inte har helt fel så ska det gå en slang från oljepåfyllnadslocket till insugningsröret, sedan en slang från luftfiltret ner till oljeevakueringen (liten plåtburk) på andra sidan motorblocket. smile

41 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
okok big_smile men är det sämre lr bättre utan hålet i oljelocket? åå vart ska den andra slangen från styrsnäckan? haha lite förvirrat tycker jag de e det där

21 761 Inlägg
1 april 2009
Det jag märkte på en 140 som jag hade för mååånga år sedan, det var att motorn blev lite slöare när vevhusventilationen var helt sluten (dvs som jag har beskrivit i förra inlägget). Jag är lite osäker på ifall det måste (enligt lag) vara sluten vevhusventilation på just din bil, det har väl bla med årsmodell att göra tror jag. Åtminstone var det så förut. smile

Har dock ingen aning om den där slangen från styrsnäckan.

41 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
okeyy big_smile blir jag lite klokare iaf smile kanske man skulle sätta dit nått sånt där öppet luftfilter istället direkt på plåtboxen big_smile då borde dem ju inte gnälla på bilprovningen

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
1 april 2009
Sätt slangen i en petflaska funkar fint.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

41 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
ingen dumm ide big_smile tror typ jag gör det!

Min önska din lag
24 Inlägg
2 april 2009
är inte ventilationen öppen orginal på dessa vagnar de var de på min:S ett plåtrör som går ner på vänster sida smile

21 761 Inlägg
2 april 2009
Den 140 som jag hade var en -71 och de ska ju ha B20 som original, men det satt en B18 utan sluten vevhusventilation i min (dvs som du beskriver). Besiktningen gav en 2:a pga att det inte var sluten ventilation och när jag sa att motorn ju inte hade sån så sa de att den årsmodellen enligt reglerna ska ha sluten ventilation, även fast det satt B18.

Jag fick tag på annat oljelock, grenrör och vevhusburk så att det blev slutet. Då blev besiktningen nöjda. Men det här var ju för runt 20 år sedan, vet inte hur det är nu med såna bilar. smile

41 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
kanske de inte kollar så noga nuförtiden :S ibland när jag har vart där så har dem knappt lyft på huven.. smile men endå bäst kanske att sätta dit en slang till insuget när man kör dit ifallifall lixom.. för får man fel gubbe så MÅSTE dem ju bara hitta något fel!

Sök