viccoA skrev:
Jag kan inte hålla med din kompis!
Du skall ha betydligt lägre däcktryck på bana än vad du har i trafiken...
Har du för högt däcktryck så ökar värmeutvecklingen och däcken överhettar fort.
Jag experimenterade med däcktryck mellan 1.8 och 2.4 förra säsongen på min racebil. Runt 1.8 gick den som bäst.
I mina andra bilar kör jag på högre tryck såklart då jag vill minska buller och rullmotstånd samt få jämnt och fint slitage.
både ja & nej, på bana är det betydligt viktigare med rätt tryck, 1,8 låter som alldeles för lite enligt mig iaf, med så lågt tryck så får du mycket stomrörelse i däcket och överhettar det, medför mycket tryck så får du för lite stomrörelse och slitbanan får jobba onödigt å då blir det mer värme och du sliter ut ditt däck väldigt fort.
De flesta gatdäck på 17" eller större funkar jättebra med 3kg och uppåt (lite olika på däck & bilar) och nästan alla andra däck ska ha minst 2,5kg.
På bana så har man mycket fler parametrar som spelar in, vägtemperatur, lufttemp & banans karaktär m.m som avgör vilket tryck man ska ha. Men detta gäller bara om man ska vara petig, för någon som ska ut & smiska 3 varv någon gång mitt i sommaren så märker dom troligtvis inte skillnaden mellan 2,8kg & 3kg.
Edit: såg att du skrivit racebil, ifall du åker med racedäck så är det ju andra däckstryck som gäller emot ett vanligt gatdäck
Senast redigerat av kolvas (3 april 2009)
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må