4242
Sök

Går det få min 745 växellåda att bli mer fast, den är så slapp att man kan tro man har neutralen i.

30 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, har en 745a -90 med en 4 växlad låda med overdrive. Jag tänkte höra om det finns något sätt att justera, eller byta ut något, så att växelspaken har mer fasta lägen när man har växel i, kan dra den åt sidorna ungefär som om neutralen vore i.

Sen är tvåan svår att få i, får trycka spaken mot höger samtidigt som man drar i växeln för att det ska gå hyfsat smidigt, går det att ordna på någe vänster?

//MVH Niklas

Med lem
1 127 Inlägg
26 februari 2009
#2
Byt bussningar m.m. i ditt spakställ så blir det inte lika slappt.


Najs
26 februari 2009
#3
prova byt bussningar i växelstagen de ska nog göra susen ska du se dom kostar typ 20-50kr /st på volvo. så de e ingen blodig historia

30 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#4
Ok, är det något större ingrepp? Någon som har någon sprängskiss på hur delarna är samansatta?

30 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#5
Eller om någon vet vad den har för beteckning så kan jag söka efter det..

1 867 Inlägg
26 februari 2009
#6
Byt motorfästen och kudden under lådan samtidigt som du byter bussningarna i länkaget så får du fina lägen.
Passa på att köpa axeln till bussningarna på spaken också så har du nya fräscha grejer.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

30 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#7
Koop skrev:
Byt motorfästen och kudden under lådan samtidigt som du byter bussningarna i länkaget så får du fina lägen.
Passa på att köpa axeln till bussningarna på spaken också så har du nya fräscha grejer.

Ok, tack så mkt, vetu vad låtar har för beteckning? Så ja kan leta upp en sprängskiss av den så ja vet var delarna sitter å va ja måste lossa.. Alltid enklast å se det på bild smile

1 800 Inlägg
26 februari 2009
#8
Detta är vad du behöver:
Bussning x2 = 1209638
O-ring = 1232595
Kulskål x2 = 1232173
Gummidämpare x2 = 1232605 (1232174)
Låsskruv = 1220802

Det finns en del "garagebilder" på min hemsida, finns nån bild som visar vart bussningarna sitter.
www.volvoturbo.net


30 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#9
Hilmer skrev:
Detta är vad du behöver:
Bussning x2 = 1209638
O-ring = 1232595
Kulskål x2 = 1232173
Gummidämpare x2 = 1232605 (1232174)
Låsskruv = 1220802

Det finns en del "garagebilder" på min hemsida, finns nån bild som visar vart bussningarna sitter.
www.volvoturbo.net

Ok, tack så mkt, är det nummer från volvo? Får inte upp något när jag söker på biltema iaf..

1 800 Inlägg
26 februari 2009
#10
kungen86a skrev:
Hilmer skrev:
Detta är vad du behöver:
Bussning x2 = 1209638
O-ring = 1232595
Kulskål x2 = 1232173
Gummidämpare x2 = 1232605 (1232174)
Låsskruv = 1220802

Det finns en del "garagebilder" på min hemsida, finns nån bild som visar vart bussningarna sitter.
www.volvoturbo.net

Ok, tack så mkt, är det nummer från volvo? Får inte upp något när jag söker på biltema iaf..

Ja, det är Volvos egna nummer och där du skall handla dessa.


30 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#11
Hilmer skrev:
kungen86a skrev:
Hilmer skrev:
Detta är vad du behöver:
Bussning x2 = 1209638
O-ring = 1232595
Kulskål x2 = 1232173
Gummidämpare x2 = 1232605 (1232174)
Låsskruv = 1220802

Det finns en del "garagebilder" på min hemsida, finns nån bild som visar vart bussningarna sitter.
www.volvoturbo.net

Ok, tack så mkt, är det nummer från volvo? Får inte upp något när jag söker på biltema iaf..

Ja, det är Volvos egna nummer och där du skall handla dessa.

Ok, tacka så mkt, åker dit imorn jag.

MulleRacing
499 Inlägg
2 april 2009
#12
Byt bussningarna kring kulan på spaken, dom nere i armen gör inte mycket skillnad:P


1 800 Inlägg
4 april 2009
#13
GLT_Racing_ skrev:
Byt bussningarna kring kulan på spaken, dom nere i armen gör inte mycket skillnad:P

Det är främst dom nere på växelföraren som ger sladdrig spak, gör det svårväxlad osv.
Förbannat korkat att inte byta dessa bussningar i så fall, eller!??


MulleRacing
499 Inlägg
5 april 2009
#14
Hilmer skrev:
GLT_Racing_ skrev:
Byt bussningarna kring kulan på spaken, dom nere i armen gör inte mycket skillnad:P

Det är främst dom nere på växelföraren som ger sladdrig spak, gör det svårväxlad osv.
Förbannat korkat att inte byta dessa bussningar i så fall, eller!??

Jag fick det tipset av dig förut att jag skulle byta nere i armen, och det gjorde jag men det funkade inte:P så är det sladdrig spak så enligt mig är det dom runt kulan som ska bytas i första hand. men självklart byter man allt när man ändå håller på!


1 800 Inlägg
5 april 2009
#15
GLT_Racing_ skrev:
Hilmer skrev:
GLT_Racing_ skrev:
Byt bussningarna kring kulan på spaken, dom nere i armen gör inte mycket skillnad:P

Det är främst dom nere på växelföraren som ger sladdrig spak, gör det svårväxlad osv.
Förbannat korkat att inte byta dessa bussningar i så fall, eller!??

Jag fick det tipset av dig förut att jag skulle byta nere i armen, och det gjorde jag men det funkade inte:P så är det sladdrig spak så enligt mig är det dom runt kulan som ska bytas i första hand. men självklart byter man allt när man ändå håller på!

Det är ju här nere som ett spel är det största hotet för en sladdrig spak, men om resten av bussningarna är tokslut så hjälper det ju inte att enbart byta dessa.
På M47 och även till viss del på M46 finns det problem med att knuten i länkaget (sitter framme vid lådan) blir sliten, men här blir det lite knivigare att få det bra.
Allra helst bör man brotcha upp hålen och montera nya stift, men i ibland räcker det att vända den om för att den ska få "nytt fatt".



Sök