3895
Sök

Kopplingen tar HÖG up.

106 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#1
Jag har en AUdi a6 med nästa 22mil på mätaren. Den kopplingen som sitter på bilen tar så hög up. Det är riktigt jobbigt att köra ibland då man hela tiden måste dra ut kopplingens tills det är bara 10% kvar inman hela kopplingen är släpp. NU är jag inte Ängel på att förklara lr stavar för den del.. Någon ide och förklara hur jag kan styra/fixa till problemet hade ju varit bra.. Mvh Bilkåtafanatisken

982 Inlägg
6 april 2009
#2
Tkr kopplingen är hög på alla vagbilar(vw,audi,skoda,seat..haft samtliga märken allt från 82 till 01)

och tkr alla haft samma symtom

de handlar nog mest om vana..flytta bak stolen lite så blir de bra smile..lättare gas fot då oxå

blacken
6 april 2009
#3
Skumt, normalt så indikerar det att kopplingen är slut..??

106 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#4
tror ni inte att det är nåt skumt med kopplingen då? Annars hade det varit bra om man fick veta hur man gör kopplingen kortare smile

Byggare Behm
562 Inlägg
6 april 2009
#5
Spelet på kopplingen kan justeras lite, en Audi-verkstad kan hjälpa dig med det.
Ett tips för att kolla om kopplingen börjar bli slut :
åk 70 km/h på 4an , växla snabbt ned på 3an och gasa fullt.
Ser du att varvräknaren gör ett "hopp" när du trycker fullgas och har kopplingen helt uppe och bilen ändå inte ökar farten i det ögonblicket så är kopplingen dålig.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

106 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#6
_Jonex_ skrev:
Spelet på kopplingen kan justeras lite, en Audi-verkstad kan hjälpa dig med det.
Ett tips för att kolla om kopplingen börjar bli slut :
åk 70 km/h på 4an , växla snabbt ned på 3an och gasa fullt.
Ser du att varvräknaren gör ett "hopp" när du trycker fullgas och har kopplingen helt uppe och bilen ändå inte ökar farten i det ögonblicket så är kopplingen dålig.

Det där med att lämmar in Bilen till V.A.G är ingen options just nu..Att testa kopplingen låter intressant smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 april 2009
#7
sselraeF skrev:
_Jonex_ skrev:
Spelet på kopplingen kan justeras lite, en Audi-verkstad kan hjälpa dig med det.
Ett tips för att kolla om kopplingen börjar bli slut :
åk 70 km/h på 4an , växla snabbt ned på 3an och gasa fullt.
Ser du att varvräknaren gör ett "hopp" när du trycker fullgas och har kopplingen helt uppe och bilen ändå inte ökar farten i det ögonblicket så är kopplingen dålig.

Det där med att lämmar in Bilen till V.A.G är ingen options just nu..Att testa kopplingen låter intressant smile

Varför inte, har den bara gått 22mil så ska du ju ha nybilsgaranti och massor med andra garantier.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 661 Inlägg
7 april 2009
#8
_Jonex_ skrev:
Spelet på kopplingen kan justeras lite, en Audi-verkstad kan hjälpa dig med det.
Ett tips för att kolla om kopplingen börjar bli slut :
åk 70 km/h på 4an , växla snabbt ned på 3an och gasa fullt.
Ser du att varvräknaren gör ett "hopp" när du trycker fullgas och har kopplingen helt uppe och bilen ändå inte ökar farten i det ögonblicket så är kopplingen dålig.

Det man borde göra är att ligga på högsta växlen i ca 100km/h med hög last (gas) och sedan trycka ner kopplingen fort och släppa upp den fort med en gång. Ifall Kopplingen får grepp med en gång är det bra, om inte så är lamellen slut och då luktar det säker illa med.

Tyckte han skrev att det var 22 mil på mätaren, isåfall hade jag åkt in med bilen där jag köpte den och pratat med dom.

Annars brukar man kunna ställa in spelet på kopplingen bakom pedalen.
mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 april 2009
#9
Ett annat sätt att testa kopplingen är att dra åt handbromsen och försöka köra iväg, man märker snabbt ifall det inte står rätt till.


Jag blir lite förvirrad, den har gått 22mil men är en 98a? Eller är det inte den bil du har uppladdad?
Eller ska det stå 22000 mil?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Byggare Behm
562 Inlägg
7 april 2009
#10
Han menar 22k mil antar jag vilket betyder att kopplingen mycket väl kan vara trött.

Hardjim : Håller inte med dig .
3an och 4an är mycket tyngre växlar, börjar det slira så märks det först där.
5an / högsta växeln är ju en lågmotstånds växel / ekonomiväxel.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

1 661 Inlägg
7 april 2009
#11
_Jonex_ skrev:
Han menar 22k mil antar jag vilket betyder att kopplingen mycket väl kan vara trött.

Hardjim : Håller inte med dig .
3an och 4an är mycket tyngre växlar, börjar det slira så märks det först där.
5an / högsta växeln är ju en lågmotstånds växel / ekonomiväxel.

Jo man vill ju testa den, inte bränna slut den helt. tongue
Men visst. wink

150 Inlägg
7 april 2009
#12
min koppling på min a4:a tar väldigt långt upp med men inget jag tänker på när jag kör.
har haft mkt saker i bagaget och aldrig märkt att den slira eller nå likande, så det är väl en vane sak att köra med att kopplingen tar så långt upp på V.A.G bilarna tongue

min har med gått 22000mil.
Senast redigerat av _Jonsson (7 april 2009)

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!

106 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#13
_Jonsson skrev:
min koppling på min a4:a tar väldigt långt upp med men inget jag tänker på när jag kör.
har haft mkt saker i bagaget och aldrig märkt att den slira eller nå likande, så det är väl en vane sak att köra med att kopplingen tar så långt upp på V.A.G bilarna tongue

min har med gått 22000mil.

Det är mest jobbigt om du ska typ små race då då, Då märker man hur lång kopplingen tar inman man kan växla och det är en tidsförlust tycker jag smile Förresten så menar jag 22 mil med ett Gigantiskt stort K..


Sök