3225
Sök

Rostiga skärmkanter - laga eller låta skiten va?

15 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Hej

Har en volvo 745 -90 som är väldigt fin maskinellt och i trösklar mm. Skärmkanterna börjar däremot bli rostbruna lite här och var. Bor i göteborg vid havet och här kommer rosten fort när den fått fäste.

Min första tanke var att slipa bort och "laga" rosten (dvs spackla, rostskydda, primer, färg) men det är flera som varnat mig för att man lägger ned mer tid än vad det är värt.

men jag stör mig på att se de där jävla bruna fläckarna på min pärla. Finns det något annat sätt att lösa för att slippa åtminstone se rosten.

Helst skulle jag bara vilja måla över men då kommer väl rosten ligga och gro under, hur bra är det?

Finns det något sätt som man kan stoppa rost spridningen och sen bara måla över?

Funderat på att köpa biltemas svarta rostskyddsfärg och bara måla över skärmkanterna med denna. Vad tror ni om den lösningen?

Har hört att man kan sätta plastkanter utanpå, men hittar inget sådant på nätet. Någon som känner till?

Kan tillägga att jag är ute efter den lösning som ger bässt skydd för minst pengar. + helst minst nedlagd tid.

hjälp mig med detta för jag hatar att se de där rostfläckarna

Mvh
Pat

40 Inlägg
6 april 2009
Hammarlack om du inte vill lägga ner den enkla tid på slipa grunda å fixa ordentligt..

Blir lätt mer om man ej sköter sin bil när de väl börjar komma...

Mvh Chrille

15 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
OK Hammarlack alltså. Kan lätt tänka mig att lägga ner en helg på att fixa till kanterna men då vill jag veta att det håller. Tycker att alla mekar gubbar som jag pratat med bara säger att det är ingen idé att laga rost för den kommer tillbaka ändå.

Om jag fixar till det vill jag veta att det inte kommer rost på i varje fall 1 men helst två år.

Mvh
Pat

1 Inlägg
7 april 2009
jkpgforlife skrev:
Hammarlack om du inte vill lägga ner den enkla tid på slipa grunda å fixa ordentligt..

Blir lätt mer om man ej sköter sin bil när de väl börjar komma...

Mvh Chrille

Gör om, gör rätt!

För att uppnå bästa resultat : Låna en punktblästermaskin, eventuellt köp. Behöver inte vara någon värsting. Finns flera varianter, lät på dig som du inte hade allt för mycket rost.

När du har blästrat, gör rent (silikon-entferner) eller dyl.

Köp epoxy-primer eller annan rostskydd (förstnämnda rek)

Lägg på grundfyller vått-i-vått, om inte låt härda 24h eller kör med IR-lampa (OBS! inomhus eller inte under 7 grader, epoxyn härdar inte då.)

Grunden härdar något snabbare beror på fabrikat och vilken sorts härdare du andvänder.

Matta ner grunden, köp någon basfärg, eller pensla först bas sen klarlack, eventuellt HS färg direkt på grunden. (Glöm inte att matta ner ytan på grunden, annars fäster det inte.)

Ska du vara riktigt noga lägger du body på hjulhuskanten och efter det lägger färg..

Får du bort all rost när du blästrat och följer den här ritualen får du ingen rost på några år.

Sök