Steget startar och lyser,går ej i protectläge utan lyser som vanligt men det kommer ej nåt ljud! Vad kan vara fel? har provat med nya lågnivå funkar inte ändå... Tacksam för hjälp! Mvh
Steget startar och lyser,går ej i protectläge utan lyser som vanligt men det kommer ej nåt ljud! Vad kan vara fel? har provat med nya lågnivå funkar inte ändå... Tacksam för hjälp! Mvh
samma fel på mitt steg.. har samma steg och i början funkade det dåligt och nu funkar de inte alls.. lyser men kommer inget ljud. bara att lämna tillbaks skiten de e va ja ska göra. köpte du möjligen ditt på db-akuten du me?
Vi har sålt massor av de slutstegen och mycket lite reklamationer.
9 fall av 10 när ett slutsteg krånglar så är det ett handhavande fel så gör man bara rätt så lirar det utan bekymmer.
Men inget är omöjligt att de har lämnat in.
Som sagt så är det garanti på steget.
Intressant läsning om slutsteg:
Varför går ett slutsteg sönder?
Har du varit med om att ditt slutsteg har "bränt nätdelen eller slutstransistorerna"? I slutsteget finns det en krets som ger pulser till MOSFET transistorer som då "hackar" 12 volt till växelström som sen transformeras upp till en mycket högre spänning. Den likriktas och vi får förstärkarens interna arbetsspänning. En förstärkare på 2x50 WRMS har cirka 52 volt internt (+-26 v).Den behöver då cirka 20 A från 12 volt sidan för att kunna prestera full volym till högtalarna. Om nu slutsteget spelar på högsta volym och ska återge en extra kraftig transient så utnyttjar slutsteget sitt "dynamiska tak". Det vill säga den kraftreserv på cirka 3 dB som bör finnas i slutsteg som en extra uteffekt. 3 dB ger dubbel effekt i watt. Slutsteget behöver nu 40 Ampere en kort stund. är nu batterispänningen dessutom inte perfekt så sjunker nu den i batteriet till kanske hälften. Då behöver slutsteget 80 Ampere för att kunna återge transienten i musiken. Klarar transistorerna i nätdelen nu exempelvis 60 Ampere som bör räcka för ett 2x50 watt slutsteg så brinner de nu. Någon millisekund med överbelastning är nog för att de ska kortslutas. Belastar du steget med 2 ohm per kanal istället för 4 ohm så dubbleras siffrorna för Ampere i exemplen.
Fabrikationsfel Fabrikationsfel är mycket ovanliga på slutsteg av normal till bättre kvalite. Jag går därför igenom en del exempel på orsaker som kan förstöra nätdelen i en förstärkare och även sluttransistorerna,.
För lite ström i batteriet. När du mäter är det 12 volt men när slutsteget börjar arbeta sjunker spänningen. Mätning måste därför alltid ske under belastning vid slutsteget. Dåliga anslutningar för ström. Kabelskor som är oxiderade eller dåligt klämda är en mycket vanlig orsak till låg spänning vid slutsteget. Kolla spänningen vid steget under belastning. Dåliga anslutningar för jord. Många gånger har man fått hit bilar där jordningen är gjort i plåtbitar som inte är i kontakt med karossen tillräckligt Skruvar till baklysen som inte har kontakt med karossen är en jordpunkt som ofta väljs. Mät alltid jordpunkten du använder med en multimeter till flera andra plåtdetaljer som är anslutna till karossen.
Felaktig mekanisk montering. Vissa slutsteg kan om de skruvas fast på ojämna plåtytor bli kortslutna internt på grund av att bottenplåten trycks ihop med komponentbenen på undersidan av kortet. Ganska vanligt. Säkring som ser hel ut men sänker voltspänningen när den belastas. Ganska vanligt med AGU säkringar. Metallremsan inne i säkringen ser hel ut. Mäter man den lös med en multimeter är den hel. Under belastning sänker den dock voltspänningen på grund av dålig kontakt internt vid gavlarna.
Låg last på utgången. När slutsteget belastas med en nominell last på 2 ohm istället för 4 ohm ökar strömförbrukningen med det dubbla. Kablar och anslutningar måste därför dimensioneras för detta.
Insignal För hög insignal vilket tvingar slutsteget att försöka ge mer effekt än vad det kan. Att vrida "gainen" i botten är ingen bra ide. Justeringen på steget ska anpassas till insignalens amplitud. Bäst är att mäta och sen justera. Vid för hög signal klipper förförstärkaren i steget och orsakar distorsion på utgångarna. Steget kan då inte jobba som det ska och drar oftast för mycket ström för att sen gå sönder. Sluttransistorerna kan också gå sönder när man överstyr.
Dåliga anslutningar av kablarna på förstärkaren. En dåligt ansluten kabel på en förstärkare är lika illa som en dålig anslutning någon annanstans i systemet. Kolla noga.
Fel på baslåda. Högtalarna tvingar slutsteget att jobba på ett felaktigt sätt. En högtalare som inte kan röra sej på rätt sätt i baslådan kan tvinga slutsteget att försöka jobba felaktigt. Håller man till exempel fast konen så försöker slutsteget lämna mer och mer effekt för att få rätt "svar" tillbaka. Sen brinner steget eller talspolen. En felaktig låda kan bete sej på ett liknande sätt mot förstärkaren. Samma sak kan vara omvänt. En högtalare som är monterad open-air eller i för stor låda för ingen dämpning av rörelserna på konen. Förstärkaren försöker då bromsa upp så gott den kan vilket ger ökad strömförbrukning och steget eller högtalaren går sönder. Naturligtvis kan högtalaren bottna innan detta uppstår och går då sönder mekaniskt istället.
Högtalarsladdar som ligger mot bilplåten. Helt naturlig går förstärkaren sönder då. Kortslutning kallas det.
Fel på signaljord till stegets signalingång. De flesta slutsteg använder jorden i signalkabeln som referens hur förstärkningen ska jobba. Försvinner den så har förförstärkaren inget att jobba efter vilken gör att den börjar jobba helt okontrollerat och förstärkaren brinner oftast. Mycket vanligt fel! Många gånger är det tyvärr väldigt svårt för en vanlig konsument att kolla sakerna ovan. Ett annat mycket vanligt fenomen är att ett steg går sönder men ett annat fungerar på samma kablar. Inte så ovanligt som man kan tro. Orsakerna till detta kan vara många: Det ena steget kanske har toleranser som överskrider det normala och det andra som underskrider det normala men bägge håller sej över vad tillverkaren specificerar. Toleranserna kan då i värsta fall vara upp till 20 procent. Vi brukar ofta mäta upp tillverkarnas specifikationer på slutsteg och bland de seriösa märkena brukar det stämma med råge. Uteffekten är oftast högre än vad specifikationerna säger. Värmeskydd och annat fungerar som det ska. Ett slutsteg brukar kunna bli mellan 70 och 85 grader varmt innan det slår av. Tillräcklig kylning av kylprofilen är också ett måste för att förstärkaren ska kunna jobba på det sätt som konstruktören har tänkt