2766
Sök

Laddtryck Saab 9-5 Aero??

Always Bet On Black
125 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Tja!

Har en Saab 9-5 Aero 2.3T -00 motorstyrka på 230hk orginal..
Det är så att den är chipptrimmad hos Itsfun förra sommaren.. Dom säger att den skulle få 275 hk

Min fråga är hur mycke laddar min bil om den har 275 hk??

Och hur mycke laddar den Orginal?

Frågan varför jag vill veta detta beror på att jag tvivlar på att bilen har så mycke häster dom påstår..
Ska göra ett laddtryckstest på torsdag, därför vill jag veta va den borde ligga på om den är chipptrimmad till 275hk? och som sagt va den har orginal??

Sugen på att trimma från BSR istället men onödigt om bilen redan har runt 300 hk!

Tack för alla svar!!

Mvh David

Mr. David Z
Saab 9-5 Aero 2.3T
Fifty Procent of Something is better than Hundred Procent of Nothing

1 002 Inlägg
7 april 2009
Skaffa en laddtrycksmätare så får du ett snabbt och exakt svar.. På hur möe den laddar nu alltså..

...

Always Bet On Black
125 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
ja precis just de jag ska göra på torsdag.. Men vill veta innan va mätaren borde visa sin dom hästkrafterna.. och va den laddar som orginal!

Mr. David Z
Saab 9-5 Aero 2.3T

1 002 Inlägg
7 april 2009
Om jag inte minns helt fel så laddar den 0.7 orginal..

...

Always Bet On Black
125 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
0.7 sa du? tack så mycke för de svaret!

Mr. David Z
Saab 9-5 Aero 2.3T

1 019 Inlägg
7 april 2009
Bilen laddar så mycket den behöver för att uppnå önskad luftmassa. Laddtrycket beror alltså bl.a på yttertemp och h.ö.h. En varm sommardag laddar den mer än en kall vinterdag t.ex.

371 Inlägg
7 april 2009
Precis som Garfield säger. Den har alltså inget givet laddtryck utan försöker uppnå en viss luftmassa. Är någon hårdvara utbytt för att få ut 275hk förresten? Kan bli väldigt svettigt för motorn annars...

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

378 Inlägg
7 april 2009
Precis som Garfield sa,
men dom brukar väll ligga runt 0.7.

// KimpaaBooY

Always Bet On Black
125 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
ja styrenheten är utbytt.. Men det tog från 10.00 till 18.00 innan jag fick bilen tillbaka uppe i sthlm.. Det var nån lärling som "trimade bilen" men kände direct att inte det var nån skillnad före och efter trimmningen!

Har kvittot på allt så kan alltid få tillbaka pengarna om den inte skulle vara trimmad!

Mr. David Z
Saab 9-5 Aero 2.3T

Always Bet On Black
125 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
KimpaaBooY skrev:
Precis som Garfield sa,

Tack så jätte mycke.. Då vet jag att den borde ligga runt 1.3 nu kanske?

Mr. David Z
Saab 9-5 Aero 2.3T

369 Inlägg
7 april 2009
Alltså det är mer eller mindre omöjligt att ge dig något dirket svar på hur mycket den ska ladda. Olika från mjukvara till mjukvara hur just den mjukvaran "jobbar" för att höjja prestandan i din bil.. Det bästa du kan göra är att ta kontakt med dom där du chippade den.. De bör ha så mycket kunskap om mjukvaran dom istallerar så dom kan svara på det.. Lycka till! Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

378 Inlägg
7 april 2009
Undisputed skrev:
KimpaaBooY skrev:
Precis som Garfield sa,

Tack så jätte mycke.. Då vet jag att den borde ligga runt 1.3 nu kanske?

det kan jag dock inte svara på, allt är relativt, skicket på motorn, turbon etc...
enklaste är köpa en laddtrycksmätare, är väldigt bra investerade pengar.
Kan du hålla koll på laddtrycket också, ifall det börjar fela och ha sig.

bara ett tips.

// KimpaaBooY

1 497 Inlägg
8 april 2009
Undisputed skrev:
ja styrenheten är utbytt.. Men det tog från 10.00 till 18.00 innan jag fick bilen tillbaka uppe i sthlm.. Det var nån lärling som "trimade bilen" men kände direct att inte det var nån skillnad före och efter trimmningen!

Har kvittot på allt så kan alltid få tillbaka pengarna om den inte skulle vara trimmad!

Styrenheten räknas inte till hårdvara.
Kör du endast med uppställt ladd via mjukvaran så går bilen rätt tungt.
Jag skulle satsa på 3" DP och 3" katt också.

305 Inlägg
8 april 2009
Undisputed skrev:

Tycker det låter mycket lustigt om du inte känner någon direkt skillnad.
För när man "steg 1" trimmar så ändras ju framförallt karaktären på motorn så den svarar snabbare, rappare m.m. även om du inte får en massa Hk i topp effekt.
Så ordentlig skillnad borde kännas.

M.v.h
//Patrik

371 Inlägg
8 april 2009
Nja, ett steg1 trim till 9-5 aero ger inte nån markant ökning då den redan är ganska bra påställd från fabrik. Om deras mjukvara verkligen ger 275hk så är det knappast nyttigt för motorn. Det skulle varit intressant att se den mjukvaran. Om man ska trimma en 9-5 aero så är det steg3 eller uppåt hos någon väletablerat trimfirma inom saab-världen som gäller (eller t7suite wink).

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

1 019 Inlägg
8 april 2009
Undisputed>> Är du inte nöjd så kräv pengarna tillbaka samt återställning av bilen.

Always Bet On Black
125 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Garfield skrev:
Undisputed>> Är du inte nöjd så kräv pengarna tillbaka samt återställning av bilen.

Tror faktiskt att jag ska göra de. Har inte märkt nån skillnad nu som förut när den inte var trimmad. Ringer och pratar med honom imorrn.. SÅ får vi se vad han har att säga!

MvH

Mr. David Z
Saab 9-5 Aero 2.3T

Always Bet On Black
125 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Dirq skrev:
Undisputed skrev:

Tycker det låter mycket lustigt om du inte känner någon direkt skillnad.
För när man "steg 1" trimmar så ändras ju framförallt karaktären på motorn så den svarar snabbare, rappare m.m. även om du inte får en massa Hk i topp effekt.
Så ordentlig skillnad borde kännas.

M.v.h
//Patrik

ja precis man tycker ju att man borde känna ganska stor skilland.. Har kört både race / provat allmänt själv lite acc osv.. Men kan säga att jag förväntade mig mycke mer "power" än va jag känner nu sad

Mr. David Z
Saab 9-5 Aero 2.3T

Sök