2509
Sök

-96 9000 2.0T 150Hk --> 200Hk?

Frågvis
70 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#1
Vill konvertera upp min slöa 150-hästare till iaf 200Hk, mest för förbrukningen men också för körglädjen... Vet inte vad som passar "rätt av" sas och vill inte "meka" dit grejorna utan bara byta smidigt så alla avancerade grejor som ger hästar kvittar... wink
Har jag förstått det hela rätt så ska en magnetventil bara vara att montera på existerande plats och koppla in på existerande kablar...
Passar en box från en FTT "rätt av" + en MV och räcker detta för att "trimma" den till önskad effekt?

PS: Bilen är ingen racer utan en slö vardagsbil med en härlig automatlåda så det får inte kosta för mycket heller... wink

7 274 Inlägg
8 april 2009
#2
Yes, dit med en magnetventil med slangar samt antingen en chippad box eller en ifrån en FTT.


Frågvis
70 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Yes, dit med en magnetventil med slangar samt antingen en chippad box eller en ifrån en FTT.

Tackar innerligt för det snabba svaret.

Skönt att det är så lätt, Ska bara se vart jag kan få tag på dessa två delar... Och framförallt vad de kostar...roll

Edit: Vilken box passar egentligen, är det typ årsmodell 96-98?
Senast redigerat av PeLa (8 april 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 april 2009
#4
Genom Speedparts steg 1 får du 226kusar och 354Nm dvs 1hp och 14Nm mer än Aeron wink

Ingår i kitet:
Trionic Utbytesbox Chiptrim (tror du måste skicka in din befintliga)
J/R Sportluftfilter
Magnetventil och slangar

kostar 5 800spänn
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu … _94-.shtml
Senast redigerat av TenZer (8 april 2009)

Rock'n Roll

1 019 Inlägg
8 april 2009
#5
2.0t har inte funnits som FTT i Sverige. Fanns dock i viss andra länder och då med 185hk. Enklast är förmodligen att skaffa ett steg 1-trim från en känd leverantör.


Frågvis
70 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#6
TenZer skrev:
Genom Speedparts steg 1 får du 226kusar och 354Nm dvs 1hp och 14Nm mer än Aeron wink

Ingår i kitet:
Trionic Utbytesbox Chiptrim (tror du måste skicka in din befintliga)
J/R Sportluftfilter
Magnetventil och slangar

kostar 5 800spänn
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu … _94-.shtml

Inte intressant då bilen kostar ungefär den summan "på gatan"... ;D

Frågvis
70 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#7
Garfield skrev:
2.0t har inte funnits som FTT i Sverige. Fanns dock i viss andra länder och då med 185hk. Enklast är förmodligen att skaffa ett steg 1-trim från en känd leverantör.

Tänkte mest på en box från 2.3 FTT?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 april 2009
#8
PeLa skrev:
Tänkte mest på en box från 2.3 FTT?

Den passar och troligtvis startar motorn men den kommer inte gå bra alls och förbrukningen stiger...
Möjligen om du lyckas hitta en box från "italien-aero" då de såldes som 2.0t FTT...
Box från en 9-3 blir inte bra heller då dessa har helt annat insug och lite annat "skojigt" som skiljer dem åt...

Antingen beggad box om du hittar någon eller så får du rensa ur lite vikt så går den både snålare och accar bättre...


Frågvis
70 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#9
bumpe skrev:
PeLa skrev:
Tänkte mest på en box från 2.3 FTT?

Den passar och troligtvis startar motorn men den kommer inte gå bra alls och förbrukningen stiger...
Möjligen om du lyckas hitta en box från "italien-aero" då de såldes som 2.0t FTT...
Box från en 9-3 blir inte bra heller då dessa har helt annat insug och lite annat "skojigt" som skiljer dem åt...

Antingen beggad box om du hittar någon eller så får du rensa ur lite vikt så går den både snålare och accar bättre...

Hmm, kan inte hitta nånstans att det skilljer så mycket åt i mjukvaran LTT--> FTT... Vet inte om jag har knacksensor på min 2.0:a, kanske är detta isf en sak som skiljer hårdvaran åt mot en 2.3T...men det ska ju inte göra att bilen inte går med en FTT-box?

7 274 Inlägg
8 april 2009
#10
Eftersom det skiljer motorvolym så skulle jag verkligen inte köra en 2.3 box på en 2.0 motor...
Köp en begegnad steg 1 box ifrån någon lite kändare person på t ex saabturboclub.

Sen varesig bilen kostar 6000kr eller 60.000kr så är 5.800 för 70hk jävligt billigt.


1 019 Inlägg
8 april 2009
#11
PeLa skrev:
Hmm, kan inte hitta nånstans att det skilljer så mycket åt i mjukvaran LTT--> FTT..

Du pratar 2.0LTT VS 2.3FTT. Det skiljer massor. Det är inte gratis att trimma.



Sök