2632
Sök

Tester med biltemas produkter

446 Inlägg
30 mars 2009
skulle behöva bromsbelägg och luftfilter till min volvo men har hört att bromsbeläggen inte är någe vidare,
men hur är det med deras luftfilter är det nått man kan lita på? tongue

2 911 Inlägg
31 mars 2009
AndreasPlars skrev:
Jag har iaf hört från en tidigare anställd på Nynäs att det var samma olja som tappades i Biltemas burkar, men det var en 6-8år sedan.

Här är iaf ett Finskt test av oljefilter: http://www.pajero4x4.ru/oiltest.html

M.V.H.

Detdär är inget annat än just en skröna som vuxit, biltema och statoil har aldrig och kommer aldrig någonsin på världskartan vara samma produkt.

Du kan ta exakt samma skröna, byt ut biltema mot MDS och byt statoil mot Pioneer.
Eller varför inte, byt ut biltema mot rusta och byt statoil mot ica....
.... byt biltema mot Euroshopper och byt statoil mot Scan...

Samma bullshit förekommer överallt, det är de svagas sätt att kompensera och förlåta sina inköp av en produkt de möjligen är medveten om kvalitetsmässigt har brister.

Exakt detta fenomen kan man läsa om inom beteéndevetenskap och sociologi, ganska charmigt mänskligt beteende.

Addendum: Köpte själv en liter biltema-blask idag till vinterpulkan, mina inlägg återspeglar inte att jag tycker biltemas olja är skit utan att få folk att vakna och va lite kritiska i sitt tänkande.
Senast redigerat av Decibel (31 mars 2009)

660 Inlägg
31 mars 2009
Decibel skrev:
Samma bullshit förekommer överallt, det är de svagas sätt att kompensera och förlåta sina inköp av en produkt de möjligen är medveten om kvalitetsmässigt har brister.

Haha så sant!

Har en kompis som håller på tjafsar om att statoil och biltema är samma sak etc etc, jag ska fan använda detta som argument nästa gång vi tjafsar om oljor då han tycker det är onödigt att jag köper Castrol när jag kan få olja från biltema för 50 kr mindre! tongue

För dom som undrar så kör jag endast Castrol High Milage i min kärra! Kostar mig 250 kr/dunken (4 liter inkl filter)

Night-Rider skrev:
min bil går ju ca 750 - 800 mil i månaden..  och stannar 625 gånger på en natt..   och jag kan säga att man får vad man betalar för..   

Biltema klossar fram ca 700 mil
EBC red stuff            ca 2400 mil

Biltema bromsskivor fram ca 130 mil  (sen skakar ratten och det är sprick bildning i dom)
Brembo med hål              ca 6000 mil

Biltema torkarblad    ca 1000 mil
VW orginal               ca 12000 mil

Biltema glödlampor till bakljus  ca 100 - 2000 mil  väldigt olika livslängd
Osram                                   ca  12000 - 13000 mil

Biltema  H1 55w              ca 1500 mil
Osram                            ca 12000 mil

Biltema H3                     ca 1600 mil
Osram                           ca 15000 mil

Biltema  dämpare           ca 1500 mil
Sachs                            ca 9000 mil

Biltema Avgasrör (sista dämparen)  ca 14000 mil
VW orginal                                     22000 mil i skrivande stund och inte antydan till rost..

Nu går ju min bil under lite extrema förhållanden, med tidnings distribution...

men man får vad man betalar för, jag har prövat och insett att lampor som håller på skakiga vägar å för ca 6 tim drift varje natt i ett sträck heter OSRAM.....

Bromsar som klarar av 2400 mils körning med mig kommer från EBC..  dom röda, 2400 mil kanske ine låter så mycket..   men det är 625 stopp varje natt, 4375 stopp i veckan..   17500 stopp i månaden och på 2 månader så blir det 35000 stopp i tjänsten och därtill lite privata mil..   

men tycker man att priset ska avgöra så är ju Biltema helt klart billigast, men för mig så räknas varje driftstopp in också.. 

jag lägger gärna så lite tid i garaget som möjligt..   för det blir mycket tid ändå..

och då har jag själv  prövat mig fram till dom produkter som funkar för min körning...

alla får köpa vad dom vill och för normal körning på fina vägar av asfalt och minimalt med stopp så fungerar säker Biltemas grejer kanon..   
men inte för mig eller om man har lite krav..

Lycka till..

Stoffe

Knstigt att din bil sliter så jäkla mycket på allt från biltema då?

i min första bil (Volvo 740) så köpte jag nya bromsar runt om, alltså OK skivor belägg handbromsbackar wirerar ja allt som har med bromsar att göra!

Böt allt och körde ca 3 500 mil med detta, sen kontrollerades allt i samband med besiktningen, knappt något slitet på beläggen och skivor dock hade handbromsen i stort sätt försvunnit efter bara några "nödbromsningar" och OKen hade börjat läcka olja från packningarna

Så enligt mig
Belägg: funkar bra tills priset man betalar! (Kördes aldrig hårt med dessa)
Skivor: Funkar också jätte bra! samspelar skitbra med beläggen.
OKen: funka skit bra, jätte bra bromsvärden på besiktningen, dock börja dessa läcka efter 3 500 mil
Handbromsbackar: Rent skit! kan dock ha varit wirearna som drog ut sig för den försvan efter 2 - 3 bromsningar

Biltemas avgassystem kommer jag aldrig handla igen, köpte till min gamla micra förra året och röret var felbockat med över 20 grader, rent skit!

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (31 mars 2009)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

7 100 Inlägg
31 mars 2009
victor91 skrev:
skulle behöva bromsbelägg och luftfilter till min volvo men har hört att bromsbeläggen inte är någe vidare,

absolut inge fel på deras belägg!!
ja kör på dom,funkar perfekt.

alla säger att deras belägg dammar som fan,men de har alldrig mina gjort.
däremot så köpte ja volvos orginal belägg,och dom dammade utav helvete yikes

och luftfilret är ochså bra,har de med,eller hadde,sålde bilen.
men iaf,de funkade bra ochså smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
31 mars 2009
bmx skrev:
victor91 skrev:

vi har fått in många bilar med biltema belägg som vi har varit tvungna att byta för att dom släpper ifrån metall platan. och bromsskivorna är inte bättre dom heller.

1 062 Inlägg
31 mars 2009
Decibel skrev:
AndreasPlars skrev:
Jag har iaf hört från en tidigare anställd på Nynäs att det var samma olja som tappades i Biltemas burkar, men det var en 6-8år sedan.

M.V.H.

Detdär är inget annat än just en skröna som vuxit, biltema och statoil har aldrig och kommer aldrig någonsin på världskartan vara samma produkt.

Du kan ta exakt samma skröna, byt ut biltema mot MDS och byt statoil mot Pioneer.

Exakt detta fenomen kan man läsa om inom beteéndevetenskap och sociologi, ganska charmigt mänskligt beteende.

Addendum: Köpte själv en liter biltema-blask idag till vinterpulkan, mina inlägg återspeglar inte att jag tycker biltemas olja är skit utan att få folk att vakna och va lite kritiska i sitt tänkande.

Intressant att läsa vad du tror om många som handlar på Biltema. Att de försvarar inköpen med psykologi. För det är ju många som tror att billigare "no name" produkter inte alltid behöver vara sämre än märkesprodukter.
VET du ngt om biltemas olja? Eftersom du tror att den före detta anställda på Nynäs ljög för mig...
Kika bara på det där oljefiltertestet jag länkade till. Biltemas Oljefilter var ett av de bästa och bättre än orginal.

M.V.H.

7 100 Inlägg
31 mars 2009
VKN_940 skrev:
bmx skrev:
victor91 skrev:

vi har fått in många bilar med biltema belägg som vi har varit tvungna att byta för att dom släpper ifrån metall platan. och bromsskivorna är inte bättre dom heller.

beror på om man monterar dom rätt ochså wink

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
31 mars 2009
Soderqvist skrev:
För dom som undrar så kör jag endast Castrol High Milage i min kärra! Kostar mig 250 kr/dunken (4 liter inkl filter)
//Soderqvist

Ofan du med jag kör med den i mina Jeepar.

446 Inlägg
7 april 2009
nån som ver hur deras luftfilter är? ska man satsa på mekonomen istället kanske?

566 Inlägg
7 april 2009
victor91 skrev:
nån som ver hur deras luftfilter är? ska man satsa på mekonomen istället kanske?

Har bara kört med deras öppna filter..har inget ont att säga.

341 Inlägg
7 april 2009
Biltemas slippapper på rulle har deras egen etikett på utsidan, men tittar man inuti, så står det Mirka. Det är halva priset på Biltema.
Deras long-life, 10-års garanti verktyg, används av försvaret eftersom de var bäst enligt FOA (Försvarets Forsknings Anstalt).
Sen finns det ju en hel del bildelar som inte håller samma mått som orginal, men överlag tycker jag Biltema är mycket prisvärt.

1 024 Inlägg
7 april 2009
Jimpiz skrev:
Turbo mange skrev:
hej!
fick lära mig i skolan att biltemas oljor INTE  var av samma kvalite som dem du köper på macken tex!!
biltema har inte så höga krav på grejorna...därför det e billigt......  gasa tills de rasar!!

Din skola svamlade då.
Dom har ju samma klass som andra oljor, så dåliga kan dom ju inte vara!

hahaha dom har ta mig fan inte samma oljor. biltemas skit suger. kör man hårt med bilen så äter den deras oljor.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
7 april 2009
köpte motorolja från biltema till en opel frontera sport bytte oljefilter även det från biltema
fyllde i ny olja körde runt motorn för att fylla filtret med mera och fyllde upp till lagom nivå
och efter 2 mil så började bilen knacka SATAN oljan var som vatten
bytte till castrol magnatech eller va den heter knackandet försvann direkt
så biltemas olja är ren skit

350 Inlägg
7 april 2009
testmålade en bil, med biltemas mattsvarta hobbyfärg, alltså bara några ränder på dörren lät d torka sin tid, gick sen att putsa bort me thinner hur enkelt som helst, körde sen Whurts mattsvarta o den gick då inte bort me thinret,

bara ett litet tips

Ej Medlem
369 Inlägg
7 april 2009
victor91 skrev:

vad jag har hört så är det samma sort fast med annan logga!

You haven't lived until you found something worth dying for!

Avstängd
1 714 Inlägg
8 april 2009
evil-one skrev:
testmålade en bil, med biltemas mattsvarta hobbyfärg, alltså bara några ränder på dörren lät d torka sin tid, gick sen att putsa bort me thinner hur enkelt som helst, körde sen Whurts mattsvarta o den gick då inte bort me thinret,

bara ett litet tips

jag har också dragit bort biltema färg med thinner,
men det ska gå att göra med alla enkomponents-spray, säker att wurth va 1k?

396 Inlägg
8 april 2009
Night-Rider:

Du måste vara först i världen att kunna mäta brinntiden på glödlampor i mil?!
För övrigt måste du köra med ljuset avstängt om en H1 lampa håller 12 000 mil. Eller så kör du jävligt fort.

2 911 Inlägg
9 april 2009
AndreasPlars skrev:
Decibel skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Intressant att läsa vad du tror om många som handlar på Biltema. Att de försvarar inköpen med psykologi. För det är ju många som tror att billigare "no name" produkter inte alltid behöver vara sämre än märkesprodukter.
VET du ngt om biltemas olja? Eftersom du tror att den före detta anställda på Nynäs ljög för mig...
Kika bara på det där oljefiltertestet jag länkade till. Biltemas Oljefilter var ett av de bästa och bättre än orginal.

M.V.H.

Tvivlar inte ett dugg på att biltemas oljefilter kan stå sig bra mot andra ditos, inte heller tvivlar jag på att biltemas olja säkerligen håller måttet för normalt bruk om man är medveten om vad man stoppar i motorn.

Som du märkte drog jag mig själv över samma kam gällande psykologin, det var mest lite provokation med glimten i ögat.

Vad gäller oljan...

PDVSA omsatte 110.000 BILJONER dollar på ett år, tror du på fullaste allvar att någon på deras platser först och främst skulle ha information av sådan art och dessutom så osäker person att han sedan snackar om sekretessmaterial.
Njaa

Dessutom köper biltema på fat och tappar och lablar själv, sekretessen är så jäkla hög att de som sköter stapling av faten ser ett nummer, det numret representerar ursprungets process, den person som vet vilken slutkund den processen hör till och därtill vet om processen är likadan som en annan process som en annan slutkund köper... är nog inte fler än 1-2 personer i sverige, om ens det.

Att gemene man på nynäs skulle ha den vetskapen faller på sin egen rimlighet.
Den f.d. anställde har säkerligen hört något skvaller internt på nynäs som vidareförmedlats, VDPSA som äger nynäs skulle veta exakt vem som infon kommer ifrån och äta honom levande med hull och hår.

Jag arbetar själv med sekretesshandlingar och skulle bli av med jobbet och få skadeståndskrav i sjusiffriga belopp om jag säger ett jota 10 år efter att anställningen upphört...
Och den infon jag sitter på är inte ens i närheten av att veta av ett helt processflöde inom fossila bränslen (från recept, innehåll, process och avtappning)...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
9 april 2009
evilaudio skrev:
te_wik skrev:
evilaudio skrev:
kan säga att 90% av de meckvertyg ja använder i garaget kommer från biltema... även alla tryckluftslipmaskiner.

Perfekt! Det är ju sådant man vill läsa, fler och fler använder sig av biltemas verktyg, även verkstäder.

När det är dags att uppdatera min verktygslåda så blir det biltema för mig med, om man fortsätter höra bra kritik.
Hittils har jag inga possitiva erfarenheter, men det var några år sedan så kvaliten har väl ökat?

Mvh Tommy

de kanske e så att du köpt biltemas billigaste typ spärrskaft å sånt??

den e ju inte mycke å ha men deras "dyra" verktyg funkar kanon.

ok, jag har biltemas största dragskaft för 1/2", bytte hjul i höstas dvs 4bult, 4hjul av och på och leden glappar som själve f*n... Biltemas kedjebrytare använd 2 gånger sen gick stiftet av... Biltemas oljesug som inte klarar av att suga varm olja... Biltemas snordyra bromsluftningsmojäng funkar inte för 5 öre... Spärrskaft som pajjat efter lugn användning... Listan kan göras lång

Sen som en liten parentes så går både gafflar och ramar av på biltemas cyklar under normal användning

Jag skall inte sticka under stolen med att det finns bra grejjer t.ex. stripes, lädervård och plastglas (helt ok att ha i båten) men mycket är bara skrot
Senast redigerat av TenZer (9 april 2009)

Rock'n Roll

Sök