4210
Sök

Behöver hjälp med stereo/slusteg/koppla! please help me =/

23 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Tjo! jag är ny på det här med ljudsystem i bilen men jag är grymt intresserad och vill hemsk gärna lära mig. Jag införskaffade mig nyligen en BMW 328i E46 -99 och fort som fan va ja iväg och köpte en del ljud prylar till den som jag gärna vill få in smile

Det jag har köpt är då
Kenwood-W6537UY
Rockford Fosgate 2x12 tum, passiv baslåda för jag har tyvärr inga erfarenheter av att bygga en egen  =/
1 GAS silver C2, hade tänk ha det för att driva basarna
1 GAS Silver C4, tänkte ha det att driva midbasarna i resten av bilen, 4 stycken.
Rockford Fosgate T162S till framdörrarna.
+en helvetes massa kablar som en snubbe på BRL hjälpte mig att plocka fram, det ska iaf vara all kablar jag behöver.

ska även köpa 4 stycken 6.5" till och göra en egen liten design i hatthyllan.

Ok så nu vet ni vilka saker ajg har, då kommer frågorna smile

jag höll på och klura som fan idag hur ja skulle få in stereon i bilen, jag lyckades plocka bort den gamla som då är orginal i BMW 328i E46 -99. Men problemet är då att jag har ingen aning hur jag ska få ström till den nya stereon för det kablarna som satt i förra passa inte någon stans i den nya.
Så, hur ska jag göra?

Det va fråga n:1 tongue

Jag kopplade ena änden av strömkabeln till batteriet, klippte av kabeln och koppla in säkringen sen vidare till Silver C2 slusteget. Sen så tog jag en bit av samma kabel och kopplade i GRN sen vidare till jordat område. Då borde ju lampan lysa på steget så att den visar att det är på, men det gjorde det då inte.. What is wrong? :S

Sedan så skulle jag vilja veta om man behöver ställe in något på steget för att kopla in basarna eller är det bara att koppla in dom i steget sen koppla steget till en av låg-ingångarna i stereon?
Samma sak gäller till Silver C4 steget och högtalarna fram, hur ska ja göra? sad

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunda hjälpa mig med detta, som sagt var jag är nybörjare och vill hemsk gärna lära mig så mycke ja kan smile

Tack på förhand// Haggan

Mr Kock =)
199 Inlägg
17 februari 2008
Nr 1: du behöver nog en sorts adapter från BMW - ISO universal så ska det passa till stereon...

Sen så behöver steget styrström, "remote", för att slå igång... (en liten kontakt, oftast mellan 12v o jordanslutningarna på steget)  Tas oftast från stereon, och finns kabel för detta i ISO kontakten (oftast blå eller blå/vit kabel...)

När du ska köra basar på ett steg så behöver du ha ett Lågpassfilter inkopplat, som tar bort alla höga toner, kanske testa att dela vid 80Hz, så att basen bara spelar de låga tonerna...

Och sen tvärtom med filter till övriga högtalare, köra ett Högpassfilter där, så att de inte spelar de låga tonerna, då kan du spela högre utan att det ska låta ansträngt/dåligt..
Senast redigerat av Morre_W (17 februari 2008)

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

23 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Morre_W skrev:
Nr 1: du behöver nog en sorts adapter från BMW - ISO universal så ska det passa till stereon...

Sen så behöver steget styrström, "remote", för att slå igång... (en liten kontakt, oftast mellan 12v o jordanslutningarna på steget)  Tas oftast från stereon, och finns kabel för detta i ISO kontakten (oftast blå eller blå/vit kabel...)

När du ska köra basar på ett steg så behöver du ha ett Lågpassfilter inkopplat, som tar bort alla höga toner, kanske testa att dela vid 80Hz, så att basen bara spelar de låga tonerna...

Och sen tvärtom med filter till övriga högtalare, köra ett Högpassfilter där, så att de inte spelar de låga tonerna, då kan du spela högre utan att det ska låta ansträngt/dåligt..

men ska inte de gammla högtalar kablarna bort som satt i förra stereon då?
kan man inte bara ta batteri kabeln och tändnings kabeln och koppla in dem till stereon på nåt vis?

Så ja ska alltså förlånga en kabel från stereon till slusteget och koppla in på Remote så att slutsteget startar sammtidigt som stereon alltså?

Måste mna köpa till ett Hög/Lågpassfilter till stegen? Det finns ju några saker man kan skruva på bak på steget som ja inte har en aning om vad det e för nåt, har inte de nåt me saken att göra?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 februari 2008
Ska du köra alla högtalare med slutsteg så behövs inte original högtalarkablar, men då behövs inte heller högtalarutgångarna på din nya stereo (bara lågnivå)

En remotekabel brukar oftast finnas med som en liten extra tredje liten kabel ihop med lågnivåkabeln, denna kan anslutas till remoten på stereon o till steget.

Dagens steg brukar ha delningsfilter inbyggda, leta efter en liten bok som kallas instruktionsbok/manual som du bör fått med stegen. Där står vilka rattar, knappar o utgångar som är till vad...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

329 Inlägg
17 februari 2008
haggan90 skrev:
Tjo! jag är ny på det här med ljudsystem i bilen men jag är grymt intresserad och vill hemsk gärna lära mig. Jag införskaffade mig nyligen en BMW 328i E46 -99 och fort som fan va ja iväg och köpte en del ljud prylar till den som jag gärna vill få in smile

Det jag har köpt är då
Kenwood-W6537UY
Rockford Fosgate 2x12 tum, passiv baslåda för jag har tyvärr inga erfarenheter av att bygga en egen  =/
1 GAS silver C2, hade tänk ha det för att driva basarna
1 GAS Silver C4, tänkte ha det att driva midbasarna i resten av bilen, 4 stycken.
Rockford Fosgate T162S till framdörrarna.
+en helvetes massa kablar som en snubbe på BRL hjälpte mig att plocka fram, det ska iaf vara all kablar jag behöver.

ska även köpa 4 stycken 6.5" till och göra en egen liten design i hatthyllan.

Ok så nu vet ni vilka saker ajg har, då kommer frågorna smile

jag höll på och klura som fan idag hur ja skulle få in stereon i bilen, jag lyckades plocka bort den gamla som då är orginal i BMW 328i E46 -99. Men problemet är då att jag har ingen aning hur jag ska få ström till den nya stereon för det kablarna som satt i förra passa inte någon stans i den nya.
Så, hur ska jag göra?

Det va fråga n:1 tongue

Jag kopplade ena änden av strömkabeln till batteriet, klippte av kabeln och koppla in säkringen sen vidare till Silver C2 slusteget. Sen så tog jag en bit av samma kabel och kopplade i GRN sen vidare till jordat område. Då borde ju lampan lysa på steget så att den visar att det är på, men det gjorde det då inte.. What is wrong? :S

Sedan så skulle jag vilja veta om man behöver ställe in något på steget för att kopla in basarna eller är det bara att koppla in dom i steget sen koppla steget till en av låg-ingångarna i stereon?
Samma sak gäller till Silver C4 steget och högtalarna fram, hur ska ja göra? sad

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunda hjälpa mig med detta, som sagt var jag är nybörjare och vill hemsk gärna lära mig så mycke ja kan smile

Tack på förhand// Haggan

Har du inte mer koll än så här så skulle jag rekomendera att du söker runt lite på nätet och läser hur det fungerar http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=28428 här är en länk till hur det funkar fins mycket om det både på nätet och böker om det. eller så tar du hjälp av någon som kan förklara för dig för det är inte så lätt att få en bild av det på så här sätt och alla säger olika saker alla har sina egna sätt att bygga och koppla på.

du ska inte ha några diskanter i bygget??

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

23 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
henke_99 skrev:
Ska du köra alla högtalare med slutsteg så behövs inte original högtalarkablar, men då behövs inte heller högtalarutgångarna på din nya stereo (bara lågnivå)

En remotekabel brukar oftast finnas med som en liten extra tredje liten kabel ihop med lågnivåkabeln, denna kan anslutas till remoten på stereon o till steget.

Dagens steg brukar ha delningsfilter inbyggda, leta efter en liten bok som kallas instruktionsbok/manual som du bör fått med stegen. Där står vilka rattar, knappar o utgångar som är till vad...

Aha ok smile
Men när det gäller till batteriet och tändningen då?
har letat som fan men hittar ingen sida där man kan se vilka kablar som är vilka som gick till gamla stereon. Någon idé vart man kan hitta sådan information?

Till herr nilsson.
Tackar! läser för fullt redan big_smile
Nä det kan ja förstå, lite svårt att förklara med.
Diskanter, klart ja ska ha det. De 6.5" kittet jag ska ha fram följer det öven med diskanter till så.
Eller va det något annat du tänkte på?

Är grymt tacksam för tipsen, tar gärna emot alla tips ja kan smile

329 Inlägg
18 februari 2008
haggan90 skrev:
henke_99 skrev:

Aha ok smile
har letat som fan men hittar ingen sida där man kan se vilka kablar som är vilka som gick till gamla stereon. Någon idé vart man kan hitta sådan information?

Till herr nilsson.
Diskanter, klart ja ska ha det. De 6.5" kittet jag ska ha fram följer det öven med diskanter till så.

ett bra tips är att du åker och köper dig en multimeter och mäter dig fram lite... kan köpa en billig kostar några hundringar.. för du har all ström och allt du behöver i den gamla kontakten från orginal ison. eller så köper du adapter från bmw till standard iso så är den biten klar och du slipper massa klipta kablar.

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

23 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
Herr Nilsson skrev:
haggan90 skrev:
henke_99 skrev:

Aha ok smile

Till herr nilsson.

ett bra tips är att du åker och köper dig en multimeter och mäter dig fram lite... kan köpa en billig kostar några hundringar.. för du har all ström och allt du behöver i den gamla kontakten från orginal ison. eller så köper du adapter från bmw till standard iso så är den biten klar och du slipper massa klipta kablar.

Multimeter har jag. Hittatde batteri kabeln med en sån igr faktis. Men hur ska ja kunna veta vilken som är tändnings kabeln då? :S

400 Inlägg
18 februari 2008
Du vrider på tändningen och mäter därefter...sen slår du av tändningen så ser du vilken kabel som inte har ström.
Den lättare vägen...den kabeln är Gul i original iso kablaget smile
Har du möjlighet att ta bild? Är lite lättare att förklara då.
Men som flera andra skrivit så finns det iso kontakter till BMW, är askass på Bmw men kolla in http://www.carbonize.se/catalog/index.p … _76_78_103
http://www.dbakuten.se/list.php?cat_id=2075
och kolla om någon passar.

Lite lätt läsning http://www.bildoktorn.net/index.php?opt … &id=33
Senast redigerat av CroZZeN (18 februari 2008)

Ride Like You´ve Never Been Hurt

23 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
CroZZeN skrev:
Du vrider på tändningen och mäter därefter...sen slår du av tändningen så ser du vilken kabel som inte har ström.
Den lättare vägen...den kabeln är Gul i original iso kablaget smile
Har du möjlighet att ta bild? Är lite lättare att förklara då.
Men som flera andra skrivit så finns det iso kontakter till BMW, är askass på Bmw men kolla in http://www.carbonize.se/catalog/index.p … _76_78_103
http://www.dbakuten.se/list.php?cat_id=2075
och kolla om någon passar.

Lite lätt läsning http://www.bildoktorn.net/index.php?opt … &id=33

aa ja fatta att det va den gula som va ström kabeln i den nya stereon, men vette fan vilken man ska koppla in den på.. ännu mindre vilken som är till tändningen :S

Här är lite bilden iaf, kanske hjälper smile

http://www.freewebs.com/boooring/20080218035.jpg

http://www.freewebs.com/boooring/20080218036.jpg

http://www.freewebs.com/boooring/20080218039.jpg

801 Inlägg
5 mars 2008
åk in på BRL och be att dom plockar fram en sådan ISO kabel du behöver, dem borde ha sådana, om det inte finns inne kan dem beställa, det är inte lätt att greja med detta själv när man inte gjort det förut.

854 Inlägg
5 mars 2008
Alla har nån gång gjort det en första gång tongue

25 Inlägg
10 april 2009
Swedenrockers skrev:
Iso-adaptern heter 400PC2054, kostar 198:-
Antennadaptern heter 400PC527, kostar 48:-
Facian heter 400FP0604, kostar 298:-
Allt på BRL, (finns på MDS också).

Är det allt man behöver för att få bort orginalstereon å i med en ny?
Ersätter isokontakten orginal stereokontakten då? eller måste man klippa bort den?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 april 2009
erik_23_ skrev:
Swedenrockers skrev:
Iso-adaptern heter 400PC2054, kostar 198:-
Antennadaptern heter 400PC527, kostar 48:-
Facian heter 400FP0604, kostar 298:-
Allt på BRL, (finns på MDS också).

Är det allt man behöver för att få bort orginalstereon å i med en ny?
Ersätter isokontakten orginal stereokontakten då? eller måste man klippa bort den?

Den kopplas mellan orig-kontakten och enhetens iso-kontakter...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök