2970
Sök

Varför fungerar inte min Hks dump på min 850 t5 ?

7 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#1
Jag har ett problem, min Hks dump "inte äkta hks dump" fungerar inte som den ska.
ibland tjuvöppnar den och släpper ut oljerök, måste då ha justeringsskruven in skruvad så långt in som det bara går för att den inte ska läcka.
Men när den är tät så fungerar det som det ska, MEN så fort motorn blir varm så slutar den att öppna, för det där speciella ljudet som hks dumpen gör slutar låta och den börjar ist låta som om den vore en återcirkulerande.
sen när jag va ute och körde med den så tändes motorlampan på instrument panelen, varför har den gjort det ?
den laddar som den ska "0,9" men så fort motorn blir varm så börjar bilen att rycka och den laddar knappt 0,3.

kan man inte ha en hks dump på en 850 t5 ?
jag har tagit bort original dumpen och satt dit ett dumplock så jag tycker det borde fungera men det gör det inte.

någon som har ett bra svar på vrf dumpen inte fungerar ? och vrf motorlampan har tändits ?
vad ska jag göra ?

väldigt tacksam för bra svar. smile


4 822 Inlägg
11 april 2009
#2
varför motorlampan har tänds får du reda på om du läser av felkoderna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 295 Inlägg
11 april 2009
#3
för att din bil inte är gjord för att ha öppen dumpventil, enkelt sagt.


378 Inlägg
11 april 2009
#4
Du skall ha återcirkulerande "dumpventil" hatar det ordet, förmodligen får din motor för fet bränsleblanding pga du "dumpar" ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.

Tror garanterat det försvinner om du kör återcirkulerat.

Sad but true.

// KimpaaBooY

4 822 Inlägg
11 april 2009
#5
Slave_joe skrev:
för att din bil inte är gjord för att ha öppen dumpventil, enkelt sagt.

det funkar jätte bra att ha öppen dump på 850 wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

7 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#6
okej okej, men nått fel måste det ju ha blivit eftersom att jag har kompisar som har haft öppen dump på sina 850 t5 och det fungerar bra.
eller är det så att det är nått produktionsfel på min hks eftersom att den inte stänger och öppnar som den ska?
Man kan ju inte göra så mkt fel när man kopplar in dumpen ?


178 Inlägg
11 april 2009
#7
exakt hur har du kopplat? har aldrig skruvat på en 850 men jag antat att dom som vissa andra bilar har elstyrda vakumledningar till olika typer av avgasreningar och sånt. om dumpen sitter på en ledning som blir helt eller delvis bortkopplat från övrigt vakum när bilen är varm är det ju bara fjädern/membranet i dumpen som håller mot turbotrycket.


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
11 april 2009
#8
Verkar vara rätt kass kvalitet på din kopia. Köp en riktig HKS SSQV så går det nog bättre.

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 april 2009
#9
Rspeter skrev:
Verkar vara rätt kass kvalitet på din kopia. Köp en riktig HKS SSQV så går det nog bättre.

Jag tror mer på felinkoppling i så fall.  att det kommer ut oljerök beror på att motorn är bra sliten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

37 Inlägg
11 april 2009
#10
Pröva att byta vacumslangen till en tjockare eller smalare. hede för mig att de fungerade på min förra bil.


7 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#11
vacumslangen som gick till den vanliga återcirkulerande dumpen tar man väl och drar till nya dumpen ? finns lixom inget annat sätt att koppla slangen på eller ?

för jag prövade även att ha båda dumparna inkopplade och det gick en stund för sen så ville inte Hks'en öppna.

men så fort jag satte på dumplocket och bara har hks'en inkopplad så tändes motorlampan på instrument pasnelen och den laddar inte som den ska och börjar rycka när man gasar till.

Annars är det väl bara åh köpa en riktig hks.

vart kan man beställa hem dom dumparna för ett bra pris ?


4 822 Inlägg
12 april 2009
#12
Jag köpte min på racestuff, länk till dumpen http://www.racestuff.se/index.php?main_ … cts_id=339

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

402 Inlägg
12 april 2009
#13
Tror också på en äkta hks, har själv prova flera billiga kopior bla. hks-kopia funkar skitdåligt.
Dom tätar inte riktigt, och man tappar tryck, tända motorlampor, dålig tomgång osv.
Nu har jag kört ganska länge med en äkta hks, och den funkar klockrent! Den är ganska
dyr, har förmig jag gav 2600+ frakt för min. mvh- Micke


402 Inlägg
12 april 2009
#14
Hittade en hks på: www.ubsracing.se för 1895:- vet inte om de kan va nåt? Bra pris iaf.
Senast redigerat av Pinnenpabacken (12 april 2009)


7 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#15
okej okej, det stämmer överense med vad jag har för problem.
tack tack för svaren smile !

Bara till att ut och plocka bort hks kopian och sätta tillbaka orginal dumpen tills man beställt hem en riktig Hks smile !



Sök