mtq skrev:
Rubriken beskriver väl rättså väl mitt problem. Har en gammal trotjänare som senaste åren blivit alltmer svårstartad och trött vid körning. Kan hoppa till någon gång under körning också, men sällan.
Mellan bränslepumpen och dieselpumpen går två genomskinliga plastslangar, och det syns stora luftbubblor i båda dessa, både till och från dieselpumpen. Under körning följer de den normala förväntade riktningen till dieselpumpen, och sen tillbaka.
När man stänger av motorn så vandrar luftbubblorna i båda slangarna baklänges tillbaka från diselpumpen mot bränslepumpen, jag förmodar att det är förklaringen till att bilen är så svårstartad - bränslepumpen får vid varje start tugga luft och pumpa fram bränsle.
Jag misstänkte läcka på kopparledningarna fram till bränslepumpen och bytte dem nu i helgen mot plastslangar, och de var upprostade och verkligen inte vackra, men tyvärr blev det ingen förbättring ändå.
Dieselpumpen har tidigare läckt och två av packningarna på den är bytta på firma för ca 2 år sen. Då läckte den diesel, men det slutade den göra då och har ej gjort sen dess.
Bränsleförbrukningen och avgaserna är som vanligt, det finns inga dieselspår under bilen, ingen lukt.
Nå, för att summera det hela - vad blir nästa steg i felsökningen? Var kommer luften in?
Förstås kan man misstänka dieselpumpen, men hur uppstår då luftbubblorna som går från bränslepumpen TILL dieselpumpen, och varför läcker den inte diesel?
Tacksam för alla råd och tips!