4279
Sök

Audi 80 1.9TDI, luftbubblor i bränslesystemet, trött, svårstartad

2 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#1
Rubriken beskriver väl rättså väl mitt problem. Har en gammal trotjänare som senaste åren blivit alltmer svårstartad och trött vid körning. Kan hoppa till någon gång under körning också, men sällan.

Mellan bränslepumpen och dieselpumpen går två genomskinliga plastslangar, och det syns stora luftbubblor i båda dessa, både till och från dieselpumpen. Under körning följer de den normala förväntade riktningen till dieselpumpen, och sen tillbaka.

När man stänger av motorn så vandrar luftbubblorna i båda slangarna baklänges tillbaka från diselpumpen mot bränslepumpen, jag förmodar att det är förklaringen till att bilen är så svårstartad - bränslepumpen får vid varje start tugga luft och pumpa fram bränsle.

Jag misstänkte läcka på kopparledningarna fram till bränslepumpen och bytte dem nu i helgen mot plastslangar, och de var upprostade och verkligen inte vackra, men tyvärr blev det ingen förbättring ändå.

Dieselpumpen har tidigare läckt och två av packningarna på den är bytta på firma för ca 2 år sen. Då läckte den diesel, men det slutade den göra då och har ej gjort sen dess.

Bränsleförbrukningen och avgaserna är som vanligt, det finns inga dieselspår under bilen, ingen lukt.

Nå, för att summera det hela - vad blir nästa steg i felsökningen? Var kommer luften in?
Förstås kan man misstänka dieselpumpen, men hur uppstår då luftbubblorna som går från bränslepumpen TILL dieselpumpen, och varför läcker den inte diesel?

Tacksam för alla råd och tips!

3 235 Inlägg
6 april 2008
#2
Hur länge har bilen gått?

Luftbubblor i bränsleslangarna är nog inte så farligt.
Min förra Golf diesel också hade luftbubblor, men ändå gick väl.

Har du bytt bränslefilter, glödstift?
Om den är svårstartad kan det bero på dålig glödning, eller igensatt filter.

Kanske själva pumpen som håller på att ge upp?
Senast redigerat av engolf (6 april 2008)


288 Inlägg
6 april 2008
#3
Har du bytt returslangarna från spridarna? Du har i princip undertryck i hela systemet, utom mellan pump o spridare.  Byt de slangar du inte bytt

2 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#4
Tack för tipsen!

Slangar från spridare tillbaka till dieselpumpen är bytta.
Glödstift är bytta.

Bränslefilter är inte bytt, ska försöka fixa det.

Själva bränslepumpen, kan den paja på detta vis tro? Nån som råkat ut för detta?

/Måns

3 235 Inlägg
6 april 2008
#5
Den lever ju inte evigt, nej.

Det vanligaste är nog packningarna i pumpen som går, men om du bytt de kan det vara något annat.
När byttes spridarna sist?


550 Inlägg
6 april 2008
#6
mtq skrev:
Rubriken beskriver väl rättså väl mitt problem. Har en gammal trotjänare som senaste åren blivit alltmer svårstartad och trött vid körning. Kan hoppa till någon gång under körning också, men sällan.

Mellan bränslepumpen och dieselpumpen går två genomskinliga plastslangar, och det syns stora luftbubblor i båda dessa, både till och från dieselpumpen. Under körning följer de den normala förväntade riktningen till dieselpumpen, och sen tillbaka.

När man stänger av motorn så vandrar luftbubblorna i båda slangarna baklänges tillbaka från diselpumpen mot bränslepumpen, jag förmodar att det är förklaringen till att bilen är så svårstartad - bränslepumpen får vid varje start tugga luft och pumpa fram bränsle.

Jag misstänkte läcka på kopparledningarna fram till bränslepumpen och bytte dem nu i helgen mot plastslangar, och de var upprostade och verkligen inte vackra, men tyvärr blev det ingen förbättring ändå.

Dieselpumpen har tidigare läckt och två av packningarna på den är bytta på firma för ca 2 år sen. Då läckte den diesel, men det slutade den göra då och har ej gjort sen dess.

Bränsleförbrukningen och avgaserna är som vanligt, det finns inga dieselspår under bilen, ingen lukt.

Nå, för att summera det hela - vad blir nästa steg i felsökningen? Var kommer luften in?
Förstås kan man misstänka dieselpumpen, men hur uppstår då luftbubblorna som går från bränslepumpen TILL dieselpumpen, och varför läcker den inte diesel?

Tacksam för alla råd och tips!
Det är vanligt att drevet på vevaxeln vrider sig. Ställ Svänghjulet på nollmarkeringen och kolla att kammen står rätt.

Om drevet vridigt sig så får man plocka av det och kolla att vevaxeln inte blivit ojämn på anliggningsytan. Ibland räcker det med ett nytt drev men den sista jag kollade där var veven skrot.

Där brukar vara bubblor i slangarna så det är inte onormalt.


11 Inlägg
13 april 2009
#7
om drevet vridit sig måste man ta bort det för att se det ? Jag har en audi 80 tdi -94 med ojämn tom gång och så rycker den när man åker med den har bytt pump men det blev ingen skilnad .


Sök