3597
Sök

Fråga angående Utställningsbilar och Sponsring.

631 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Tja,

Efter att ha varit på elmia för första gången, och sett alla idiotisk snygga bilar.. Så undrar jag lite enkelt hur folk faktiskt kom igång i början?

Spronring får man väl inte förrän man väl kommit igång på riktigt, och det är ju inte billigt direkt..

Frågar, för att jag på allvar ska börja fixa till bilen, och eventuellt på " skoj " börja ställa ut.. Men det lär ju ta ordentligt med tid .. 

Tacksam för tips !

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
12 april 2009
Jo jag undrar ungefär samma som dig, hur har just dom kommit så långt i "byggbranschen" ? Liksom, hur får man en sponsor från första början ? Om ingen vet vem jag är så är det ju ingen som vill sponsra.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

104 Inlägg
12 april 2009
Det vanligaste är ju att man känner folk, sedan finns det folk som känner folk osv wink

Men självklart är det det ett jätte plus om man har något att visa upp innan. Det är ju nästan ett måste idag att man måste börja någon stans. Det är sällan billigt även om du har sponsor. Personligen har jag slutat räkna hur mycket jag lagt.

Läste ett jätte bra citat för några år sedan i  Street extrem "-När man skall börja ett bygge, räkna ut på ett ungefär vad det kommer att kosta och vad det kommer att ta i tid. Ta sedan de du får fram och ta det X5 så får du fram vad det kommer kosta/ta i tid i verkligheten"

Mvh
/Peter

821 Inlägg
12 april 2009
Ha en bra plan på vad du ska göra, visa för företaget hur det går hela tiden (pokaler och jobb mm). Sätt ej upp något/några orealistiska mål. Och visa starkt intresse på varför just det företaget ska välja dig och inte "kalle 23 år" med en annan bil! Små saker som sen i slutändan kan bli något riktigt bra.

Samma sak har vi alla börjat någonstans!! Första 1-3 byggena kan vara helt taget ur egen plånbok, och alla får kanske inte full sponsring utan kanske 10-30%. men något är bättre än inget. Jag har inga förhoppningar till nästa säsong (2010) att få några fler sponsorer än SC Styling. Kanske något företag som hjälpt mig iår. Men det får man bara hoppas på. Sen när du har ett slutresultat du är nöjd över kan du alltid åka runt till företag och fråga till nästa säsong om dom är intresserade!

Tyskstuk
466 Inlägg
12 april 2009
Man läser ju titt som tät om folk som lagt ner sin själ i en bil och lagt ut hur mycket pengar som helst, och sedan har något företag lagt märke till han/hon på något evenemang och sett att "ojdå, den här personen kan verkligen bygga, I samband med hans bilar vill jag synas".

Finns ju stora risker för ett företag att sponsra "okända" personer då det kan bli att de syns i helt fel sammanhang.

Men som P_jonsson säger är väl Kontakter ett gyllene ord inom detta, men annars är det väl bara att jobba på och försöka synas och knyta kontakter, till slut så får någon syn på dig.

Det är väl ungefär som för idrottsstjärnor, ju bättre man är, ju bättre sponsonrer och ju mer pengar gör man;)
Senast redigerat av Rille_Pille (12 april 2009)

821 Inlägg
12 april 2009
sen har många företag krav tillbaka på dig. T ex att du måste ställa ut på säg 5 träffar. Vad vet jag. Dom vill inte att du sen bara ska glida på stan om du får sponsring.

OEM <3
6 957 Inlägg
12 april 2009
Lägger du fram:
- En bild, skiss på din idé
- Tidsplan
- Framför allt vad du skulle vilja ha sponsrat

Då är nog inget företag omöjligt?!

Man kan ju inte räkna med ett komplett lackerat kjolpaket, eller nya fälgar med däck.
Mer möjligt borde ju vara att man kanske får en front och rabatt på resterande delar
alt. att man får betala en liten symbolisk summa för en uppsättning fälgar (Då menar jag med 70-80% rabatt)

Mvh

OEM <3

1 062 Inlägg
12 april 2009
Mailade själv några företag ang billjud, men tydligen skall man vara ett "känt" namn, annars svarar de inte ens tydligen

"You Go, we go!"

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
12 april 2009
kommer så många "ge mig grejor" mail så man orkar inte svara på alla dåligt skrivna mail som företagare.
gör en ordentlig presentation med vad du vill göra med bilen, VAD du gjort innan, VAD företaget TJÄNAR på att sponsra/rabattera dig, VAR du kommer visa upp bilen och företagets produkter, HUR du kommer visa bilen och företagets produkter.

terazzi
12 april 2009
sir_daniel skrev:
gör en ordentlig presentation med vad du vill göra med bilen, VAD du gjort innan, VAD företaget TJÄNAR på att sponsra/rabattera dig, VAR du kommer visa upp bilen och företagets produkter, HUR du kommer visa bilen och företagets produkter.

Ja detta tjänar man en del på wink TACK elmia big_smile
Som kanske hjälpt mig med detta..
Mer information ger jag senare då jag köpt 200an smile hoppas bara saaben blir såld så wink

1 291 Inlägg
13 april 2009
TLO skrev:
Mailade själv några företag ang billjud, men tydligen skall man vara ett "känt" namn, annars svarar de inte ens tydligen

Det där är väl ändå inte att försöka ordentligt? Nu vet ju jag i och för sig inte hur din presentation såg ut men ett mail som första och kanske enda kontakt är inget vidare.
det som brukar fungera är att persoligen besöka en ev sponsor alternativt ringa och presentera dig själv och ditt projekt och lämna över (maila in om du ringt) en bra och utförlig skriftlig presentation. Göra gärna något speciellt så du sticker ut och bli ihåg kommen. Får du nu inte sponsring och men gärna vill ha det så besök företaget igen och visa att du gjort framsteg i projektet eller slutfört det och kanske börjat med ett nytt. VISA ATT DU ÄR DRIFTIG OCH SERIÖS.
Som sagt ringer du eller besöker företaget så blir du i alla fall inte totalt ignorerad.

712 Inlägg
13 april 2009
det är väl ganska svårt med o hitta sponsorer idag också när det är lågkonjunktur.
Företagen är väl lite mer försiktiga nu..

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

631 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Mjaha.. Jag var mest nyfiken, för man ser så många med idiotiskt snygga och styleade bilar.. Som är arbetslösa t.ex .. Och om man kan ha det " så bra " när man är arbetslös , så har vi det för bra i sverige smile 

Skämt åsido, Tack.. Det är inte så att jag ska springa efter sponsorer, utan mer nyfiken på hur folk har börjat.. Från första början.

104 Inlägg
13 april 2009
Kan ju vara så oxå att dom byggde upp bilen innan dom vart arbetslösa wink

Men att bli hel sponsrad låter roligare än vad det är T.ex:

Kalle 20år köper en turbo pärla som han vill trimma skiten ur/bygga ljud i som motsvarar ett litet diskotek i GBGs innerstad, men han har inte så mycket pengar....

Kalle får tag i ljud AB som sponsrar han fullt och allt är frid och fröjd. Kalle börjar bygga ljudet som han fått och är jätte nöjd, och under sommarens gång åker han på mässor som ljud AB har sagt åt honom att göra.
Men en dag så är kalle JÄTTE sjuk och kan inte röra sig ur sängen. Då ringer ljud AB och säger att han skall vara i STHLM nästa dag: Men kalle berättar att han är jätte sjuk och kan inte, då säger ljud AB lös problemet bilen skall vara där...

Vad försöker jag nu säga med detta luddiga medelande? att jag druckit för mycket kaffe? eller finns det baksidor med det hela oxå? Svar:

Ja! att bli sponsrad är helt ok men vad många inte tänker på är att ett företag bedriver ingen välgörenhet dom har satsat  pengar på dig, och då vill dom ha utdelning på det.

Jag t.ex. har tagit ledigt från jobbet nu i helgen för att bilen måste vara på elmia. ibland kommer det en hel del gilla läget saker med att vara sponsrad oxå.

631 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
P_Jonsson skrev:
Kan ju vara så oxå att dom byggde upp bilen innan dom vart arbetslösa wink

Men att bli hel sponsrad låter roligare än vad det är T.ex:

Kalle 20år köper en turbo pärla som han vill trimma skiten ur/bygga ljud i som motsvarar ett litet diskotek i GBGs innerstad, men han har inte så mycket pengar....

Kalle får tag i ljud AB som sponsrar han fullt och allt är frid och fröjd. Kalle börjar bygga ljudet som han fått och är jätte nöjd, och under sommarens gång åker han på mässor som ljud AB har sagt åt honom att göra.
Men en dag så är kalle JÄTTE sjuk och kan inte röra sig ur sängen. Då ringer ljud AB och säger att han skall vara i STHLM nästa dag: Men kalle berättar att han är jätte sjuk och kan inte, då säger ljud AB lös problemet bilen skall vara där...

Vad försöker jag nu säga med detta luddiga medelande? att jag druckit för mycket kaffe? eller finns det baksidor med det hela oxå? Svar:

Ja! att bli sponsrad är helt ok men vad många inte tänker på är att ett företag bedriver ingen välgörenhet dom har satsat  pengar på dig, och då vill dom ha utdelning på det.

Jag t.ex. har tagit ledigt från jobbet nu i helgen för att bilen måste vara på elmia. ibland kommer det en hel del gilla läget saker med att vara sponsrad oxå.

Naturligtvis, men det förstår väl alla som är åtminstånde halvt seriösa med att ställa ut osv? smile

1 634 Inlägg
13 april 2009
P_Jonsson skrev:

Knappast så troligt att man får en dags förvarning wink Inget företag som kan räkna med det.

Men det är även lätt att glömma alla kostnader runt omkring, tex, hotellvistelser, ta ledigt ifrån jobbet för att hinna bygga eller för att åka iväg på utställningar, och framförallt byggmaterial, verktyg osv osv.

Numera Saab 9-5 Aero -00

104 Inlägg
13 april 2009
andreas_gbg_: nu tog jag ju bara ett scenario ur tomma intet wink men vad jag försökte få fram är att ett företag kan begära ganska mycket tillbaka om dom ger sponsring. En polare fick just 1dag på sig att åka från gotland till stockholm från en träff till en annan.

Om han var med eller ej spelade mindre roll men bilen skulle vara där punkt.

Sök