3603
Sök

M46 + m47 =?

4 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#1
Hej,

har hört några historier om folk som tagit OD-klumpen från m46:an och satt den på m47:an och på så sätt fått en sexväxlad låda. Är det någon som vet hur det funkar, är det enkelt eller mycket krångel? Tackam för svar.

MVH Jonas

335 Inlägg
15 april 2009
#2
mycket krångel är de nog, måste korta kardan och sen vet ja inte riktigt hur man ska få oljan att stanna kvar i klumpen.... hade funderingar på de förut men ångrade mig rätt så fort


Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
15 april 2009
#3
Hade ritningar på de där förut ska luska fram dom så ska ja pma dig om en länk var inne på samma spår ja me i en gammal volvo ja hade tongue

tjooolihoo

Egen företagare
864 Inlägg
15 april 2009
#4
tror inte detta är nån ide, för od har ju typ samma utväxling som 5an på m47, så på så sätt blir det ingen större skillnad om man bygger ihop det, onödigt mycke krångel, sen finns 2 olika od lådor, en som motsvarar 5 och en som var som en halv växel bara, tror de tidiga lådorna var så.
Så skulle man sätta den med halv växel pålådan får man en lägre växel än 5a.
Tror ni fattar hur jag menar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 april 2009
#5
snurbo_diesel skrev:
tror inte detta är nån ide, för od har ju typ samma utväxling som 5an på m47, så på så sätt blir det ingen större skillnad om man bygger ihop det, onödigt mycke krångel, sen finns 2 olika od lådor, en som motsvarar 5 och en som var som en halv växel bara, tror de tidiga lådorna var så.
Så skulle man sätta den med halv växel pålådan får man en lägre växel än 5a.
Tror ni fattar hur jag menar.

Vet inte hur det funkar men polaren med en 940 4petad med od snackade om att man kunde koppla förbi något och på så sätt få od på samtliga fyra växar 4x2= 8 växlar.

Så nog borde det funka allt. Spinn vidare för det kan nog bli häftigt iaf för de mest inbitna volvojockarna smile

Rock'n Roll

Egen företagare
864 Inlägg
15 april 2009
#6
TenZer skrev:
snurbo_diesel skrev:
tror inte detta är nån ide, för od har ju typ samma utväxling som 5an på m47, så på så sätt blir det ingen större skillnad om man bygger ihop det, onödigt mycke krångel, sen finns 2 olika od lådor, en som motsvarar 5 och en som var som en halv växel bara, tror de tidiga lådorna var så.
Så skulle man sätta den med halv växel pålådan får man en lägre växel än 5a.
Tror ni fattar hur jag menar.

Vet inte hur det funkar men polaren med en 940 4petad med od snackade om att man kunde koppla förbi något och på så sätt få od på samtliga fyra växar 4x2= 8 växlar.

Så nog borde det funka allt. Spinn vidare för det kan nog bli häftigt iaf för de mest inbitna volvojockarna smile

ja dett går, bara att koppla förbi reläet eller om det räcker med att ta ur det. hade så på en a-traktor en gång, od på alla växlar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 758 Inlägg
15 april 2009
#7
OD på alla växlarna är ingen bra idé eftersom den inte klarar av momentet som blir på de lägre växlarna... Förr eller senare går ODn sönder!

Angående OD på M47 så har det diskuterats tidigare, testa att söka.
Ingenting är ju omöjligt (nästan iaf) men frågan är om det är värt besväret. En "adapterlåda" mellan M47an och ODn ska väl vara rätt enkelt att fixa, största kruxet är väl oljan. M47 har inga förberedda kanaler för att leverera olja till ODn. Går självklart att ordna, men det är ju lite pyssel! Sen tillkommer (antagligen) kortad kardan och lite annat pyssel.

4 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#8
Tack så mycket för alla svar, tror detta kan bli ett intressant projekt. Hittar du länken Torger så tar jag tacksamt emot den smile


Sök