3303
Sök

Koppla in slutsteg i hemmet?

237 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Tjena!

Har hört att man kan koppla in slutsteg i hemmet, men hur?
Går det att koppla in ett slutsteg till en hemma förstärkare, och sen koppla slutsteget till baslåda, blir det som att ha en "Aktiv baslåda" då?
Eller funkar det i huvud taget, om någon har testat koppla till en hemma förstärkare, hur har ni kopplat? måste man ha batteri eller finns det 12v adapter att koppla in?
/ lukas

Abaaaaaaaaa

2 914 Inlägg
13 april 2009
nja tror du tänker på att ha ett "bilslutsteg" är lättast om du har en förstärkare.
jag har en förstärkare och det funka finfint tongue
det är inga värsting men matar på så det skakar i glasen med 8" tongue
vet inte hur du ska göra med ett bilslutsteg.

34 Inlägg
13 april 2009
Testade att koppla in en 8" GAS bas med ett slutsteg till ett gamalt nätagg, följde denna "how to" : http://www.youtube.com/watch?v=c3tlFxO1stU

Dunkade rätt fint då det vart klart smile

237 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Dawo_ skrev:
Testade att koppla in en 8" GAS bas med ett slutsteg till ett gamalt nätagg, följde denna "how to" : http://www.youtube.com/watch?v=c3tlFxO1stU

Dunkade rätt fint då det vart klart smile

Okej, så man kan alltså göra som han på filmen, men att man tar ett bil bateri istället för en sån adapter?

Abaaaaaaaaa

Bas älskare
716 Inlägg
13 april 2009
räcker med att koppla baslådan till en sterio förstärkare så blir det bra tryck, har hört många som gjort det.

237 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Testade koppla in slutsteg förut, funka ju fint. Men nu undrar jag vart man kan köpa adapter som ger 12v, eller finns det äns att köpa, för det är jobbigt att ladda batteriet hela tiden. vart kan man köpa?

Abaaaaaaaaa

2 337 Inlägg
13 april 2009
Mr-karlzzon skrev:
Testade koppla in slutsteg förut, funka ju fint. Men nu undrar jag vart man kan köpa adapter som ger 12v, eller finns det äns att köpa, för det är jobbigt att ladda batteriet hela tiden. vart kan man köpa?

http://www.teknikmagasinet.se/

Batterier -> Nätadapter

Telge Drifting Team
602 Inlägg
13 april 2009
om ni kopplar slutsteg till nätagg, tänk lite på hur mycket ni krämar på då, med tanke på kabel areor så att ni inte bränner upp nått.

Mekaniker
212 Inlägg
13 april 2009
Jag hade ett bilbatteri som var kopplat till steget och sen en laddare som satt på batteriet hela tiden och de funkade väldigt bra=)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 april 2009
Om du ska ha ett nätagg stort nog att driva ett slutsteg så kostar det en hel del, räkna med samma summor som för ett Biltema batteri.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

237 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
okej, men går det att koppla slutsteg till datorn direkt, eller kan jag förstöra datorn. fattar ju inte hur man kopplar till bara en hemma förstärkare.

Abaaaaaaaaa

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 april 2009
Ja det kan du, bara att köra en kabel som gör om 3,5mm pluggen i datorn till RCA uttagen på steget. Men fortfarande så måste du ha ström till steget. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 665 Inlägg
14 april 2009
Nätadapter från teknikmagasinet kan du nog glömma om du inte hittar någon som lämnar 20ampere.

Det finns så klart att köpa men räkna med runt 1000kr o uppåt. moelektronik har...
(det finns hemmabio förstärkare från ca1500kr) hifikit o ljudia har...

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 Inlägg
14 april 2009
Jag har två bilbasar på rummet till en vanlig hemmaförstärkare det funkar fint, men jag har byggt ett par egna delningsfilter till dom. (Det är inte bra för bashögtalare att spela diskantljuden)smile

237 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Så jag kan inte använda 12v adapter från teknikmagasinet, varför?

Abaaaaaaaaa

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2009
Därför att det som dom har lämnar 3A, vilket är lite väl klent om du ska driva ett slutsteg inomhus. Du kommer helt enkelt ha sönder det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

908 Inlägg
1 785 Inlägg
17 april 2009
Mr-karlzzon skrev:
Tjena!

Har hört att man kan koppla in slutsteg i hemmet, men hur?
Går det att koppla in ett slutsteg till en hemma förstärkare, och sen koppla slutsteget till baslåda, blir det som att ha en "Aktiv baslåda" då?
Eller funkar det i huvud taget, om någon har testat koppla till en hemma förstärkare, hur har ni kopplat? måste man ha batteri eller finns det 12v adapter att koppla in?
/ lukas

Vad är det för slutsteg du har tänkt driva?

De flesta steg drar över 10amp redan när du startat steget utan att spela med det. Alltså på tomgång. Du behöver i så fall ett stabiliserat nätaggregat på minimum 10amp. Troligen behöver du ett på 20-30amp redan med ett litet steg.

Det vore därför en bättre idé att ha ett eller ett par bilbatteri och en laddare att ladda undertiden du inte spelar.

Vet du någon som kan bygga en nätdel med stabiliserad spänning så blir det absolut bäst. Då kan du också passa på att mata steget med 16volt eller upp till 18volt om steget klarar det. Det går tyvärr inte att bara ta en transformator och koppla till eftersom steget vill ha en fin och jämn likspänning.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
17 april 2009
dbjanoz skrev:
De flesta steg drar över 10amp redan när du startat steget utan att spela med det. Alltså på tomgång.

Nu har jag inte kollat upp en massa steg från olika tillverkare (det är dessutom inte alltför många som anger tomgångsströmmen heller) men när det gäller exempelvis DLS:s alla steg så är 2 A den högsta strömmen som något av deras steg drar på tomgång enligt info.

10 A i tomgångsström låter lite väl mycket enligt mig. Möjligen ett steg i klass A, men inte i klass AB eller D. smile

Sök