3241
Sök

För högt HC-värde på Ford Mondeo -97

1 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#1
Besiktigade min gamla Ford Mondeo -97 idag.

CO-värdet 0.4 (max 0.5)
HC-värdet var 286 (max-vädre 100)
CO2500-värdet 0.0 (max 0.3)
LAMBDA-värdet 1.01 (max 0.95-1.09)

Mao för högt HC-värde.

Några förslag om vad som är fel?

Bytte kat 2006,
Olja, luft o oljefilter, tändstift ca 1 år sedan.

Bilälskare
46 Inlägg
9 april 2009
#2
För högt HC-värde innebär oförbränd bensin i avgassystemet, det kan om du har tur åtgärdas med olja och stiftbyte, i värsta fall katalysator. Det billigaste alternativet är att just innan bes köra på 5000 varv i 10 minuter för att bränna ut all skit ur systemet, vet en som måste göra så varje år för att den ska gå igenom och det fungerar, men det är ju lite av en chansning. Har själv samma problem som du så jag ska prova så en gång
Senast redigerat av Upnorth (9 april 2009)

Kör före du så väntar jag där framme!

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
9 april 2009
#3
Dessutom kan ett oljebyte göra susen ! Kan bli mycket oförbränd soppa där över vintern .

Schipperke rules !

54 Inlägg
9 april 2009
#4
mamma-mu skrev:
Besiktigade min gamla Ford Mondeo -97 idag.

CO-värdet 0.4 (max 0.5)
HC-värdet var 286 (max-vädre 100)
CO2500-värdet 0.0 (max 0.3)
LAMBDA-värdet 1.01 (max 0.95-1.09)

Mao för högt HC-värde.

Några förslag om vad som är fel?

Bytte kat 2006,
Olja, luft o oljefilter, tändstift ca 1 år sedan.

Jag fick ett tips av besiktningsmannen när jag fick 97 i HC-värde med svärmors Mondeo. Det var att innan besiktning byta det du gjorde för ett år sedan.
Han sa även att de motorerna inte var byggda för att hålla för "evigt".


309 Inlägg
10 april 2009
#5
Kan även vara dina ventiltätningar som har fått kaffet.. Men det får vi inte hoppas på. Prova det enklare och billigare lösningarna till att börja med och återkom ifall det inte skulle lösa sig..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

6 Inlägg
18 april 2009
#6
jag har hört läst här på forumet att man bör ha så låg oljenivå som möjligt för att minska hc-värdena om de är för höga. finns det någon som kan kommentera påståendet?

371 Inlägg
19 april 2009
#7
En fråga. Går motorn bra? dvs rent och snyggt på tomgång osv. Kan vara ett tänd relaterat problem, tex en tändkabel eller liknade..


* Klåpare
1 718 Inlägg
19 april 2009
#8
Oljeavskiljaren till vevhusventilationen kan vara dålig.
Har du bara avgasvärden att ombesikta (man vill ju inte att bes.mannen ska titta under huven och se att man har öppen vevhusventilation) så kan du dra ut den grövre vevhusventilationsslangen från luftburken och den tunnare från oljeavskiljaren som går in i insugningsgrenröret.
   Går bilen igenom då så har du ju ett år på dig att åtgärda avskiljaren. För att få bort den för kontroll, rengöring eller byte, så måste man först tappa ur kylsystemet och skruva bort avgasgrenröret...

EVAP-systemet (bränsletanksventilation med tillhörande kolfilter) ger fina HC om det fungerar dåligt. Men det brukar även ge hackig gång och tomgång, även motorstopp i vissa fall, så om bilen går bra i övrigt så får det antas fungera.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

6 Inlägg
19 april 2009
#9
Bilen (passat 88, 1,6 lit, automatchoke) går bra för övrigt, den har startat utan problem hela vintern. Den drar ca 0,75 liter/mil blandad körning. Nu har jag sett att tändstiften var sotiga så jag har bytt dem, dessutom har jag gjort oljebyte. Det är bara avgasvärdena som ska ombesiktigas så det där med slangarna för vevhusventilationen kan vara värt att pröva. Hur fungerar egentligen en oljaeavskiljare?

Random Hero
4 047 Inlägg
19 april 2009
#10
kör bilen mkt varmare nästa gång bara så ska du se att värdet sjunker

Dog food lid. Backwards

6 Inlägg
22 april 2009
#11
Nu är bilen (Passat 88 med oreglerad katalysator) igenom besiktningen! Värdena

CO          0,0
CO 2500  0,1
HC          001
Lambda   103

För den intresserade kommer en sammanställning av det jag gjorde efter första besiktningen:

Ny olja och oljefilter (det var verkligen dags)
Nytt luftfilter (det gamla ganska smutsigt)
Nya tändstifft (de gamla var sotiga)
ca 25 % E85 i tanken
en hel del körning i 80 km/h på treans växel under två veckor

Igenom besiktningen, allt bra, men lambdavärdet på gränsen. vad kan man göra åt det till nästa år?


Sök