3169
Sök

Körde precis för fort i usa..

12 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Hej gott folk!

Som sagt, är i usa kalifornien just nu och blev tidigare idag stoppad av highway patrol. Körde i 92mph på en 65mph väg. Väldigt dumt jag vet men det var mitt ute i öknen och trafiken var minimal så kunde inte låta bli att dra på lite..

Jag åkte på en böter på "några hundra dollar". Domaren kommer bestämma hur mycket det blir exakt, jag är inte straffad tidigare så det skulle väga in. Amerikanska domstolen kommer kontakta den svenska domstolen sa han och jag kommer få hem ett brev om 4-5 veckor där det står hur jag ska betala. Min fråga är dock - kommer jag att bli av med mitt körkort nu när svenska domstolen ser att jag låg över sveriges maximala gräns för körkortet?

92mph är 148kmh på en 65mph (105kmh) väg. Polisen tog INTE mitt körkort och jag fick köra vidare om jag ville. Vad är gränsen för att bli av med kortet i usa (någon som vet det)?

Det stod även att jag skulle vara på plats i domstol den 3e augusti i kalifornien, men han sa aldrig någonting om det. Det är ju helt orimligt när det bara gäller fortkörning väl?

Sjukt tacksam för svar av någon som vet.

//Tomas

In Italy, no one grows up wanting to be a train driver

218 Inlägg
15 april 2009
smoodieboodie skrev:
Hej gott folk!

Som sagt, är i usa kalifornien just nu och blev tidigare idag stoppad av highway patrol. Körde i 92mph på en 65mph väg. Väldigt dumt jag vet men det var mitt ute i öknen och trafiken var minimal så kunde inte låta bli att dra på lite..

Jag åkte på en böter på "några hundra dollar". Domaren kommer bestämma hur mycket det blir exakt, jag är inte straffad tidigare så det skulle väga in. Amerikanska domstolen kommer kontakta den svenska domstolen sa han och jag kommer få hem ett brev om 4-5 veckor där det står hur jag ska betala. Min fråga är dock - kommer jag att bli av med mitt körkort nu när svenska domstolen ser att jag låg över sveriges maximala gräns för körkortet?

92mph är 148kmh på en 65mph (105kmh) väg. Polisen tog INTE mitt körkort och jag fick köra vidare om jag ville. Vad är gränsen för att bli av med kortet i usa (någon som vet det)?

Det stod även att jag skulle vara på plats i domstol den 3e augusti i kalifornien, men han sa aldrig någonting om det. Det är ju helt orimligt när det bara gäller fortkörning väl?

Sjukt tacksam för svar av någon som vet.

//Tomas

ta kontakt med polisen eller usas mot. till vägverket angående dina frågor tycker jag så du får korekta uppgifter.

Driver
2 111 Inlägg
15 april 2009
å andra sidan så gäller deras lagar där, sveriges lagar i svea rike. Så att du skulle bli av med lappen pga att du hade blivit det här känns orimligt.

Skulle kollat upp detdär med 3 augusti noga om jag vore du. Verkar kunna vara kinkigt med just den biten...

Lycka till! o kör lite långsammare nu wink. Ta gärna bilder på fräcka bilar o lägg upp sen smile Lite OT men tongue

Lycka till! smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

3 121 Inlägg
15 april 2009
Ta kontakt med svenska konsulatet / ambassadeni USA och fråga dem om du behöver infinna dig i domstolen och om de kanske kan förhandla fram ett tidigare datum eller en annan lösning...
Senast redigerat av viccoA (15 april 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
15 april 2009
Första flyget hem och nästa gång åker du till Brasilien istället. tongue

DMV, Deras Vägverket
Svenska Generalkonsulatet Los Angeles

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 001 Inlägg
15 april 2009
Du får nog kontakta svenska konsulatet, kan vara lite kämpigt det där, du behöver troligtvis även kontakta en advokat, en släkting till mig blev tagen med en öppnad öl på en gata och det var ett j*vla hallå och advokater & skit inblandat innan hon blev frisläppt.
Se till att hålla dig i skinnet nu bara för dom är stenhårda på upprepade förseelser.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

11 Inlägg
16 april 2009
pa boten finns ett telefonnummer till domstolen som har hand om ditt fall. ring o fraga... dom flesta myndigheter ar trevliga o hjalpsamma.
om du vill bestrida beslutet kan du infinna dig pa domstolen 3e aug.
jag akte pa 95 pa 65 for nat ar sen.. kostade mej bara 280 dollar inklusive trafikskola.

olika countyn har olika regler, men oftast klarar man sej bra pa att vara riktigt trevlig, tilltala potatisen med sir, samt bryta grovt pa svenska o visa svenska korkortet smile

mvh daniel, (bott i ca i tre ar)

12 086 Inlägg
16 april 2009
Orka betala en bot man fått på andra sidan jordklotet tongue
De är la bara skita it, vad ska dom göra?
Så gör ju alla chaffisar som kör för fort och bryter mot svenska regler.

11 Inlägg
16 april 2009
usa vill ju ha koll pa allt o alla sa det skulle inte forvana mej om dom kan hindra dej fran att komma tillbaks om du inte skulle betala.

2 911 Inlägg
16 april 2009
Ptja, du kan bli nekad inresa i X antal år, vanligast 1-3 år, sen ligger du kvar i deras register på olika tid beroende vilket stat.
Om du åker tillbaka när inresespärren är borta och polisen gör en rutinkoll efter vägen och ser dina obetalda böter nyper dom dig direkt och du lär åka på böterna + ränta + borgen för att inte få sova på träbänk och gifta dig på natten med en 2 meters rappare från illinois tongue

USA kan inte överlåta ett trafikbrott till svensk domstol, dom kan däremot skicka påminnelser med ränta och avgifter till dig i sverige (inte heller det hamnar hos kfm eller inkasso utan bara brev med högre summa varje gång de kommer).

Edit: Nej, du tappar inte körkortet, samarbetet kring detta är bara inom de nordiska länderna och till viss del EU (funkar inte alltid)
Med reservation för att något ändrats senaste månaderna vilket jag har svårt att tro.
Senast redigerat av Decibel (16 april 2009)

12 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Okej, tack alla för svaren! Mår lite bättre nu. Kontaktade svenska konsulatet och dom hänvisade mig vidare till domstolen som har hand om mitt ärende här i kalifornien. Ska ringa dom imorn och se vad vi kan komma fram till. Tänker banne mig inte åka till usa i augusti igen för en jekla skitböter.

37 Inlägg
18 april 2009
jobbig situation:S

Välte Ovanligt Lätt Vid Omkörning;)

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
18 april 2009
smoodieboodie skrev:
Okej, tack alla för svaren! Mår lite bättre nu. Kontaktade svenska konsulatet och dom hänvisade mig vidare till domstolen som har hand om mitt ärende här i kalifornien. Ska ringa dom imorn och se vad vi kan komma fram till. Tänker banne mig inte åka till usa i augusti igen för en jekla skitböter.

Bara nyfiken.. vad va de för bil du körde? tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

12 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Jag kommer slippa åka till domstolen tack och lov. Det är bara att betala boten när den kommer hem på posten. På fredag vet jag hur mycket den kommer bli på.

HyperSonica: Jag åkte en Mercury Grand Marquis LS V8 '08, riktigt slagskepp haha big_smile

Avstängd
126 Inlägg
21 april 2009
jäkla busunge asså

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 april 2009
Det verkar som deltagarna i Gumball Rallyt får behålla korten i alla fall, men det är svårt och säga säkert förstås. Hoppas du får behålla lappen och boten blir mänsklig! smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
22 april 2009
Okej.. En sådanhär? smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/63497/633956_suvckm.jpg
Mercury Grand Marquis LS V8 '08

Sump Runk Rätt O Slätt!

12 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Exakt en sådan! Haha big_smile. Bra där!

Sök