_oxygene_ skrev:
I dagens lacker så finns det redan klarlack i färgen.. Men det är alltid bra att lägga på nåra extra lager klarlack iaf på fronten av bilen då det håller bättre för stenskott.. men tänk på att färgen kan shifta nyans om du lägger på klarlack.
Va???
Det finns 2 olika sorters lacker som man använder på bilar. Den ena är den med lösningsmedel som har funnits "jätte länge". Inom dem lösningsmedels baserade färgerna finns det två varianter.
Den ena, den solida, blandar man med härdare och förtunning när man ska måla. Man målar i regel 2 lager och låter det torka.. när den har torkat så är den blank och fin. Den andra, kallas för bas, den blandar man med förtunning bara. När den färgen har torkat så blir färgen matt. När färgen har blivit matt då är det dags att lägga på klarlacken. Klarlacken består av klarlack, härdare och förtunning. Att lägga 2 lager bas och 2 lager klarlack brukar räcka.
Flera lager klarlack skyddar inte mot stenskott. Visst, hinkar du på 10 lager klarlack så kanske inte stenen lyckas ta sig ända ner till plåten med rost blämmor som följd men vill man ha något som helst skydd så brukar man på vissa stötfångare (speciellt) ha i mjukmedel i lacken.. av olika anledningar. Enda sättet att egentligen skydda huven emot stenskott är med hjälp av speciella huvskydd som man kan se på en del bilar i USA.
Det som skulle kunna skifta i nyans ang. klarlack är om det är på en äldre bil som har blivit målad med en solid färg tidigare. Men det beror oftast inte på klarlacken utan att färgen som sitter på bilen i övrigt har blivit matt/sliten. Och på en Golf IV är det GARANTERAT klarlack från fabrik.. så det behöver du inte vara orolig för, BOT.
From 1 januari -07 så måste alla lacker som används inom billackering vara vattenbaserade. Det innebär att då kommer ALLA lacker att lackas MED klarlack. Just nu håller lackerar verkstäderna i Sverige på och byter system, från lösningsmedels baserat till vatten baserat. Det gör man av hänsyn till miljön.. typ EU krav alltså. I England har man kört med vattenbaserade färger i snart 5 år. Övriga EU håller precis som vi i Sverige på att byta.
Nackdelen för hemma fixaren är att det blir svårare för dem att måla hemma i garaget då det tar betydligt längre tid för en vatten baserad färg att torka om man jämför med en lösningsmedel baserad. Sedan använder vi oss av en annan spruta som är lite dyrare och som ännu inte finns att köpa på Biltema odyl. (tror jag). Färgen blir dyrare och dem nya lackerna är känsligare för fett fläckar och annat smuts på ytorna som ska lackeras. Det blir med andra ord viktigare att ytan som ska målas är riktigt rengjord med rätt rengörings vätskor.. som naturligtvis färgbolagen säljer, därifrån alla färg också kommer. Det blir som sagt svårare att måla i hobby syfte.