3662
Sök

Skarva plus och minuskablarna till batteriet? Mer frågor...

205 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#1
Jag vill och behöver byta ut batteripolskorna till batteriet på min V70 men när jag tittade på detta igår så går det inte bara å klippa av å sätta på nya för då blir dem på tok för korta och nås inte fram till polerna.
Så vad jag behöver göra är att skarva alla kablarna med ca 150mm.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Vill få det riktigt gjort. Var inne på en Bilelsfirma men han hade inget som kunde göra detta. Han skickade mig till Mekonomen men dem har inget heller.

Tips?
Senast redigerat av timebandit (21 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

4 005 Inlägg
6 april 2009
#2
timebandit skrev:
Jag vill och behöver byta ut batteripolskorna till batteriet på min V70 men när jag tittade på detta igår så går det inte bara å klippa av å sätta på nya för då blir dem på tok för korta och nås inte fram till polerna.
Så vad jag behöver göra är att skarva alla kablarna med ca 150mm.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Vill få det riktigt gjort. Var inne på en Bilelsfirma men han hade inget som kunde göra detta. Han skickade mig till Mekonomen men dem har inget heller.

Tips?

Du ska heeeelst inte skarva från generator till batteri. Dra helt ny kabel istället ändå om det är rätt omständigt och trångt.


205 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#3
Varför inte skarva? Det blir för jäkla mycket jobb å dra om nya kablar från generator till startmotor till batteri.
Måste finnas BRA alternativ för att kunna skarva?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Elektriker
109 Inlägg
6 april 2009
#4
Kör in på  en lokal elfirma, de bör kunna skarva grova kablar med kabelskor ock krympslang.


279 Inlägg
6 april 2009
#5
Ja det spelar ingen roll om du skarvar dom, bara du gör det bra och säkert. Finns miljoner saker du kan köpa för att skarva. Titta in hos en elfirma som "P_H" säger så kanske dom kan hjälpa dig eller sälja saker du kan skarva med.


205 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#6
Har nu kollat upp detta med startmotorn och generatorn... Det är nog inte så farligt att byta kablarna, dock får man fästa dem med buntband eller dyligt runt andra kablar för orginalkablarna går i olika höljen osv.

Lade märke till att det är 21 eller 25 mm2 kabel från generatorn till startmotorn och samma från startmotorn till batteriet.
Räcker det verkligen med 21-25mm2 eller bör jag gå upp till iaf 33mm2 eller nått?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

7 275 Inlägg
11 april 2009
#7
Större är aldrig fel, speciellt om du har saker som drar mycket ström inne i bilen.
Själv kör jag 21mm² till starten och 50mm² till generatorn.


21 761 Inlägg
11 april 2009
#8
Det teoretiska spänningsfallet för 1 m lång 21 mm2 kabel vid 100 A är ca 0,08 V. Det innebär att en sån kabelarea egentligen räcker till från generator till startmotorn, om kabellängden inte är flera meter alltså. Men, som Brains skriver, större är förstås aldrig fel. smile

I såna här fall så är det klämningen av kabelskor och kontaktytorna som är mest avgörande för om spänningsfall ska kunna undvikas, inte kabelarean i sig själv.
Senast redigerat av Drönirettab (11 april 2009)

205 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#9
Nu är 50mm2 kabel inhandlad till plus och minus. Nu har jag ytterligare ett beskymmer.
Det går ju inte dra dem nya kablarna i orginalskydden utan jag får försöka skaffa nån flexslang eller dyligt.
Vet ni vart man kan hitta sådant till bra pris alternativt om det finns annat bra å skydda kablarna med?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

205 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#10
Swedenrockers skrev:
Kolla på Mekonomens hemsida, sök på Systoflex och lightflex.

Tack som fan för det!! Hoppas det är pris per meter sedan för då är helgen räddad!

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

205 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#11
Har nu bytt ut kabeln mellan startmotorn och batteriet. Kan inte påstå att det var så smidigt att dra en 50mm2 kabel där men det gick tillslut. Skar dessutom av mig en bit av tummen så sambon fick komma ner med lite bandage m.m smile
Skall försöka byta generatorkabeln ikväll men har en fundering... Är det någon fördel/nackdel att dra en extra 21mm2 kabel mellan generator och startmotor istället för att bara ha 1st 50mm2 kabel? Dem mindre kablarna är mer böjbara å lätthanterliga smile

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Byggare Behm
562 Inlägg
21 april 2009
#12
Som sagt, på så korta längder är skillnaden nästan obetydlig mellan 21 och 50 eller dubbla 21.
Men skulle du någon gång flytta batteriet till skuffen så är dina tankar helt rätt.

Man ska , i elsystem där det krävs många Amp, t.ex till startmotorn , alltid undvika skarvar så långt det är möjligt.  Det blir onödiga spänningsfall.

En sak som är bra att skarva med om man måste är sk skarvblock, guldpläterade anslutningar.
Kanon till förgrening av ström till flera slutsteg m.m  Biltema, BRL m.fl har..

Blev mycket förvånad av att Bilel-firman du var in på inte hade sådana, det borde dom ha.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

205 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#13
Ja, jag blev också väldigt förvånad när han sa att han inte ens hade skarvhylsor eller dyligt. Men jag har släppt hela idén med att skarva, känns som att det blir ett bättre jobb att dra nya kablar istället.
Däremot ser det ut som att jag måste skarva jordkablarna tyvärr för att kunna byta polsko. Dem e så ruggigt korta och man ser kardalerna på kabeln vid batteripolskon, dvs att den börjat dra sig ut från skon.

Då jag har ca 0.4V i spänningsfall någonstans mellan generator/batteri så valde jag att förbättra kablarna då jag har bilstereo som vill ha mycket ström.
Att ha 0.3 till 0.4 i spänningsfall redan innan batteriet samt den ca 5.5-6 meter långa kabeln till bagagen till slutsteget så antar jag att det närmar sig ca 0.7 till 1.0V i spänningsfall. Det är ju inte så bra...

Men nu när jag skall gå på generatorkabeln, är det bättre att bara ha 1st 50mm2 kabel från generator till startmotorn än 2st 21mm2 kablar från generatorn till startmotorn? Blir det mer förlust om man har 2 kablar istället för 1 kabel?
Senast redigerat av timebandit (21 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
21 april 2009
#14
När man har flera kablar som ska leda samma väg, då sätter man ofta kabelskorna ovanpå varandra. Sånt gör att risken för glapp är större än med bara en kabelsko, det är min åsikt åtminstone. Om det går att få bra kontaktyta med en 50 mm2 kabelsko på generatorn så tycker jag att det är bättre med en enda 50 mm2 kabel än 2 st 21 mm2 kablar. smile

Andra har kanske avvikande åsikt, vi får väl se.

0,4 V spänningsfall mellan generator och batteri är ju inte så bra, speciellt inte om det är med "normal" belastning (dvs bara halvljuset och kanske fläkten på låg fart). Då kan det bli större förlust när man slår på flera strömförbrukare. Dessa tiondelar i laddspänning kan faktiskt vara skillnaden mellan att ha ganska bra laddat batteri eller bara halvladdat batteri, speciellt vid kortkörningar.

205 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
När man har flera kablar som ska leda samma väg, då sätter man ofta kabelskorna ovanpå varandra. Sånt gör att risken för glapp är större än med bara en kabelsko, det är min åsikt åtminstone. Om det går att få bra kontaktyta med en 50 mm2 kabelsko på generatorn så tycker jag att det är bättre med en enda 50 mm2 kabel än 2 st 21 mm2 kablar. smile

Andra har kanske avvikande åsikt, vi får väl se.

0,4 V spänningsfall mellan generator och batteri är ju inte så bra, speciellt inte om det är med "normal" belastning (dvs bara halvljuset och kanske fläkten på låg fart). Då kan det bli större förlust när man slår på flera strömförbrukare. Dessa tiondelar i laddspänning kan faktiskt vara skillnaden mellan att ha ganska bra laddat batteri eller bara halvladdat batteri, speciellt vid kortkörningar.

Varför jag undrade med 2 kablar var för att jag ville spara orginalkabeln och ha den nya och gammla på samtidigt.
Är nu klar i garaget med generatatorkabelbytet... Det var MYCKET jobbigare än vad jag först trodde. Tyvärr gick det inte med en 50mm2 kabel då den knappt går att böja efter man har krympslang på. Det blev en ca 35mm2 kabel från generatorn till startmotorn.
Hade MYCKET problem å få det som jag ville så i slutändan blev det en kabel från generatorn till startmotorn på 35mm2.
Sedan en 50mm2 kabel från startmotorn till batteriet. Bilens orginalkablar är isolerade och finns kvar i framtida bruk.

OBS! Det var ENDAST ca 8mm2 kabel från generatorn till startmotorn orginal! Kanske MAX 16mm2 kabel från startmotorn till batteriet.
Batterijorden är på endast 2st 8mm2 kablar så dem måste jag fixa till också!

Men jag ÄR nöjd med resultatet nu iaf, för nu laddar batteriet +14.05V på tomgång med fläkten på iaf.

Angående jordkablarna så måste jag nog skarva dem. Den ena går till startmotorns chassie eller motorn, såg inte exakt. Den andra till säkringsdosan eller dyligt. Detta gör att den som går till säkringsdosan vågar jag inte byta utan vill nog helst skarva den med en 100mm eller nått. Hur hade ni förlängt den på bästa sätt?

Edit:
Enligt Haynes så på C70 så jordas det nära batteriet och på växellådan? Står tyvärr inget exakt om V70 på det men får hoppas att det är lätt å komma åt för då byter jag ut den kabeln också!
Senast redigerat av timebandit (21 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Byggare Behm
562 Inlägg
23 april 2009
#16
Trevligt, bytte kablar på min Subaru när jag satte fart på Xenon-extraljusen, tidigare slirade generatorremmen när jag slog på extraljusen direkt efter start men efter kabelbyte så försvann det.
Så visst gör det skillnad.

Kunde ana att du skulle få problem med 50-kabel i en modern bil.
35 duger gott , som du ser tongue

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

205 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#17
Hade det vart en 740 hade det vart roligare wink

Kollat lite på jordkablarna och det är mycket jobbigare faktiskt. Hittar inga skarvhylsor förutom på 1st nätbutik så jag kommer nog skarva med en liten bit kopparrör som jag klämmer med kabelnskotången och sedan grympslang över.
Gjorde en sådan provpressning igår och idag gjorde vi ett dragtest på det och det slutade med att alla kardaler satt kvar i hylsan och kabelns oginalisolering åkte av.
Men hur kollar jag på enklaste sätt om det blir större resistans i den nya förlängda delen?

Edit:

Nu är ena jordkabeln utbytt från 16mm2 till 50mm2. Den andra som går till växellådan eller om det är motorn fick vara som den var. Dock blev den jobbigt kort men det fungerar.
Senast redigerat av timebandit (23 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Följ strömmen..
233 Inlägg
24 april 2009
#18
För svetskabel (fintrådig) gäller generellt följande värden för vad kablarna klarar av i kontinuerlig ström med en längd på 5 meter.

10mm2 = 110A
16mm2 = 135A
25mm2 = 180A
35mm2 = 225A
50mm2 = 280A
70mm2 = 355A

En sak som vi allt oftare ser på framförallt marinsidan är att B+ skruven på generatorn skakar sönder i och med den extra tyngd en 50 eller 70mm2 kabel innebär. Kan vara bra att tänka på framförallt om man har mycket vibrationer i motorn.


Sök