3498
Sök

Vatten i automatlåda 940 -95

Kyltekniker
166 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Tjena, köpte mig en bil häromdagen och bytte alla oljor igår. Växellådsoljan var vit/orange/brun, ser ut som baileys. smile

Kylvattnet har också vit färg, men inte orange direkt. Är det kylning genom växellådan eller hur funkar det? Hur kan det komma vatten i växellådan?

Det är inget vatten i motorn utan bara i lådan. Bytte den igår och nu har den börjat bli vit igen. Ska byta igen men tror felet är kvar endå. Det är en 944 1995 LTT med automat.

Kan tillägga att kylaren ser väldigt ny ut. Och även att vi bara har tappat olja genom pluggen. Då är det väl kvar ganska mycket? vi fick ut ungefär 2.5L.

Mvh Emil
Senast redigerat av bemve (23 april 2009)

3 235 Inlägg
23 april 2009
Jag vet inte hur det är på din bil, men vanligtvis sitter det en oljekylare (slinga) i vattenkylaren. Den är till för att oljan i lådan ska ha samma temp som kylarvätskan/motoroljan.

Det är inte lätt tömma en automatlåda på ALL olja, då det som regel finns en del kvar i turbinen. Byt olja en gång till, blir den vit igen har du förmodligen läckage mellan olje/vattenkylaren.

Kyltekniker
166 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
engolf skrev:
Jag vet inte hur det är på din bil, men vanligtvis sitter det en oljekylare (slinga) i vattenkylaren. Den är till för att oljan i lådan ska ha samma temp som kylarvätskan/motoroljan.

Det är inte lätt tömma en automatlåda på ALL olja, då det som regel finns en del kvar i turbinen. Byt olja en gång till, blir den vit igen har du förmodligen läckage mellan olje/vattenkylaren.

Ja, tänkte också på det. Den rymmer väl 7L eller nåt? För man får ju inte äns ut hälften om man kör genom pluggen. Får väl lossa röret till kylaren och köra motorn i P-läge så den pumpar ut oljan, och fortsätta så.
Senast redigerat av bemve (23 april 2009)

519 Inlägg
23 april 2009
jo kylslingan i kylaren går sönder ibland,,för att få ut all olja så får du skölja lådan,fylla på med ny olja och låt det spruta ur oljeröret till kylarn,hålla på så tills oljan ser fin ut,,går inte bara köra motorn så all olja rinner ut,så fort pumpen får luft så slutar det cirkulera i lådan och då blir den gamla oljan kvar,så fyll på och töm genom röret tills oljan ser fin ut igen..
Senast redigerat av mtudiesel (23 april 2009)

Kyltekniker
166 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Okok, nu har jag kört igenom typ 12 liter och nu är oljan röd och fin.

Har en fråga till. När jag står still och lägger i driven så rycker bilen som rätt mycket. Vet inte om de har med växellådan eller kardanen å göra, eller något annat. Men lådan växlar väldigt fint.

Sök