3617
Sök

Motorn driver ej- VW Polo GTI -97

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Oturen tycker om mig, väldigt mycket!

Följande hände för en timme sedan:

Var och tankade på macken någon km bort, påväg hem på motorvägen så går bilen perfekt som vanligt. Helt plötsligt så blinkar lamporna till och varvräknaren dör.

Två sekunder senare så driver bilen inte längre, jag gasar men inget händer, motorn varvar upp men driver inte! Växlar ner men samma sak där, alla växlar går i men den driver ej. Oljelampan börjar lysa precis när jag stannar.

När jag stannat så ryker det litegrann från grillen i fronten, men när jag öppnar luktar det varken konstigt eller ryker! Kollade oljan och det mätte upp till halva mätstickan (markeringen då alltså). Det small inte eller något från motorn heller, inte vad jag kunde höra i alla fall!

Frågan är då vad f*n som hänt ?! Jag kan inte felsöka bilen idag då det är kolsvart ute men jag är oerhört tacksam för alla tips!

Mina funderingar är: Kamrem som gått av (konstigt då den är bytt 5000 mil tidigare), toppackningen har gett upp, eller att den skurit?

Är ingen hejare på bilmeck men jag har inte tummen mitt i handen, har någon tips om var jag skall börja leta så är jag evigt tacksam! Det svider hårt när ens favoritbil bestämmer sig för att ge upp sadhmm blev inte bättre av att jag fick beställa bärgning av bilen på 1500 spänn då det givetvis inte fanns någon bogseringsögla (fick tydligen inte med den av förra ägaren)

Gissar på att det blir en dyr historia i vilket fall som helst, tråkigt!

Svar mottages tacksamt! smile

287 Inlägg
11 april 2009
#2
Om motorn går så har iaf inte kamremmen gått.
Skulle gissa på att drivknutarna gått eller nått sånt.

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#3
ThorskeN skrev:
Om motorn går så har iaf inte kamremmen gått.
Skulle gissa på att drivknutarna gått eller nått sånt.

Också ett alternativ, men borde motor/oljelampa lysa då? Känns lite väl konstigt om båda drivknutarna skulle gå åt skogen på en gång, jag körde inte hårt med den heller, låg i 110 på typ 3k rpm, vanlig svenssonkörning helt enkelt.

Lägger funderingarna ang kamremmen åt sidan tillsvidare, tack så mycket!

Vågar  inte starta den nu och se vad som händer, lär ju bara göra saken värre. Finns det kanske möjlighet att läsa felkod via obd2? Har OBD-2 instrument till datorn så kanske skulle kolla och se om jag får upp någon felkod?

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
11 april 2009
#4
Är det en vanlig vxllåda så borde det hänt nåt med kopplingen ! Är det en automat så kanske det är något elfel bara som gör att den inte driver .

Schipperke rules !

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#5
Schipperke-owner skrev:
Är det en vanlig vxllåda så borde det hänt nåt med kopplingen ! Är det en automat så kanske det är något elfel bara som gör att den inte driver .

Det är manuell! Har inte hunnit felsöka bilen idag men vid närmare eftertanke borde det ha med kraftöverföringen (dvs koppling el. dylikt) att göra! Hade kamremmen gått av så hade det smällt rejält, vilket det inte gjorde!

Fler tips mottages gärna! smile

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#6
Hej igen!

Har provat allt möjligt nu.

Har även provat att rullstarta då någon sa att det kunde vara startmotorn, inget händer!

All el funkar i bilen, startmotorn låter som att den går runt!

Har inte gjort komptest då jag inte har tillgång till en sådan, men skall åka ner på biltema i veckan och fixa en. Någon som har nån ide? Det står helt stilla i huvudet just nu..

3 235 Inlägg
26 april 2009
#7
Låter väldigt mystiskt...
Även om kopplingen är slut så ska inte några lampor lysa. Att de lyser kan bero på att generatorn inte laddar, då tror styrboxen att tändningen är påslagen med avstängd motor, och då lyser de.

Du skrev att det kom lite rök från motorrummet, och det kan indikera på bränd koppling, men då känner man stanken tydligt.
Kolla kablaget mellan generatorn och batteriet.



Sök