Errol skrev:
hm vad som är "normalt" kanske inte heller är bäst.
jag resonerade lite av gårdagens händelse. då jag relaterade till en person jag åkte med
som körde om ett 10-tal bilar då man måste köra fortare än 110 iaf...
denne person har över 100 tusen mil erfarenhet, har omdömet kvar och kör aldrig över förmåga på allmän väg iaf. en sån stor samling som det tyvärr blev på den riksvägen (10-talet bilar)
med korta avstånd är farligt då det skulle bli serie-krock om den första bromsade. dessutom
följer alla den framför sig och uppmärksamheten brister medmer medmera...
vid annat tillfälle vid omkörning av ett liknande "tåg" av bilister som väntar överdrivet länge med att passera en traktor kunde det gått illa då en som är i mitten av allting bara slänger sig ut
och blinkar först efter sidoförflyttningen påbörjats... reaktion: hård inbromsning styd mot vägrenen
på andra sidan som räddade en kollision.
räkna ut själv. och nu var det juh inte jag som hade kört i 170 + utan det var trådskaparen
moral-tanter som du (jonesono ? ) håller 90 och hytter med näven åt folk som kör om kanske borde tänka lite mer, garanterar det kan vara en 5 ggr säkare chaufför som kan hålla 120 istället.med minst samma reaktionsförmåga mm. för många osäkra bilister idag vill gärna ha bilar både framför & bakom för att känna sig "trygga" , inte minst i mörker-körning men omedvetna om att det är farligare....