3660
Sök

Skjutit lambdasonden ur avgasröret... Celica GTI

6 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Tjena!
Skulle ut och testa bilen lite... och startar på ettan, varvar en del, slänger i tvåan. Då brakar det lös som om ja tappat avgasröret. Stannar och kollar men visar sig vara lambda sonden som släppt från bultarna.. eller skjutits ur, då även skyddsplåten flög lös.

Är det bara att skruva tillbaka den, med ny packning och nya muttrar, kanske köra lite locktite eller..

Det har låtit lite innan som om det vart en spricka eller liknande i grenrör/avgasrör. men troligtvis vart sonden som ej suttit riktigt.

Nån som har några tips?

(är 25 mil från hemmet, och måste fixa det i helgen) wink

Tackar på förhand!
Rock on!
Jon
Senast redigerat av partyjon (30 april 2009)

Driver
2 111 Inlägg
30 april 2009
Samma sak har hänt mig.

Fixade med avgaspasta, dedär bandaget och tråden man får med. Smörj på gängorna så det blir tätt när du skruvar i den (gängorna är troligen rätt slut,var de för mig iaf).
Sen kladda o linda runt/över o spänn med bandaget o tråden.

Låt sen bilen gå lite lugnt så det härdar. Mitt pajjade för 4 år sen, snabblagade då, har hållit sedan dess o läcker inte så inte behövt göra något åt det.

Min sitter en bit före katten, sitter den uppe vid grenröret kanske det inte funkar pga mer värme osv..men borde funka.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

6 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Klockrent, bra svar. Tackar!

Den sitter före katten, innan strumpan på översidan.

Satte du dit en packning eller körde du direkt med pastan?

Vad ska man köra med för packning?

Tackar

Sök