2271
Sök

Vilka Stift till volvo 945 turbo? Trimmad.

12 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Hej.

Har trimmat min volvo 945 turbo lite. Med större turbo, IC, Avgas, Topp, Chip, Stakar å massa annat runtomkring. Har hört att man ska sätta dit starkare/hårdare stift? Någon som kan svara på vad för stift å vart man får tag på dom?

Mycket Tacksam för svar!

// Johan

1 567 Inlägg
27 april 2009
Orginal duger fint

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

12 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Okej tack så mycket!

Min beter sig lite lustig ibland bara. Han rycker vid gaspådrag. Å just nu så har ja inte mer än 0,7 bars laddtryck. Å bränsletrycket är uppställt. Så soppa får han. Va kan de vara då? Har hört att ett sådant fel kan bero på stiften. Men kanske är fel?

// Johan

KTM 660
537 Inlägg
27 april 2009
Jag skulle gå upp ett tal, har du 6 nu så köp 7.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

854 Inlägg
27 april 2009
JockeRX7 skrev:

Nee... Man ska väl ha kallare stift, inte varmare. 7:er sitter det original tror ja. Jag fick rådet att byta till kallare stift 7 -> 6 med andra ord...

854 Inlägg
27 april 2009
herr_larsson skrev:
Okej tack så mycket!

Min beter sig lite lustig ibland bara. Han rycker vid gaspådrag. Å just nu så har ja inte mer än 0,7 bars laddtryck. Å bränsletrycket är uppställt. Så soppa får han. Va kan de vara då? Har hört att ett sådant fel kan bero på stiften. Men kanske är fel?

// Johan

Mappa?? Känns som att ställer du på känn så kan du nog inte räkna med bättre resultat än så... Jag försökte på min innan men ska mappa nu för att få ut max och få en bil som går rent.

KTM 660
537 Inlägg
27 april 2009
Kmarcus skrev:
JockeRX7 skrev:

Nee... Man ska väl ha kallare stift, inte varmare. 7:er sitter det original tror ja. Jag fick rådet att byta till kallare stift 7 -> 6 med andra ord...

Haha var lite trött förut tydligen. Precis så som du skrev ja menade iaf.

Pontiac Gto 69a

12 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Kmarcus skrev:
herr_larsson skrev:
Okej tack så mycket!

// Johan

Mappa?? Känns som att ställer du på känn så kan du nog inte räkna med bättre resultat än så... Jag försökte på min innan men ska mappa nu för att få ut max och få en bil som går rent.

Ja de låter som en bra ide...Vet inte om några bra i närheten bara som ändå har vettiga priser...

283 Inlägg
28 april 2009
va jag vet så sitter det 5:or orginal och har du en trimmad bil ska du gå upp istället. en kille ja känner som kör rally har ngk 9:or:)

KTM 660
537 Inlägg
28 april 2009
bear_volvo skrev:
va jag vet så sitter det 5:or orginal och har du en trimmad bil ska du gå upp istället. en kille ja känner som kör rally har ngk 9:or:)

Jag körde 7or på min trimmade 940 turbo. Gick mycket bättre med dem än orginal.
Så då hade ja rätt att man ska gå upp iaf.
(Ska inte sitta o svara i trådar när man har för lite sömn i kroppen) tongue

Pontiac Gto 69a

7 Inlägg
28 april 2009
Har 7or i min motor, funkar klockrent

12 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Ja tackar så mycket för alla svar.! Hoppas ja får de att funka lite bättre. Hoppas den rullar igenom besiktningen i eftermiddag...smile

261 Inlägg
29 april 2009
Och vad jag har fått lära mig så är 7 kallare än 6.....  Och tills dess att någon person som kan detta (tex Sharky) säger nåt annat, så kommer inte jag ändra åsikt..... 
Och det är helt rätt, att man går uppåt i siffra när man trimmar!

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
29 april 2009
Så sant, ju högra nummer, ju kallare stift.

Men, gå in på NGK;s hemsida; http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=195

Lev livet, det kan ta slut fort

854 Inlägg
29 april 2009
Om mitt påstående är felaktigt tidigare i tråden så ber jag om ursäkt.

Blev rekomenderad att köpa kallare stift på TPC och då var det 6:or som gällde. När jag sa det på mekonomen så intygade dom bara att de jag sa stämmde. 7 var original sa dom där de kollade mitt regnr och sen tog vi ett steg kallare, 6.

Vi får helt enkelt hoppas på att någon vis man kan svara i tråden smile

Där ser man... Får man åka o köpa nya stift då tongue
Senast redigerat av Kmarcus (29 april 2009)

Smålänning
7 883 Inlägg
29 april 2009
Kmarcus skrev:
Om mitt påstående är felaktigt tidigare i tråden så ber jag om ursäkt.

Blev rekomenderad att köpa kallare stift på TPC och då var det 6:or som gällde. När jag sa det på mekonomen så intygade dom bara att de jag sa stämmde. 7 var original sa dom där de kollade mitt regnr och sen tog vi ett steg kallare, 6.

Vi får helt enkelt hoppas på att någon vis man kan svara i tråden smile

Där ser man... Får man åka o köpa nya stift då tongue

Det är så här:

NGK - Högre nummer - kallare stift
Bosch - Högre nummer - varmare stift

Hur det är med BERU och Champion är jag itne 100 på.

Så det beror helöt på märket man köper. Dock föredrar jag NGK's system, och deras tändstift också för den delen...

Till topic: Du borde klara dig med originalstift (6:or) men prova du 7:or om 6:orna inte håller. Dom är ju inte särskilt dyra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

854 Inlägg
29 april 2009
Såg precis samma sak, att bosch är tvärt om... Original är som du säger 6:or, får åka och prata med mekonomen... Känns som dom borde ha koll på sånt här. Blir nog att byta tillbaka till 7:or, NGK alltså tongue

12 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
Va igår å beställde ett snäpp kallare NGK stift till volvon. Hoppas de ska funka bättre. Såg idag med att kamremmen verkar ha hoppat ett hack. Så blir å riva ner de å kolla efter om allt står rätt till. Kanske kan vara de som spökar till de med...Hehe. (Känner sig lite klåparaktig) tongue

Sök