3624
Sök

Koppla ur abs:en på saab 900!

655 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#1
Hej! Undrar om nån vet hur man kan koppla ur abs:en på en saab 900? För det är nått fel på den för mig. Tacksam för svar


655 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#2
Eller måste man ha den ikopplad? Hur som helst, abs lampan lyste när ja åkte hem från elmia. Och antog att den hade kopplats ur då? För då gick de fint att bromsa, innan drog den åt alla möjliga håll när man bromsar. Men nu har den tydligen kopplats i igen:S


86 Inlägg
12 april 2009
#3
sitter det inte någon abs-givare långt ner på fjäderbenet?,
förstår inte riktigt problem,formulera gärna om wink

Bly fot? Nej bara tung på gasen

655 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#4
det är väldigt svårt att förklara, det är som att det pulserar när man ska bromsa , och bilen drar åt höger, eller vänster, ibland går det hur bra som helst att bromsa.


1 867 Inlägg
13 april 2009
#5
Det är lite lurigt med dom där, då urkopplad ABS resulterar i 50/50 bromskraftsfördelning, något som gör bromsning i kurvor direkt livsfarligt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

655 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#6
jo, men de lär nog va livsfarligt nu med så haha, bromsar ju mycket bättre utan så!


86 Inlägg
13 april 2009
#7
Koop skrev:
Det är lite lurigt med dom där, då urkopplad ABS resulterar i 50/50 bromskraftsfördelning, något som gör bromsning i kurvor direkt livsfarligt.

bromsa i kurvan?? kan (bör) man väll inte göra ändå tongue
Senast redigerat av acix (13 april 2009)

Bly fot? Nej bara tung på gasen

Turbo260
13 april 2009
#8
Säkring 19 är för ABS, luftkonditioneringsrelä och pumprelä sekundär luftinsprutning.

Kopplar du ur den, slutar ABS fungera, emn även luftkonditioneringen verkar det som.

655 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#9
okej! tack!


2 021 Inlägg
13 april 2009
#10
observera att bilen kommer gå på grundladd (0,4bar) o bli tokslö om du kopplar ur abs givaren höger fram, har något med att styrboxen vill känna av vilken växel du kör på osv, bättre att du försöker åtgärda felet istället för o koppla ur abs systemet, börja me o kolla så abs kransen är hel o inte full me skit, sen kan de va läge o kolla om givarna är hela.


Subarufrälst
44 Inlägg
30 april 2009
#11
Rille0 skrev:
observera att bilen kommer gå på grundladd (0,4bar) o bli tokslö om du kopplar ur abs givaren höger fram, har något med att styrboxen vill känna av vilken växel du kör på osv, bättre att du försöker åtgärda felet istället för o koppla ur abs systemet, börja me o kolla så abs kransen är hel o inte full me skit, sen kan de va läge o kolla om givarna är hela.

Ursäkta om jag kapar tråden en smula... Har en Audi 90 med ett liknande prob, men tänkte bara kolla med er hur man vet VILKEN abs-givare som gett sig?? Är inte så sugen på att köpa 4st, eller är det en och samma modell oavsett hjul? Då kan man ju köpa en och bara flytta runt tills de funkar? Eller ser man på givaren att den är slut?

Tacksam för svar! smile

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear

46 Inlägg
2 maj 2009
#12
skaffa en multimeter och mät på alla givare så hittar du vilken som är trasig, minns inte vilket värde den ska visa men...



Sök